شناسهٔ خبر: 25634391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

روحانی در دیدار با اردوغان:

گسترش مناسبات ایران و ترکیه امنیت منطقه را تقویت می‌کند

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار دوجانبه با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود گفت: گسترش مناسبات ایران و ترکیه امنیت و ثبات را در منطقه تقویت می‌کند. به گزارش ایرنا،

صاحب‌خبر -

 

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار دوجانبه با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود گفت: گسترش مناسبات ایران و ترکیه امنیت و ثبات را در منطقه تقویت می‌کند. به گزارش ایرنا، حسن روحانی در این دیدار با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری بین ایران و ترکیه در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌یی به ویژه دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین اظهار کرد: گسترش رایزنی‌ها و مناسبات تهران - آنکارا به نفع دو ملت و ثبات و امنیت منطقه است. او در این دیدار که در حاشیه اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول انجام شد، افزود: برگزاری و استقبال از این اجلاس در شرایط حساس منطقه نشان‌دهنده توجه کشورهای اسلامی به موضوع فلسطین است. رییس‌جمهوری ایران روابط دوستانه و برادرانه ایران و ترکیه در زمینه تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را حایز اهمیت خواند و اظهار کرد: تسریع در توسعه همکاری‌های بانکی دو کشور موجب استفاده از ظرفیت‌ها در راستای گسترش مبادلات تجاری فیمابین خواهد شد.

روحانی همچنین با اشاره به خروج یک‌جانبه امریکا از برجام، این اقدام را تخلفی آشکار از قوانین بین‌المللی دانست و گفت: شاهدیم که اکثر کشورهای دنیا با این اقدام دولت امریکا مخالفت کرده و آن را محکوم کرده‌اند. رییس‌جمهوری اضافه کرد: ایران و ترکیه همواره و در شرایط گوناگون در کنار هم قرار داشته و خواهند داشت.

اردوغان نیز در این دیدار با تقدیر از حضور تاثیرگذار رییس‌جمهوری و هیات ایرانی در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: مسوولان دو کشور تلاش‌های مثبتی در راستای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه انجام داده‌اند که باید این تلاش‌ها بیش از پیش گسترش یابد. او رایزنی و همکاری ایران و ترکیه در زمینه مسائل منطقه‌یی و تلاش در راستای توسعه ثبات و امنیت در منطقه را حایز اهمیت برشمرد و افزود: بسیاری از اقدامات دولت امریکا مانند خروج یک‌جانبه آنها از برجام و انتقال پایتخت آن کشور به قدس شریف برای سایر کشورهای جهان مشروع و قابل قبول نیست و اگر در برابر این اقدامات آنها ایستادگی کنیم به نتیجه مناسب خواهیم رسید. در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول، 13کشور در سطح رییس‌جمهوری، 2 کشور در سطح معاون رییس‌جمهوری، 3کشور در سطح معاون نخست‌وزیر، 12کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات‌هایی از 11 کشور شرکت کردند.

سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک‌نشین قبرس در این نشست حضور یافتند.

ترکیه به عنوان رییس دوره‌یی سازمان همکاری اسلامی سران و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی را برای بررسی وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین جهت نشست فوق‌العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.

چهار روز پیش در اقدامی تحریک‌آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و جرارد کوشنر مشاور رییس‌جمهوری و چهار سناتور جمهوری‌خواه امریکایی، سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجدالاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.

در این روز ده‌ها هزار فلسطینی در تظاهرات علیه انتقال سفارت امریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم‌صهیونیستی 62نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از 3هزار نفر از آنها نیز زخمی شدند.

 

 

نظر شما