شناسهٔ خبر: 25632429 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

80 درصد دامداران سیاهکلی کوچ بهاره خود را انجام داده اند

لاهیجان-ایرنا- رئیس جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: تاکنون بیش از 80 درصد دامداران این شهرستان به مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه کوچ کرده اند.

صاحب‌خبر -

بهزاد کوهستانی عصر شنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: علاوه بر شهرستان سیاهکل از شهرستان های لاهیجان و لنگرود نیز دامداران به مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه کوچ می کنند .
وی تعداد روستاهای مناطق ییلاقی که فقط در فصل بهار توسط دامداران استفاده می شوند را 30 روستا عنوان کرد که همگی آنها در فصل بهار استفاده می شوند و سایر ایام سال خالی از سکنه می باشند و در بخش دیلمان و پیر کوه وجود دارند.
کوهستانی اضافه کرد: در بخش دیلمان و پیرکوه حدود یکهزار و 500 هکتار علفزار سنتی به صورت چاک علف بر وجود دارد ضمن اینکه 700 هکتار هم کشت یونجه می باشد.
وی تعداد دام سبک یعنی بز و گوسفند در شهرستان سیاهکل را 60 هزار راس و تعداد دام سنگین شامل گوساله و گاو را 25 هزار راس عنوان کرد و افزود در فصل کوچ حدود 12 هزار دام سنگین کوچ داده می شوند.
کوهستانی در مورد وضعیت مراتع شهرستان هم گفت اگر جلو ورود دام های قاچاق مثل گاو میش و اسب را بگیرند مراتع سطح شهرستان کفاف دام های شهرستان سیاهکل را می دهد.
وی ادامه داد در حال حاضر هم کوچ قشلاق به ییلاق و هم کوچ ییلاق به ییلاق در حال انجام است.
به گفته وی کوچ ییلاق به ییلاق به این صورت است که دامداران از منطقه دیلمان و پیرکوه برای علفزار و مرتع بهتر به روستاهای ییلاقی سرسبز تر کوچ می کنند و در کوچ قشلاق به ییلاق هم دامداران ابتدا 15 تا 20 روز به حدفاصل قشلاق به ییلاق هست مثل منطقه اغوذی در سیاهکل کوچ کرده و بعد به ییلاق می روند.
وی در ادامه مهمترین مشکل دامداران کوچنده شهرستان سیاهکل را جلوگیری از ورود دام ها به مناطق جنگلی عنوان و تصریح کرد: البته دام ها واقعا مشکلی برای جنگل وارد نمی کنند .
کوهستانی با اشاره به گرانی علوفه بعنوان یکی دیگر از مشکلات دامداران اظهار داشت: بعلت جلوگیری از عبور دام از مناطق جنگلی به منطقه دیلمان و پیرکوه دامداران مجبور هستند از جاده سیاهکل به دیلمان استفاده کنند که خطراتی هم برای دام های آنها دارد.
کوچ بهاره از اردیبهشت ماه هرسال آغاز می شود و دامداران بعد از گذشت 6 ماه در پاییز به قشلاق برمی گردند.
7297 /6030 /

نظر شما