شناسهٔ خبر: 25629777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نشان ویژه‌ خیام به استاد ادبیات دانشگاه شیراز اهدا شد

به گزارش دریافتی شامگاه چمعه دانشگاه شیراز، این نشان به همراه سپاس‌نامه به پاس فعالیت‌های علمی کاووس حسنلی در حوزه‌ خیام‌شناسی و خیام‌پژوهی در آیین اختتامیه

صاحب‌خبر - به گزارش دریافتی شامگاه چمعه دانشگاه شیراز، این نشان به همراه سپاس‌نامه به پاس فعالیت‌های علمی کاووس حسنلی در حوزه‌ خیام‌شناسی و خیام‌پژوهی در آیین اختتامیه گرامی‌داشت هفته خیام در نیشابور که با حضور بسیاری از استادان، شاعران و خیام‌پژوهان کشور و نیز مدیران فرهنگی روی داد، به او تقدیم شد.
از این استاد ادبیات دانشگاه شیراز به‌جز کتاب کارنامه تحلیلی خیام‌پژوهی که با همکاری دکتر سعید حسام‌پور، تألیف و به چاپ رسیده است، سخنرانی‌های گوناگونی در ایران و دیگر کشور‌ها درباره‌‌ خیام ارائه شده است.
خیام و پرسش‌های درنگ‌آمیز ارائه‌شده در همایش بهاره انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه شیراز، خیام نیشابوری و هستی، نشست شبی با خیام ارائه شده در بهبهان، خیام دانشمند یا خیام شاعر ارائه شده در همایش شب خیام آدلاید استرالیا، خیام و شعر او ارائه‌شده در نشست ادبی کانون اکنون در سیدنی استرالیا از موضوعات سخنرانی حسنلی در سال های گذشته بوده است.
این استاد دانشگاه همچنین سخنرانی هایی با عناوین آیا مردم امروز ما به خیام نیاز دارند؟ ارائه‌شده در همایش روز خیام، نیشابور،چرا خیام شایسته‌ احترام است؟ ارائه‌شده در دانشگاه استانبول، خیام در گذر زمان، ارائه‌شده در همایش بزرگداشت خیام، دانشگاه پیام نور بندر گناوه،خیام 90 ساله یا خیام 900 ساله، ارائه شده در همایش ملی یادروز خیام، نیشابور،شناخت خیام، ارائه شده در همایش دبیران ادبیات شیراز داشته است.
او همچنین به بررسی مقاله‌هایی که در پیوند با خیام نوشته شده است پرداخته و ماحصل پژوهش خود را در مراسم علمی یادروز خیام در نیشابور ارائه کرده و درباره چرایی و چگونگی پیدایش خیام در کنگره‌ بین‎المللی خیام در دهلی هند به ایراد سخن علمی پرداخته است.
همچنین مقالات بسیاری از این خیام‌پژوه در مجلات و نشریه‌های معتبر ایران و جهان به چاپ رسیده که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از خیام 90 ساله یا خیام 900 ساله چاپ‌شده در کتاب ماه – ادبیات شماره38، کارنامه‌ خیام پژوهی در سده چهاردهم هجری، چاپ‌شده در مجله‌ پژوهش زبان و ادبیات فارسی شماره 14، رویکردهای پنج‌گانه‌ خیام‌پژوهی، چاپ‌شده در مجله‌ کاوش‌نامه شماره18، پرسش‌های حیرت‌آلود خیام چگونه پدید آمد؟ چاپ‌شده در مجله‌ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز شماره‌3،زیبایی‌شناسی شعر خیام، پیوند هنری اجزای کلام، چاپ‌شده در فصل‌نامه پژوهش‌های ادبی شماره 7، قرینه‌گرایی خیام در رباعیات چاپ‌شده در نشریه‌ دانشکده‌ ادبیات و علوم انسا‌نی دانشگاه شهید باهنر کرمان شماره17 و زمان گذران در نگاه بی‌قرار خیام، چاپ‌شده در نشریه دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز.
حسنلی پیش از این موفق به کسب کرسی پژوهشی حافظ در سال 1395 و برنده کتاب سال سعدی در سال 1381 شده بود.
حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به خیام، فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر ایرانی در سال 439 هجری قمری در نیشابور است. وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت. از او اشعاری به زبان فارسی و عربی و کتاب‌هایی نیز به هر دو زبان موجود است. خیام در سال 526 هجری قمری درگذشت. رباعیات او شهرت جهانی دارد.
7375/ 2027
انتهای پیام

نظر شما