شناسهٔ خبر: 25628438 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

/بسته خبری تئاتر/

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر مریوان/ نامه دبیر سابق تئاتر فجر به دبیر جدید

فراخوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر (خیابانی – کاربردی – محیطی ) مریوان ۹۷ منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، فراخوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر( خیابانی – کاربردی – محیطی ) مریوان 1397 توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

این جشنواره با هدف توسعه و ترویج تئاتر بیرونی و گسترش ارتباط سازنده تئاتر با مخاطبان و عموم شهروندان در شهریور ماه1397 برگزار می‌شود.

موضوع آثار متقاضی حضور در جشنواره آزاد است. محورهای مورد تاکید: وفاق و انسجام اجتماعی و مشارکت سیاسی برای پیشرفت کشور،‌ ترویج فرهنگ اصیل ایران اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات پایداری)بااولویت معرفی رشادتهای شهدای استان کردستان-به مناسبت کنگره بزرگ 5400شهید استان کردستان)،  ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امید با تکیه بر فرهنگ ایران اسلامی،‌ موضوعات شهر و شهروندی ، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تاکید بردریاچه زریبار)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت ها و مبازره با تروریسم،‌ جوانان، اشتغال و ازدواج.

نگاه ویژه: آگاهی بخشی و دانش افزایی درباره آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها

بخش های جشنواره: الف) مسابقه ایران: آثار این بخش از میان نمایش‌های متقاضی با گونه‌های متفاوت نمایش‌های فضای باز (خیابانی – کاربردی – محیطی ) با اولویت محورهای مورد تاکید جشنواره انتخاب می گردد. در این بخش، دبیرخانه جشنواره پذیرای طرح و ایده متقاضیان خواهد بود که باید به صورت پروپزال اجرایی ارائه شود.

ب) نمایش‌های آیینی و سنتی:‌ این بخش مختص آثار تولید شده بر اساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگها، بازیهای محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشور می باشد. این بخش به صورت رقابتی برگزار می شود و بر اساس انتخاب هیات داوران در هر کدام از بخش‌های : 1- تحقیق و پژوهش آیین ها 2- کارگردانی 3- طراحی فضای نمایشی 4- موسیقی، یک برگزیده معرفی شده و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

ج) تئاتر ملل: ستاد برگزاری جشنواره برای این بخش آثاری از سایر کشورهای جهان را انتخاب و دعوت خواهد کرد. آثار تولید شده بر پایه شیوه های نوین تئاتر خیابانی که به مضامینی انسانی همچون صلح و دوستی بین ملتها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در اولویت انتخاب خواهد بود.

د) تئاتر کودک و نوجوان: با هدف حمایت از آثار هنر خلاق و تربیت نسل آینده و رشد و پرورش فرزندان ایران اسلامی، ستاد برگزاری جشنواره این بخش را به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد کرد. نقش آموزشی و تربیتی در انتقال مضمون به مخاطب، اولویت انتخاب در این بخش است. در این بخش دبیرخانه جشنواره، پذیرای نمایشهای تولید شده متقاضیان خواهد بود که ضروری است به صورت نسخه تصویری ارائه شود.

ه ) میهمان: ستاد برگزاری جشنواره در نظر دارد با هماهنگی دبیرخانه جشنواره های اداره کل هنرهای نمایشی و رایزنی با دبیران جشنواره های معتبر کشور، از میان آثار معرفی شده ازسوی این جشنواره ها، حداکثر از 4 اثر برتر نمایش خیابانی، جهت حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان دعوت به عمل آورد.برای این بخش لازم است دبیرخانه جشنواره های سراسری، نمایش‌های خیابانی برگزیده خود به همراه مشخصات گروه و سه نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری نمایش را در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ارسال کنند.

و) کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی:‌ ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقای بنیه علمی این حوزه تئاتر کشور، کارگاه¬های آموزشی و نشستهای تخصصی تئاتر بیرونی را با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می کند.

مهلت دریافت طرح و ایده  اول خرداد 97، اعلام نتایج ارزیابی طرح و ایده : دوازده اخرداد 97،‌ مهلت معرفی نمایش‌های برگزیده سایر جشنواره های سراسری برای بخش میهمان(به همراه نسخه تصویری): اول مرداد 97،  مهلت ارسال لوح فشرده آثاری که طرح آنها پذیرفته شده است و لوح فشرده نمایش‌های کودک و نوجوان: سوم مرداد 97، اعلام نمایش‌های برگزیده :20 مرداد 97 و برگزاری جشنواره : شهریور 1397 خواهد بود.

*شورای انتخاب آثار بخش صحنه‌ای تئاتر خرداد معرفی شد

حکم امیرحسین شفیعی، دبیر پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد، رضا صمدپور، سعید نجفیان و توحید معصومی به عنوان شورای انتخاب آثار بخش صحنه ای این همایش معرفی شدند.

بازبینی آثار همایش تئاتر خرداد، 29 و 30 اردیبهشت‌ ماه به صورت اجرای زنده در حوزه هنری انجام خواهد شد.

پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد در بخش‌های تئاتر صحنه‌‌ای و تئاتر خیابانی 15 الی 18 خردادماه سال 1397 در تهران و استان‌های سراسر کشور به دبیری امیرحسین شفیعی برگزار می‌شود.

*بازگشت احمد مهرانفر به تئاتر با «همه چیز درباره‌ آقای ف»

«همه چیز درباره‌ی آقای ف» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی و تهیه کنندگی محمد قدس با بازی احمد مهرانفر که پیش از این سال 88 در تئاتر شهر به روی صحنه رفته بود و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده بود پس از گذشت 9 سال اینبار در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد رفت.

«همه چیز درباره آقای ف» نمایشی با حال و هوای طنز است و داستان فردی را روایت می کند که با معضلات اجتماعی مواجه می‌شود.

نمایش «همه چیز درباره‌ی آقای ف» از 18 خرداد در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.

*دپوتات به دانشجویان تخفیف می‌دهد

نمایش «دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری با 30 درصد تخفیف عمومی و تخفیف 50 درصدی برای دانشجویان به صحنه می‌رود.

این نمایش به کارگردانی اتابک نادری براساس نمایشنامه «به دنبال دروغگو»، به نویسندگی دیمیتری پساتهاس و ترجمه کریم عظیمی است که پیش از این در ایوان شمس و سالن شماره 2 پردیس شهرزاد روی صحنه رفته است و برای چهارمین بار در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می شود.

*نامه دبیر سابق تئاتر فجر به نادر برهانی مرند

فرهاد مهندس‌پور به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، انتخاب نادر برهانی مرند را در یک یادداشت به عنوان دبیر جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، تبریک گفت.

در این یادداشت چنین آمده است: «نادر برهانی مرند نازنین سلام. انتخاب شایسته تو را به تئاتر ایران تبریک می گویم و امیدوارم برنامه های خوبی را که می دانم در سر داری، با جدیت و شکیبایی و به کمک کسانی که به همکاری خواهی طلبید و با مهربانی و عقلانیت جامعه تئاتر ایران و پشتیبانی مطبوعات و خبرنگاران رسانه، پیش ببری و یک بار دیگر نشان بدهی که بزرگترین دغدغه و داعیه این کشور، فرهنگ و اخلاق و انسانیت است.

من به عنوان عضوی از این کل بزرگ، در خدمت تو هستم تا هم سوابق جشنواره سی و ششم از طریق علی اصغر دشتی که افتخار همه ماست، به دبیرخانه ای که برپا خواهی کرد، انتقال یابد و هم در هر مرحله بنا به تشخیص تو برای برپایی هر چه بهتر و باشکوه تر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در کنار تو و همکارانت باشم.

نادر جان، امیدوارم که تو برای دستکم یک دوره سه ساله دبیر جشنواره تئاتر فجر بمانی تا بتوانی برنامه‌های هدفمند و پیوسته ات را برای اعتلا و معرفی فرهنگ ایران به ما و جهانیان فراهم کنی.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما