شناسهٔ خبر: 25627500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

کارشناسان درباره عملکرد روحانی چه می‌گویند؟

امروز اولین سالگرد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. در این گزارش عملکرد یک ساله رئیس جمهور را از پنجره نگاه کارشناسان می‌خوانید.

صاحب‌خبر -
صراط:
امروز اولین سالگرد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. نام‌نویسی از داوطلبان این انتخابات از ۲۲ فروردین ۹۶ آغاز شد و تا ۵ روز ادامه داشت و پس از اعلام اسامی کاندیدا‌های تایید صلاحیت‌شده، آنان از ۸ تا ۲۷ اردیبهشت به مدت بیست روز برای تبلیغات انتخاباتی فرصت داشتند.

به گزاش باشگاه خبرنگاران سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی طبا، اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و حسن روحانی ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده این انتخابات بودند که در گود با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت حسن روحانی با وعده‌های پر حرراتی توانست ۵۷ درصد آرا را کسب کند و رئیس جمهور شود.

* فقرزدایی

روحانی در کارزار انتخاباتی ۹۶ وعده‌هایی به مردم داد. او در سفر انتخاباتی به خرم آباد (۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) درباره فقرزدایی، گفت: به مردم قول می‌دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بر بندد.

وی با اشاره به توسعه بیمه و افزایش مستمری مددجویان و حقوق بازنشستگان و کارمندان، تاکید کرد: دولت باید تلاش کند تا با توسعه بیمه برای مردم و نظام اجتماعی و همچنین بالا بردن مستمری مددجویان، افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان در جهت کمک به اقشار متوسط جامعه عمل کند.

* دروازه صادرات و برگزیدن راه اعتدال

رئیس جمهور در جریان سفر انتخاباتی خود به ساری (۲۵ اردیبهشت ۹۶) درباره افزایش صادرات کشورمان گفت: آنچه در گذشته بود، بازار واردات برای دنیا بود. اگر می‌خواهید ایران بازار واردات برای جهان باشد، به دیگران رأی بدهید. اگر می‌خواهید مرکز صادرات باشیم، راه اعتدال را برگزینید.

* بهبود فضای کسب و کار

روحانی با اشاره به ضرورت بهبود فضای کسب و کار، اظهار کرد: ما معتقد هستیم و می‌گوییم باید فضای کسب و کار آماده شود. ما می‌گوییم موانع باید برطرف شوند و باید به مردم آزادی عمل بدهیم. مردم با اینترنت می‌توانند برای خود شغل انتخاب کنند. بگذارید مردم فعال باشند.

* ظرفیت سازی با بکارگیری جوانان و زنان

از دیگر وعده‌های روحانی به مردم احیای اخلاق با حقوق شهروندی، شفاف‌سازی و آزادسازی گردش اطلاعات، جوان‌گرایی در دولت و به‌کارگیری زنان بود. وی در کمپین انتخاباتی ۹۶ تاکید کرد: دولت برای حضور جوانان در مدیریت سطح بالا در سال ۹۳ تصمیم گرفت ۲ هزار جوان نخبه را در کنار مدیران ارشد استخدام کند. ما باید سن مدیریت را پایین بیاوریم و شرایط را برای حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب فراهم کنیم.

* توسعه گردشگری

دولت در برنامه چهار سال آتی خود درباره توسعه گردشگری وعده داد تا سال ۱۴۰۰ به هدف جذب سالانه ۹ میلیون گردشگر خارجی اعم از گردشگر مذهبی، تفریحی و سلامت دست یابد.

* انقلاب اقتصادی

رئیس جمهور در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود اولویت اصلی دولت دوازدهم را افزایش تولید و اشتغال عنوان کرد و گفت: در تداوم حرکت دولت یازدهم، برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام به ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است.

* پایان تحریم‌ها

وی همچنین در سفر انتخاباتی خود به اردبیل وعده مقابله با افزایش تحریم‌ها را به مردم داد و گفت: ما اجازه نمی‌دهیم تحریم به کشور برگردد.

این موارد تنها بخشی از وعده‌های روحانی در انتخابات ۹۶ است و با توجه به اینکه امروز یکسال از عمر دولت می‌گذرد، جامعه در انتظار تحقق حداقلی این وعده‌ها است در این زمینه با چند کارشناس صحبت کردیم و نظر آنان را در مورد عملکرد یک ساله روحانی جویا شدیم.

چمران: وعده‌های بزرگ آقای روحانی هنوز عملی نشده است

مهدی چمران عضو هیئت رئیسه جبهه مردمی نیرو‌های در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: وعده‌های بزرگ آقای روحانی هنوز عملی نشده است و مردم در شرایط اقتصادی ناراحت کننده‌ای قرار دارند.

وی با بیان اینکه وعده‌های رئیس جمهور در زمینه اشتغال و اقتصاد اجرایی نشده است، گفت: مشخص نیست که در روز‌های باقی مانده از عمر دولت می‌توانند این وعده‌ها را اجرا کند.

چمران با بیان اینکه آمریکا از برجام خارج شده است و می‌خواهد تحریم‌های دیگری علیه کشورمان اعمال کند، ادامه داد: اروپا قدرت و توانایی ایستادن در برابر آمریکا را ندارد و آمریکا را با ارتباطات و مبادلات ۴۰۰ میلیارد دلاری به مبادلات با ایران که حدود ۴۰ میلیارد دلار است ترجیح نخواهد داد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: عملکرد دولت تاکنون نتوانسته انتظارات را برآورده کند و امیدواریم در ادامه بتوانند مشکلات و مسائل مردم را حل و فصل کنند.

هاشمی: عملکرد دولت را مثبت می‌دانم

محمدهاشمی عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مورد عملکرد یک ساله دولت روحانی گفت: بنده آمار و ارقامی در این زمینه ندارم، اما در مجموع عملکرد دولت را با توجه به وضعیت و امکاناتی که در اختیار دارد، مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی با بیان اینکه قرار بود بعد از پایان انتخابات، رقابت‌ها به همکاری تبدیل شود، اما اینگونه نشد، گفت: امروز کشور در جنگ است و در مقطع فعلی مثلثی با حضور آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه تشکیل شده که با تمام امکانات درصدد تضعیف انقلاب اسلامی هستند و دولت در خط مقدم با آنان می‌جنگد.

هاشمی تصریح کرد: این جنگ در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و... است و در داخل کشور باید برای مقابله با دشمن، به فکر مردم و انقلاب باشیم و به منافع آنان توجه کنیم.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در این شرایط نباید دولت را تنها بگذاریم و باید با نقد صحیح عملکرد به نقاط قوت و ضعف بپردازیم و برای حل نقاط ضعف راهکار داشته باشیم.

اکرمی: باید دعا کنیم موانع برطرف شود

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در طول چهل سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد به مردم وعده سازندگی، رفاه، پیشرفت و... را دادیم و در این زمینه هم موفقیت‌هایی کسب کردیم.

وی با بیان اینکه زندگی مردم امروز با چهل قبل قابل مقایسه نیست و گشایش‌هایی حاصل شده است، گفت: این گشایش‌ها مربوط به وعده‌هایی است که قانون اساسی و دولتمردان مختلف و دولت دوازدهم به مردم داده اند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: موانعی از بیرون از جمله جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی و... را علیه ما شکل دادند و نگذاشتند وعده‌های داده شده تحقق پیدا کنند.

حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: برای مثال خشکسالی را در نظر بگیرند امسال با کاهش بارندگی مواجه بودیم و اگر باران می‌بارید در زندگی همه گشایش به وجود می‌آمد و حالا که باران نباریده به طور طبیعی گشایش کمتر می‌شود؛ همچنین سرمای بهار هم میزان قابل توجهی از میوه‌های درختان را از بین برد و موجب شد قیمت‌ها تغییر کنند.

وی تصریح کرد: باید دعا کنیم و تلاش کنیم موانع برطرف شود تا دولت بتواند وعده‌های داده شده را عملیاتی کند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری درباره وعده‌های دولت در زمینه اشتغال و بهبود وضعیت اقتصاد کشور، گفت: ۵۰ درصد اشتغال و اقتصاد بر عهده مردم و ۵۰ درصد دیگر بر عهده دولت است و دولت در برنامه‌ریزی و قانون ریزی مشکلی ندارد.

حجت‌الاسلام اکرمی اضافه کرد: همه ما شنیدیم که برخی شرکت‌ها داد و ستد نمی‌کنند و می‌گویند باید صبر کنیم و ببینیم برجام به کجا می‌رسد؛ لذا اگر مردم همراهی نکنند، حتما دولت نمی‌تواند در وعده‌های داده شده، توفیقی داشته باشد.

لاهوتی: مردم از عملکرد دولت رضایت ندارند

مهرداد لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:دولت در بسیاری از ابعاد موفق بوده و در ابعادی هم نتوانسته موفق عمل کند.

وی بیان کرد: تصورم این است که دولت مشکل اقتصادی را در گرو تعامل سیاسی با دنیا قرار داده است و این تفکر غلطی نیست؛ حوادثی رخ داد و دولت با دشمنان انقلاب و نظام مذاکره کرد و قسمت عمده‌ای از راه پیموده شده به انتها و سرانجام خوبی نرسید.

تعامل با دنیا به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های حاکم بر انقلاب نیست

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش می‌کند و اعتقادم این است که تا زمانی که نتواند تعامل سیاسی و اقتصادی را با دنیا حل کنند، قطعا مشکلات اقتصادی حل نمی‌شوند؛ البته ذکر این نکته ضروری است که تعامل با دنیا به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های حاکم بر انقلاب نیست و باید به گونه‌ای عمل کنند که این ارزش‌ها حفظ شوند.

لاهوتی تصریح کرد: در مجموع فضای عمومی جامعه فضای رضایت داشتن از عملکرد دولت نیست و باید آنان هم و غم خود را برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی بگذارند و در این صورت می‌توانند نمره خوبی از مردم کسب کنند.

ایمن آبادی: دولت معدل مردودی ندارد

غلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: عملکرد دولت را باید با توجه به شرایطی که حاکم بوده است، بسنجیم؛ بسیاری از وعده‌ها به دلایل مختلفی عملی نشدند و شاید دولت در این زمینه را مقصر نداند.

وی با بیان اینکه باید دولت درباره دلایل تحقق نیافتن وعده‌ها شفاف سازی کند، تصریح کرد: ممکن است در برخی وزارتخانه‌ها کوتاهی شده باشد و این هم یکی از دلایل محقق نشدن وعده‌ها باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به فشار‌های مختلف خارجی که نسبت به کشورمان وجود داشته است در مجموع عملکرد دولت را مناسب ارزیابی می‌کنم.

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه دولت معدل مردودی ندارد البته ممکن است نمره او خیلی هم خوب نباشد، درباره کارنامه دولت در زمینه اشتغال و اقتصاد، تصریح کرد: دولت تلاش خود را در این زمینه انجام داده است و باید برای سال‌های آینده بهتر عمل کند.

با توجه به اینکه یک سال از روی کارآمدن دولت دوازدهم می‌گذرد و همچنین سکه برجام عیار خود را از دست داده است؛ دولت تدبیر و امید باید با واقعیت‌های امروز جامعه ایران کنار بیاید و برای حل مشکلات و دغدغه‌های مردم نگاهی ویژه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخل داشته باشد تا فارغ از همه هیاهو‌های بین المللی بتواند جوابگوی مطالبات برحق مردم باشد و هر چه در این میان تلاش و جدیت بیشتری از خود نشان دهد قطعا در نزد حافظه رای دهندگان به دولت یازدهم به یادگار باقی خواهد ماند.

نظر شما