شناسهٔ خبر: 25627226 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد:

همگرایی علم و فناوری تأثیرات گسترده‌ای در بهبود کارایی انسان دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همگرایی علم و فناوری، تأثیرات گسترده‌ای در بهبود کارایی انسان دارد و دانش، فناوری و اخلاق در کنار یکدیگر می‌توانند زمینه اعتلای بشریت را فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر بیژن رنجبر در نشستی با عنوان همگرایی علم و فناوری (NBIC) که با حضور مدیران کل، مدیران و روسای ادارات این معاونت در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد، با اشاره به جمعیت رو به فزونی بشر تا سال 2050، اظهار کرد: منابع طبیعی همچون آب، غذا، انرژی، هوا و تنوع زیستی با فناوری‌های موجود و با توجه به افزایش جمعیت، پایدار نیست و برای حفظ آنها نیاز به فناوری اختصاصی و نوین خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در صد سال گذشته مأموریت اصلی علم، تلاش برای آنالیز و درک قوانین ساماندهی دنیای پیرامون خویش بوده، افزود: پارادایم علم در انتهای قرن بیستم از مطالعات روش‌های ساماندهی جهان به روشی که در آن المان‌های معین بر اساس معتمدترین و بهینه‌ترین الگو طراحی می‌شود، تغییر کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه امروزه به جواب‌های تکنولوژیک دست یافته‌ایم که بر اساس اصول بنیادی طبیعت زنده بنا شده، خاطرنشان کرد: مرحله‌ای جدیدی از توسعه شروع شده که در آن از یک تکنولوژی محض و نسخه‌برداری از سازماندهی طبیعت انسان برپایه مواد غیرارگانیک به نسبت ساده به بازتولید سیستم‌های طبیعت زنده بر پایه نانوبیوتکنولوژی گذر می‌کنیم.

رنجبر ادامه داد: برای توفیق در این راستا و طراحی و ساخت مواد و سیستم‌های هیبریدی یک چیدمان علمی جدید نیاز است که مبتنی بر اصول نو باشد و باید جامعه علمی را برای این منظور مدرنیزه و آماده کرد.

وی افزود: یکی از پیش شرط‌های اساسی نیاز به متخصصان با دیدگاه‌های میان رشته‌ای وسیع و همگرایی با هم در پژوهش است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه همگرایی علم و فناوری (NBIC) از سال 2002 وارد ادبیات علوم و فناوری شده است، گفت: کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه، چین و کره جنوبی سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

رنجبر، همگرایی علم و فناوری (NBIC) را شامل نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی دانست و افزود: همگرایی علم و فناوری به منظور ارتقای عملکرد بشر، مقابله با بیماری‌ها، گرسنگی، حفظ امنیت غذایی و به طوری کلی باعث بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: همگرایی علم و فناوری (NBIC) زمانی رخ می دهد که یکی شدن و اتحاد علوم و همچنین بهبود سریع توانایی‌های بالقوه انسانی امکان‌پذیر شود و بر پایه اتحاد طبیعت در مقیاس نانو صورت گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: چهار تحول فناورانه شامل انقلاب مواد، انقلاب زیست فناوری، انقلاب اطلاعات و انقلاب در علوم شناختی تبدیل به یک موج فناوری جدید به نام NBIC شده است.

 رنجبر به نمونه‌هایی از تحقیقات جاری در حوزه همگرایی فناوری اشاره و تصریح کرد: طراحی و ساخت لباس نظامی قرن 21، پرینترهای سه‌بعدی زیستی به منظور ساخت ارگان‌های زیستی، ماهیچه‌های مصنوعی و مولدهای انرژی پیزوالکترونیک که از واحدهای ویروسی ساخته شده‌اند، از جمله تحقیقات در حوزه همگرایی است.

وی با تأکید بر اینکه همگرایی علم و فناوری تأثیرات گسترده‌ای در بهبود کارایی انسان دارد، گفت: دانش، فناوری و اخلاق در کنار یکدیگر می‌توانند زمینه اعتلای بشریت را فراهم کنند و بدون یکدیگر اثرات مطلوبی نخواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد، رنجبر در پایان خاطر نشان کرد: در جنگهای جهانی اول و دوم آثار مخرب علم را به چشم دیدیم. توان راستین علم آن است که ما را توانا و دانا کند و برای کسب علم مفید و نافع، باید تهذیب و فرزانگی داشت و باید به سلاح دانش، اخلاق و علم و انسانیت مجهز شد.

انتهای پیام

نظر شما