شناسهٔ خبر: 25624645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایرنا:

اروپایی ها به همکاری در ساخت تجهیزات نفتی ادامه می دهند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه شرکت های بزرگ در تعامل با ایران، محتاط اند، گفت: شرکت های کوچک، بدون نگرانی در زمینه ساخت تجهیزات با ایران همکاری و حتی در روزهای اخیر قراردادهایی را نیز امضا کرده اند.

صاحب‌خبر -

رضا خیامیان امروز(شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر اجرای قانون انسداد توسط اتحادیه اروپا در مقابله تحریم های اعمالی آمریکا، اظهار داشت: آن دسته از شرکت های اروپایی که منافعی در آمریکا دارند، پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام، اعلام کرده اند که قصد خروج از ایران را دارند، اما همه شرکت ها اینگونه نیستند.
وی با بیان اینکه داشتن تعامل خارجی، اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: شرکت های خارجی از کار کردن با ایرانی ها در زمینه تجهیزات صنت نفت، استقبال می کنند؛ مساله فقط اینکه شرکت های بزرگی که در آمریکا منافعی دارند، با احتیاط عمل می کنند.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: شرکت های کوچک، بدون نگرانی با ایران همکاری می کنند حتی در روزهای اخیر مذاکراتی را با شرکت های ایرانی داشته و قراردادهایی را نیز امضا کرده اند.
خیامیان یادآورشد: شاید در بخش بالادستی صنعت نفت مشکلاتی ایجاد شود، اما در زمینه همکاری در بخش تجهیزات صنعت نفت، مشکلی برای ما رخ نمی دهد.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به منافع و ظرفیت های بزرگی که در کشور وجود دارد، می توان به همکاری با شرکت های کوچک ادامه داد.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه بخشی از تلاش برای جذب شرکت های خارجی به علت نیاز به سرمایه گذاری است، گفت: در صورت هموار کردن مسیر سرمایه گذاری برای ایرانیان مقیم خارج، به راحتی می توان منابع مالی را جذب کرده و نیازی به سرمایه گذاری خارجی نیست.
خیامیان همچنین درباره موانع فعالیت شرکت های داخلی، گفت: باید بر منابع داخلی تکیه کنیم؛ تحریم های داخلی، گاهی ما را بیشتر از فشارهای خارجی آزار می دهد؛ در واقع کارشکنی های داخلی، مانع از ادامه کار صنایع کشور می شود.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، بهبود فضای کسب و کار را در این زمینه کارساز دانست که به رونق صنایع مختلف منتهی می شود.
خیامیان یادآورشد: مسایل بانکی، بیمه و مالیات، مشکلاتی را ایجاد کرد اند که باید نسبت به تسهیل آنها اقدام شود.
به گزارش ایرنا، کمیسیون اروپا در بیانیه مطبوعات خود که دیروز(جمعه) در تارنمای آن منتشر شد، اعلام کرد که روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده است تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.
کمیسیون اروپا گفته، قصد دارد این تمهیدات را پیش از 15 مرداد، قبل از آغاز دور نخست اعمال دوباره تحریم های آمریکا اجرا کند.
قانون انسداد، پیروی شرکت های اتحادیه اروپا را از تحریم های فرامرزی آمریکا ممنوع ساخته و شرکت ها را مجاز می شمارد تا زیان های ناشی از این تحریم ها را از عامل آن دریافت کنند. براساس این قانون، آراء ناشی از داوری های خارج از اتحادیه اروپا که براساس تحریم های آمریکا صادر شده باشند، لغو می شود.
این قانون به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه می دهد از سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در ایران حمایت کند و این کار بخصوص می تواند برای شرکت های کوچک و متوسط مفید باشد.
شورا و پارلمان اروپا 2 ماه فرصت خواهند داشت مخالفت خود را با این تمهیدات اعلام کنند و در صورتی که این دو نهاد زودتر مخالفت نداشتن خود را اعلام کنند، این مهلت کوتاه تر خواهد شد.
همچنین به منظور اعتمادسازی، به همکاری های با ایران از جمله انرژی و شرکت های کوچک و متوسط ادامه داده و آنها را تحکیم می بخشد. در نخستین گام، «میگوئل آریاس کانیته مسئول اقدام اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا به تهران می رود. حمایت های مالی از طریق «همکاری های توسعه ای» یا «ابزارهای مشارکتی» نیز بسیج خواهند شد.
اتحادیه اروپا کشورهای عضو را تشویق کرد تا امکان پرداخت های یکباره بانکی به بانک مرکزی ایران را بررسی کنند. این رویکرد می تواند به مسئولان ایرانی کمک کند تا درآمدهای مربوط به نفت به خصوص در حوزه تحریم های آمریکا که می تواند موسسه های اروپایی فعال در مبادلات نفتی با ایران را هدف قرار دهد، دریافت کنند.
ترامپ در 18 اردیبهشت با تکرار اتهام هایی علیه ایران، آمریکا را از برجام خارج کرد و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازگرداند. این تصمیم با مخالفت بسیاری از کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شده است و اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کرده اند.
مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هفته جاری در جلسه های متعدد بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا تاکید و سران اتحادیه اروپا نیز چهارشنبه شب (26 اردیبهشت) در صوفیه بلغارستان اعلام کردند که به حمایت از فعالیت شرکت های تجاری خود با ایران ادامه می دهند.
اقتصام**2022**2023

نظر شما