شناسهٔ خبر: 25624391 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دستگیری فعالان حقوق زنان در عربستان به جرم رانندگی

در آستانه لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی، مقامات این کشور چند فعال حقوق زنان در این کشور را دستگیر کردند.

صاحب‌خبر -

دستگیری فعالان حقوق زنان در عربستان به جرم رانندگیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از گاردین، دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه اعلام کرد مقامات عربستان چندین فعال برجسته حقوق زنان را تنها چند هفته قبل از لغو رسمی قانون ممنوعیت رانندگی زنان که مدت‌های مدیدی است در این کشور جریان دارد، دستگیر کردند.

در حالی که دلایل این بازداشت نامعلوم است دستگیرشدگان به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که سپتامبر 2017 دادگاه سلطنتی عربستان ضمن احضار فعالان برجسته این کشور به آنها درباره هرگونه مصاحبه با رسانه‌ها هشدار داده بود.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده "این احضارها همان روزی صورت گرفت که مقامات عربستان اعلام کردند ممنوعیت رانندگی برای زنان لغو شده است".

این افراد که 15 ماه مه دستگیر شدند، عبارتند از: لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و عمان النفجان که همگی مدتی طولانی برای آزادسازی حق رانندگی زنان و اصلاح قوانین سرپرستی خانواده تلاش کرده‌اند.

قوانین سرپرستی خانواده در عربستان زنان را ملزم می‌کند که از پدر، برادر، همسر و حتی پسرشان برای بسیاری از امور زندگی اجازه بگیرند.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: "اصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مایه ترس برخی از نخبگان طرفدار اصلاحات در عربستان شده است که هم‌اکنون جرأت دارند آشکارا از حقوق بشر یا توانمندسازی زنان دفاع کنند".

وی افزود: «به نظر می‌رسد تنها جرم دستگیرشدگان این است که پیش از اجرا شدن حکم  محمد بن سلمان خواستار رانندگی زنان شده بودند.»

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد النفجان و الحثلول در سال 2016 در جمع آوری امضا برای اصلاح قوانین سرپرستی خانواده مشارکت کردند.

آنها پیش از اعلام حکم رسمی حکومت عربستان مبنی بر آزادسازی رانندگی برای زنان، در کمپینی برای این امر شرکت کردند.

بنا به اعلام دیده‌بان حقوق بشر، الحثلول قبلا در نوامبر 2014 در بیست و پنج سالگی حین رانندگی از امارات به عربستان در مرز بازداشت شد و 73 روز در بازداشتگاه ویژه جوانان به سر برد.

این فعالان می‌گویند فرد دیگری که بازداشت شده یک وکیل بازنشسته است که برای همراهی با مدافعان حقوق بشر سعودی خود را بازنشسته کرده است.

بن سلمان در عربستان به عنوان عامل پشت پرده لغو ممنوعیت رانندگی زنان شناخته می‌شود که خود بخشی از سری اصلاحاتی است که توسط خاندان سلطنتی در حال انجام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما