شناسهٔ خبر: 25618753 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

خاطره‌سازی "فصل سکوت" در فرهنگسرای نیاوران

آلبوم موسیقی "فصل سکوت" با هنرمندی فرهاد هراتی در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران،  مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی "فصل سکوت" با هنرمندی فرهاد هراتی جمعه 28 اردیبهشت‌ماه با حضور تعدادی از هنرمندان شناخته‌شده کشور در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور نام‌آورانی همچون محمد سریر، علیرضا عصار، پویا نیک پور، علی جعفری پویان، احسان غلامی، فقیه نصیری، علی اوجاقی، نیما جوان، مهندس ریاضی، سید عباس سجادی، فرید حامدی، امید نیک‌بین، علی مرادخانی، علی تفرشی آرمان موسی پور، بهرام دهقانیار و ... برگزار شد.

کامبیز منصوری از موسسه "پیانو هفت" ناشر آلبوم "فصل سکوت" در ابتدای این برنامه گفت: به اعتقاد من آلبوم "فصل سکوت" برای شنوندگان و طرفداران موسیقی بی‌کلام به‌طور حتم یک همراه متفاوت خواهد بود. این اثر یک آلبوم متفاوت برای خلوت هر شنونده‎ای است، و من این نوید را به هواداران موسیقی بی‌کلام بدهم که با اتفاق کم‌نظیری در ژانر موسیقی بی‌کلام مواجه می‎شوند.

وی ادامه داد: فرهاد هراتی هنرمندی است که برای تولید این آلبوم با تمام سختی‎ها مبارزه کرد و تلاش‎های شبانه‌روزی انجام داده که قطعاً مورد پسند مخاطبان قرار خواهد گرفت. آلبوم "فصل سکوت" تجربه دوم من با فرهاد هراتی بعد از انتشار آلبوم "زمین مقدس" است که امیدوارم تا چندین اثر بعد پایدار بماند.

نیما جوان مدیر "موسسه نشر و پخش جوان" هم در این مراسم رونمایی بیان کرد: متأسفانه در جاهای دیگر دنیا جنگ است، اما خوشبختانه ما امشب برای هنر اینجا جمع شدیم. من امشب بسیار خوشبختم که اعلام کنم که فرهاد هراتی افتخار پخش آلبوم "فصل سکوت" را به ما واگذار کرد و امشب از من خواست که به‌صورت حسی درباره آلبوم برای شما صحبت کنم. همه ما فرهاد هراتی را می‎شناسیم و می‎دانیم که او سال‎هاست رهبری گروه کُر "نامیرا" را عهده‌دار است. آثاری که او تاکنون چه در اجراهای زنده و چه در آلبوم‎هایش شنیده‎ایم همیشه رنگ و بوی صلح، مهر و محبت داشته و من حتم دارم که آلبوم جدید او بر دل‌ها خواهد نشست.

وی گفت: در اینجا لازم است مانند همیشه نکته دیگری را یادآور شوم اینکه بیاییم با توجه به موضوع "کپی‌رایت" آن را سینه‌به‌سینه به اطرافیانمان یاد بدهیم و بدانیم کپی‌رایت چرخ‌دنده‌های هنر را قطعاً روان‎تر خواهد کرد. من تردید ندارم آلبوم "فصل سکوت" هدیه بسیار ارزشمندی در این چارچوب است که می‎تواند در قالب یک اثر متفاوت و ارزشمند به عزیزانتان هدیه دهید.

عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، هم بعد از صحبت‎های جوان از انتشار آلبوم "فصل سکوت" ابراز خرسندی کرد و گفت: در چنین فضای خوب و خاطره‌انگیزی باید خاطره سازی کرد و امشب به جهت انتشار آلبوم "فصل سکوت" شب خاطره‌انگیزی برای اهالی موسیقی است که به روایت عزیزانی که در کلیپ صحبت کردند حرفی برای گفتن دارد. به‌عنوان کسی که هم در عرصه موسیقی و هم در عرصه شعر به فعالیت مشغول است باید بگویم هر وقت اثری را می‎شنویم باید بتوانیم در ذهن خود کلامی را هم متبادر کرده و آن را زمزمه کنیم.

وی ادامه داد: خاطرم هست استاد محمدرضا شجریان در بزرگداشت استاد جلیل شهناز که سال‎ها پیش توفیق برگزاری آن را در فرهنگسرای ارسباران داشتم می‎گفت: "استاد شهناز همواره آوازی ساز می‎زند". حتی چندی قبل در مستندی مشاهده کردم که استاد کسایی از بزرگان موسیقی ایران به پسرش جواد گفت: "وقتی ساز می‎زنی در ذهن خود شعری را مرور کن". به هر حال هر چند موسیقی وابسته به کلام نیست اما می‎تواند خارج از کلام، بیان خود را داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تصریح کرد: من این افتخار را داشتم که پیش از انتشار رسمی اثر دو بار آلبوم "فصل سکوت" فرهاد هراتی را بشنوم و وقتی شنیدم باید اذعان کنم تقویم و پاره تنی از فرهاد هراتی را دیدم که به‌وضوح در این اثر جاری است. این آلبوم اثری سهل و ممتنع است که مخاطب تا فکر می‎کند یکتم از قبل شنیده شده را می‎شنود بلافاصله حرف‎های جدیدی مطرح می‎کند و اجازه نمی‎دهد شما درگیر کارهای دیگران شوید.

سجادی در بخش پایانی صحبت‎های خود عنوان کرد: سکوت بخش مهمی از موسیقی است و امشب خیلی خوشحالم چنین اثر قابل تأملی در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران رونمایی می‎شود. این اثر غیر از هنرمندی فرهاد هراتی نوازندگان شایسته دیگری هم دارد که از نظر روحی به فرهاد هراتی نزدیک هستند. به اعتقاد من او در این آلبوم ققنوس‌وار زنده می‎شود و طبق گفته رولان بارت یا میشل فوکو که مؤلف با اثر قبلی خود می‎میرد و با اثر جدید زنده می‎شود، تولد دوباره فرهاد هراتی با این آلبوم جدید را تبریک می‎گویم.

فرهاد هراتی آهنگساز آلبوم "فصل سکوت" هم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد ناصر چشم آذر گفت: من برای انتشار این آلبوم در جایگاهی قرار گرفتم که کار من نیست. من مجبور شدم تا برای امنیت کار، خودم تهیه‌کننده باشم و از این فرزندی که تازه متولد شده مراقبت کنم. به هر صورت از سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تشکر می‎کنم که به‌عنوان یک آرتیست و یک انسان جسور باعث شد تا این مراسم را در فضای باز فرهنگسرای نیاوران برگزار کنم.

هانا هراتی فرزند فرهاد هراتی هم در این مراسم ضمن دریافت نمادین آلبوم "فصل سکوت" از مادربزرگش بیان کرد: من می‌دانم اگر تک‌تک نت‌های این آلبوم را بشنوید، سپری شدن روزهایی که باید بهتر بود هم فهمیده می‎شد. من می‎دانم از این به بعد اگر این آلبوم را ببینم قوی‎تر از قبل از جای خود بلند می‎شوم و البته هیچ چیزی بهتر از این نیست که یک پدر سکوت دخترش را بفهمد.

پخش کلیپی از روند ضبط و تولید آلبوم "فصل سکوت"، پخش یک فیلم مستند کوتاه با تعدادی از هنرمندان و منتقدان مطرح موسیقی کشورمان درباره آلبوم "فصل سکوت"، پخش فیلمی از فرهاد هراتی درباره چگونگی ساخت و نمایش یک کلیپ تصویری از موسیقی آلبوم "فصل سکوت" بخش‎های دیگر این مراسم رونمایی را تشکیل می‎دادند.

نظر شما