شناسهٔ خبر: 25616014 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

رونمایی از فاز نخست دولت همراه

فاز نخست بهره برداری از دولت همراه روز چهارشنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

فناوران - در فاز نخست 55 خدمت دستگاه های دولتی روی این اپلیکیشن تعریف شده و قرار است در دو فاز آینده، در هفته دولت و دهه فجر تعداد این خدمات به طور مستمر افزایش یابد. 
اپلیکیشن دولت همراه روی اپ استورهای داخلی در دو نسخه اندرویید و iOS در دسترس است.
رسول سراییان رییس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه در فاز نخست دولت همراه 55 خدمت ارایه می شود، گفت: شهروندان، ارزش ها، فناوری و اقتصاد چهار پیشران اصلی دولت همراه هستند که مهم ترین دستاوردهای آنها رسیدن به بهره وری با استفاده از منابع داخلی است.
وی یکی از اقدامات توسعه ای مهم را در حوزه زیرساخت دانست و گفت: در دولت طی دو سال ۳۳۰ هزار سایت موبایل نسل سه و چهار راه اندازی شد و سرعت ارتباطات افزایش یافت تا جایی که بیش از ۵۰ میلیون شهروند ایرانی در شهر و روستا از آن استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه زیرساخت اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دسترسی است، افزود: امیدوارم با تعامل با دستگاه های دیگر و تعاملات آتی شکل بگیرد.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در تحول و اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری و اجرا از سوی بخش خصوصی صورت می گیرد، گفت: ضمن اینکه ابزار از سوی مردم تهیه می شود، دولت فقط مقررات گذاری می کند.
سراییان اولین عامل موفقیت در اقتصاد دیجیتال را مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت: می توان با خدمات دولت همراه در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز خدمات را دریافت کرد و همه مردم را با یک درگاه آشنا کنیم  و تعداد درگاه ها را از بین می بریم.
رییس سازمان فناوری اطلاعات شهروندان، ارزش ها، فناوری و اقتصاد را چهار پیشران اصلی دولت همراه عنوان کرد و گفت: رفع آلودگی، ایجاد اشتغال، حفظ محیط زیست، رعایت حقوق شهروندی، تولید داخل و مهم تر از همه ایجاد بهره وری با استفاده از منابع داخلی از مهم ترین دستاوردهای دولت همراه محسوب می شود تا اقتصاد شکل داده شده و بزرگ شود.
وی با بیان اینکه در دولت همراه سه بستر در پلتفرم برای ارایه خدمات طراحی شده است، افزود: سرویس های ساده بر اساس ussd است، سرویس های پیچیده بر مبنای اپلیکیشن و سرویس های تعاملی نیز از طریق پیامک است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در فاز نخست دولت همراه 55 خدمت راه اندازی شد گفت: این خدمات از قبیل بیمه تامین اجتماعی، سازمان مالیات و اپراتورهای مخابراتی ارایه می شود که از فردا سرویس ها در اختیار مردم برای استفاده قرار می گیرد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای ایجاد دولت همراه 25 سازمان، 120 دستگاه ساعت ها و روزها را وقت صرف کردند تا آن را آماده کنند، گفت: از آنجاکه سرویس های ارایه شده بومی است لذا هرچه کاربران و مردم با آن بیشتر کار کنند، ایرادات آن گرفته می شود.

 گزارش اولیه از میزان الکترونیکی شدن دولت
در این نشست همچنین گزارش کوتاهی از نتیجه سنجش میزان الکترونیکی شدن دستگاه های اجرایی ارایه شد. تاکنون سه بار وضعیت الکترونیکی شدن دستگاه های اجرایی بررسی شده و دو بار پیشین نتایج محرمانه اعلام شد اما قرار است در هفته جاری این نتایج برای نخستین بار منتشر شود.
براساس آن چه رییس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم توضیح داد، در گزارش نخست وضعیت 69 دستگاه مورد سنجش قرار گرفت که تنها 20 درصد وضعیت دستگاه ها الکترونیکی شده بود.
در دور بعد ارزیابی که شهریور 96 برگزار شد، 80 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که 30 درصد فرایند دستگاه ها عملیاتی شده بود.
در دور سوم ارزیابی که انتهای سال 1396 انجام شده، 93 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته و وضعیت به 50 درصد ارتقا یافته بود. البته نکته جالب اینکه 5 دستگاه حاضر به همکاری در این دور نشدند و دو دستگاه نیز تقاضا کردند مورد ارزیابی قرار نگیرند.

 نظارت مجلس برای به اشتراک گذاری بیشتر داده ها
رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه تمام دستگاه ها باید اطلاعات خود را در دولت همراه به اشتراک بگذارند گفت: مجلس به جد نظارت بیشتری برای به اشتراک گذاری داده های سازمان ها می کند.
رمضان علی سبحانی فر لازمه حضور در عصر اطلاعات را انتشار بیشترین داده با ارزان ترین قیمت و در سریع ترین زمان معرفی کرد و افزود: این امر نیازمند این است که ظرفیت ها را افزایش دهیم. امروز زمان محدود کردن اطلاعات برای دستیابی به مقاصد نیست، بلکه برای رسیدن به مقصود باید خودمان را تقویت کنیم.
نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین با بیان اینکه نمی توان جلوی رشد تکنولوژی را گرفت، گفت: باید در برابر آن خودمان را تقویت کنیم. با فیلتر کردن تلگرام فقط از چاله به چاه افتادیم و امروز فیلترشکن ها امنیت اقتصادی، فرهنگی، روانی و اجتماعی ما را به خطر انداخته اند.
وی گفت: چند درصد مردم از تلگرام خارج شده و به پیام رسان های بومی وارد شده اند. برای ترغیب مردم باید اعتماد سازی داشته باشیم و مردم دستور به جای دیگری نمی روند.
سبحانی فر با بیان برنامه ششم توسعه کشور گفت: اگر سرعت و ظرفیت را بالا نبریم قطعا از برنامه عقب می مانیم ما در بحث دولت الکترونیکی باید 6 رتبه صعود می کردیم و الان سه رتبه بالا آمده ایم و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.
رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید 4 خدمت آموزش،  کشاورزی،  سلامت و خدمات بانکی را به 80 درصد روستا برده باشیم گفت: باید سرعت کار را بالا ببریم زیرا ما می بینیم که طرح در همه شهرهای زیر10 هزار نفر هم ارایه نشده است.
وی گفت: اگر تلاش نکنیم مثل شبکه های اجتماعی خارجی به ما دیکته می کنند و لذا از این جهت باید سرعت را بالا ببریم.
وی با بیان اینکه زیر ساخت دولت همراه آماده شده است گفت: اگر سازمان هایی که باید به مردم خدمات ارایه دهند نیایند،  هزینه اضافه کرده ایم و بخشی از این وظیفه بر عهده وزارت ارتباطات و به ویژه شورای عالی فناوری اطلاعات است که دستگاه هایی که باید این خدمات را ارایه دهند، به صورت جزیره ای عمل نکنند.
وی افزود: متاسفانه دستگاه های اجرایی علاقه مند هستند دیتاها را ارایه ندهند و انتظار ما این است که دستگاه ها هماهنگی بیشتری داشته باشند، چون هر چه اطلاعات و دیتاهای بیشتری به اشتراک گذاشته شود، عامل توسعه و پیشرفت می شود.
رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تمام دستگاه ها باید اطلاعات خود را در دولت همراه به اشتراک بگذارند گفت: مجلس به جد نظارت بیشتری برای به اشتراک گذاری داده های سازمان ها خواهد داشت تا خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارایه شود و این بخش را بیش از گذشته تقویت می کنیم زیرا عامل پیشرفت کشور است.

نظر شما