شناسهٔ خبر: 25613169 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برگزاری باشکوه تشییع وتدفین پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی(ره) درتهران وقم

صاحب‌خبر -
 

سرویس سیاسی- اجتماعی: پیکر حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی طباطبایی، استاد برجسته اخلاق و عضو جامعه روحانیت مبارز، دیروز پس از تشییع در تهران با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری و خیل عظیم مردم، به قم برده شد. پیکر حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طباطبایی ساعت۱۷ دیروزاز مسجد امام حسن عسکری(ع) قم تا حرم مطهر تشییع و سپس در جوار بارگاه نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.مراسم ترحیم و بزرگداشت آن استاد اخلاق دیشب در شبستان امام خمینی حرم مطهر کریمه اهل بیت برگزار شد.

در مراسم تشییع پیکر آن مرحوم در تهران هم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود علوی وزیراطلاعات ، به نمایندگی از دکتر روحانی که به ترکیه سفرکردده است، حضور یافت.

همچنین شخصیت‌هایی ازجمله حجج ا سلام‌ شهیدی (رئیس بنیاد شهید)، ناطق نوری، ری‌شهری (تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی)، ادیب یزدی، پورمحمدی،امامی کاشانی و دعایی وسید عباس صالحی (وزیر ارشاد )،محسن هاشمی، ، حسین فریدون، علی جنتی، ، ، عباسعلی امیری (معاون رئیس جمهوری )، جمعی از نمایندگان مجلس ، نمایندگانی از مراجع عظام تقلید و… در این مراسم حضور داشتند.

پیام تسلیت رئیس‌جمهوری

به این مناسبت دکتر روحانی در پیامی رحلت استاد سید مهدی طباطبایی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

رحلت عالم وارسته و استاد برجسته اخلاق، حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی طباطبایی در اولین روز ماه رحمت و غفران، موجب اندوه فراوان شد.

این روحانی باتقوا و مردمی، مروج حقیقی سیره اهل بیت(ع)، همراه و دانش آموخته مکتب امام خمینی(ره) و از پیشگامان مبارزه با نظام ستم‌شاهی بود. ایشان در مسیر پیروزی و تثبیت انقلاب و ارزش‌های اسلامی مجاهدت فراوان کرد و همواره عالمی عامل و خدمتگزاری صدیق بود که با مشی اعتدالی، واقع‌بینی، دوراندیشی و ابراز شجاعانه نظرات خود، مورد اعتماد مردم قرار گرفت.

اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقام معظم رهبری، علما و فضلای حوزه‌های علمیه، شاگردان و دوستداران و به ویژه بیت شریف ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

پیام یادگارگرامی امام

به این مناسبت ، یادگار گرامی امام هم پیامی صادر کرد که چنین است :

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

خبر تلخ و مصیبت بار درگذشت معلم اخلاق و شرافت، آیت الله حاج سید مهدی طباطبایی طاب ثراه جانکاه و طاقت فرساست.

این روحانی خدوم و شجاع، از یاران روزگار سختی امام و بیت امام بود و در طول زندگی خویش لحظه‌ای در شناخت حقیقت و عمل به آن تردید نکرد. همراهی ارزشمند ایشان با امام و اندیشه ایشان در سال‌های قبل و بعد از انقلاب از زمره اموری است که هیچگاه فراموش نمی‌شود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را خدمت حضرت بقیة الله الاعظم، مردم شریف تهران و بیت بزرگوار این فقید سعید تسلیت عرض می‌نمایم و از خدای متعال برای ایشان حشر با اولیاء الله مسئلت دارم.

سید حسن خمینی

رئیس مجلس هم پیامی صادرکرد که به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت خطیب توانمند و استاد برجسته اخلاق حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی طباطبایی موجب تأسف و تأثر گردید. این روحانی بزرگوار از شاگردان قدیمی حضرت امام (ره) و از مبارزان دوران ستم‌شاهی و عالمی وارسته و چهره متعهد و دلسوز برای نظام و کشور بود. ایشان علاوه بر تلاش در جهت گسترش علوم اسلامی و معارف اخلاقی، در ادوار مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده خدمات فراوانی به کشور و مردم عرضه داشتند.

اینجانب ضمن تسلیت فقدان این عالم گرانقدر به حوزه‌های علمیه و روحانیت محترم، دوستداران و بیت مکرم، برای ایشان رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

آیت الله العظمی صانعی هم با صدور پیامی، درگذشت

آیت الله سید مهدی طباطبایی را تسلیت گفت.

متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسمه تعالی

«اذا مات المؤمن الفقیه ثلم

فی الإسلام ثلمه لا یسدّها شئ»

رحلت عالم زاهد متقی و متخلق به اخلاق حسنه اسلامی و واعظ و مرشد قولی و عملی انسان‌ها به حرکت در مسیر قرآن و سنت، آیت الله سید مهدی طباطبایی (قدس سره)، موجب تأسف و تأثر گردید؛ آن عالم صالح و حق گو در طول دوران زندگی حاضر به معامله آخرت خود به دنیای دیگران نگردید و لحظه ای در دفاع از حق و تبری از ظلم در مقابل ظالمان به خود تردید راه نداد و هیچگاه از قدرت و نفوذ معنوی خویش جز در راه اعتلای کلمه اسلام و معرفی اسلام رحمانی و کمک به نیازمندان استفاده نکرد. عاش سعیداً و مات سعیداً.

بی شک فقدان چنین عالمانی خسارتی بزرگ در حیات معنوی جامعه می‌باشد؛ اینجانب ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، حوزه‌های علمیه، ائمه جماعات و وعاظ تهران، آقا زادگان مخصوصاً جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید محمد طباطبایی، و وابستگان نسبی و سببی، برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و حشر با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم به این مناسبت نوشت :

«ارتحال عالم ربانی و وارسته و استاد اخلاق حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی رضوان‌الله تعالی علیه موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

ضایعه مصیبت بار فقدان این روحانی بزرگوار و مردمی که عمر پر برکت خود را در راه خدمت به اسلام، انقلاب، مردم و ترویج ارزش‌های اسلامی و اخلاقی در جامعه صرف نمود را به همه دوستداران و علاقه مندان و به ویژه بیت شریف ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید، رضوان الهی و علو درجات و برای بازماندگان معزا صبر و اجر مسألت دارم.»

محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، علی‌اکبر ولایتی (مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل)، محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران)، علی‌اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران)، سید محمدعلی افشانی(شهردار تهران)، سیدحسن هاشمی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و محمدرضا عارف هرکدام در پیام‌هایی جداگانه رحلت استاد برجسته اخلاق را تسلیت گفتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، عصر پنجشنبه، همزمان با اولین روز ماه رمضان، بر اثر عارضه تنفسی و کبدی

دار‌فانی را وداع گفت. سید مهدی طباطبایی (متولد ۱فروردین ۱۳۱۵در رفسنجان)، فرزند سیدمحمدحسین، از همکفران و یاران سید نواب صفوی و گروه فدائیان اسلام و از قدیمی‌ترین شاگردان و یاران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود. وی همچنین در دوره هفتم مجلس ، به عنوان نمایندۀ مردم تهران انتخاب شد.

نظر شما