شناسهٔ خبر: 25612402 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیرید

بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیریدReviewed by محمد آذرنیوار on May 9Rating: 5.0از روز اول فیلتر تلگرام توسط روسیه تا به امروز که

صاحب‌خبر -
بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیریدReviewed by محمد آذرنیوار on May 9Rating: 5.0

از روز اول فیلتر تلگرام توسط روسیه تا به امروز که چند روزی از فیلتر تلگرام در ایران هم می‌گذرد، هر روز شایعات درباره جلوگیری این پیام‌رسان از فیلترینگ بیشتر می‌شوند. واژه بلاک چین بیشترین استفاده را در این شایعات دارد :

فیلتر تلگرام در روسیه با استفاده از بلاک چین ناموفق بود !

تا ۷۲ ساعت آینده بلاک چین برای تلگرام راه اندازی می‌شود !

تا ۲۴ روز آینده بلاک چین تلگرام فعال می‌شود !

شایعه بزرگ

بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیرید

پس از دستور قضایی مقامات روسی مبنی بر فیلتر کردن تلگرام، دستور اجرا شد اما ناموفق بود و این پیام‌رسان بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کرد. از همینجا شایعه پراکنی شروع شد که بلاک چین تلگرام راه اندازی شده است. اما حقیقت چیز دیگری بود.

در حقیقت تلگرام در آن مقطع برای جلوگیری از دسترسی کاربران از رنج آی پی‌های گوگل و آمازون استفاده کرده بود. با مسدود سازی این آی پی‌ها در روسیه مشکلات زیادی گریبان کاربران اینترنت را در این کشور گرفت. تلگرام به هیچ عنوان از بلاک چین استفاده نکرده بود.

بلاک چین تا فردا، ۷۲ ساعت دیگر یا ۲۰ روز آینده !

از زمان فیلتر تلگرام طی چند روز اخیر هر روز شاهد شایعات بی اساسی درباره راه اندازی بلاک چین تلگرام بودیم. پست‌هایی که با مضمون راه اندازی تلگرام تا فردا یا ۷۲ ساعت دیگر به طور گسترده ای در شبکه ‌های اجتماعی منتشر می‌شد. هیچ منبع خاصی برای این پست‌ها درکار نیست و فقط به سرعت از یک صفحه به صفحه دیگر گسترش می‌یابد.

به تازگی‌ هم با انتشار عکسی از صفحه یک ICO کلاهبرداری که نشان دهنده مهلت خرید توکن‌ها است، اینگونه شایعه شده که بلاک چین تلگرام تا ۲۴ روز دیگر راه اندازی می‌شود و فیلتر تلگرام را غیرممکن می‌کند.

ابهام زدایی، یک بار برای همیشه

بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیرید

تلگرام قصد دارد تا با استفاده از فناوری بلاک چین و ایجاد یک ارز دیجیتال، شبکه ای غیرمتمرکز به نام TON ایجاد کند.

با وجود اینکه بلاک چین تلگرام تقریبا قطعی است اما حتی جمله بالا هم به صورت رسمی تایید نشده است. موضوع از این قرار است که حدود شش ماه قبل خبری همراه با یک ویدیو مبنی بر راه اندازی شبکه مبتنی بر بلاک چین TON یا همان Telegram Open Network در چند خبرگزاری معتبر بین المللی منتشر شد.

خبر تقریبا درست است اما هیچ جزئیاتی از این طرح به صورت رسمی اعلام نشده است. علت بولد کردن کلمه رسمی این است که جزئیات غیررسمی از این طرح در دسترس است اما تاکنون وب سایت یا توییتر رسمی تلگرام به این موضوع هیچ اشاره ای نکرده اند.

گزارش عملکرد لو رفته !

بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیرید

چندی بعد از اخبار اولیه راه اندازی این شبکه، یک فایل PDF تحت عنوان «گزارش عملکرد اولیه یا همان وایت پیپر لو رفته تلگرام» منتشر شد. خلاصه این گزارش عملکرد را از طریق این لینک می‌توانید مطالعه فرمایید.

در این وایپ پیپر لو رفته که از صحت آن اطمینان زیادی وجود ندارد، به قابلیت های شگفت انگیزی اشاره شده است اما از نحوه چگونگی راه اندازی آن، چیز خاصی در این گزارش یافت نمی‌شود.

آیا ضد فیلتر شدن تلگرام با بلاک چین ممکن است؟

یکی از قابلیت‌های شگفت انگیزی که در گزارش عملکرد لو رفته تلگرام (که بازهم بر عدم اطمینان از صحت آن تاکید دارم)، ذکر شده است، TON Proxy نام دارد. طبق چیزی که در گزارش نوشته شده است، امکان دور زدن فیلترینگ و سانسور با استفاده از VPN های غیرمتمرکز فراهم می‌شود.

این دقیقا همان چیزی بود که باعث گسترش شایعات غیرقابل فیلتر شدن تلگرام شد. نمی‌توان ضد فیلتر شدن تلگرام با بلاک چین را رد کرد اما هنوز هیچگونه جرئیات رسمی در این خصوص از سوی تلگرام ارائه نشده است. چیزی که در آن از ضد فیلتر شدن تلگرام خبر داده شده فقط یک گزارش غیررسمی و ناقص است.

البته پاول دروف در جریان فیلتر موقت تلگرام در دی ماه ۹۶، در پاسخ به یک توییت از دسترسی آزاد کاربران به تلگرام با استفاده از بلاک چین خبر داد و طبق گفته او قرار بود اعلام رسمی این طرح تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ انجام شود; چیزی که تاکنون تحقق نیافته است.

بلاک چین تلگرام هنوز راه اندازی نشده است; شایعات را جدی نگیرید

 

 پس به طور خلاصه ضد فیلتر شدن تلگرام با بلاک چین قابل رد نیست اما هیچگونه جزئیات رسمی تاکنون از آن وجود ندارد و باید همه چیز را به زمان بسپاریم.

چه زمانی تلگرام روی بلاک چین راه اندازی می‌شود؟

زمان رسمی آن مشخص نیست اما احتمالا  حداقل تا اواخر ۲۰۱۸ نباید منتظر آن باشیم. راه اندازی بلاک چین نیاز به مقدمات خاصی دارد. اولین اقدام، اعلام رسمی آن است.

تلگرام به طور رسمی آن را در وب سایت و صفحه توییتر رسمی‌اش اعلام می‌کند. پس از آن گزارش عملکرد رسمی منتشر می‌شود و همایش های لازم برای معرفی آن صورت می‌گیرد که خود چند ماهی به طول می‌انجامد.

هنوز قدم اول یعنی اعلام رسمی شبکه TON انجام نگرفته است پس نباید فعلا برای راه اندازی آن خودمان را آماده کنیم.

خلاصه

صفحه رسمی تلگرام و بنیانگذار آن، پاول دروف را در توییتر دنبال کنید و همه شایعات را به فراموشی بسپارید. همچنین می‌توانید سایت ما را برای اخبار موثق دنبال کنید. مطمئننا اگر اتفاقی رخ دهد ما آن را پوشش خواهیم داد.

راه اندازی بلاک چین مقدمات خاص خودش را دارد که اولین قدم اعلام رسمی است. هنوز حتی اولین قدم هم انجام نگرفته است پس به این زودی ها منتظر بلاک چین تلگرام نباشید تا اعلام رسمی انجام شود.

نظر شما