شناسهٔ خبر: 25603538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزير خارجه فلسطين: جنايت هاي اسرائيل از حمايت کامل آمريکا برخوردار است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره، وزير امور خارجه فلسطين با تأکيد بر پيگيري حق و آرمان ملت فلسطين در محافل بين المللي تأکيد کرد: جنايت هاي رژيم اشغالگر اسرائيل عليه ملت بي دفاع فلسطين از حمايت و پيشتيباني نامحدود آمريکا برخوردار است.
رياض مالکي وزير خارجه فلسطين در نشست اضطراري وزراي خارجه اتحاديه عرب که به درخواست عربستان براي بررسي آخرين تحولات قدس اشغالي و نوار غزه در قاهره برگزار شد، گفت: امروز در حالي در اين نشست حاضر مي شويم که نيروهاي اشغالگر اسرائيل مرتکب کشتار نژادپرستانه و خونباري عليه فلسطينيان شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آميز بازگشت در نوار غزه شدند. اين جنايت با حمايت و پيشتيباني نامحدود آمريکا انجام شد که به صورت کورکورانه از دولت اشغالگر و سياست هاي آن حمايت مي کند. از زمان تصميم ترامپ براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل و انتقال سفارت به اين شهر، بيش از يکصد فلسطيني در نوار غزه و کرانه باختري از جمله يک کودک شيرخوار به شهادت رسيده اند.

وي گفت: بيش از شش هزار فلسطيني نيز مجروح شده اند که نيمي از آنان به صورت دائمي فلج و از کار افتاده شده و بيش از چهار هزار نفر نيز بازداشت شده اند. اين در حالي است که اقدامات شهرک سازي و يهودي سازي گسترده عليه اراضي فلسطيني، قدس و مقدسات اسلامي و مسيحي و در رأس آنها مسجد الاقصي در جريان است و عمليات کشتار و اعدام هاي ميداني و تخريب منازل و کوچاندن اجباري فلسطيني ها همچنان از سوي اشغالگران پيگيري مي شود.
وي افزود: ما شاهد بوديم همزمان با کشتار در نوار غزه آمريکا انتقال سفارت خود را به قدس جشن گرفت و در يک اقدام چالش برانگيز و هدفدار، روز دردناک نکبت را براي اين مراسم انتخاب کرد تا جانبداري مطلق خود را از اسرائيل و روايت تلمودي - صهيونيستي از تاريخ اعلام کند. اما گويا اين اقدامات براي پاسخ به خواسته هاي اسرائيل و جانبداري کورکورانه دولت آمريکا از آن کافي نبود و سخنگوي کاخ سفيد در سخناني جنايت هاي ارتش اسرائيل را توجيه و نيکي هيلي نيز ملت فلسطين را مسئول کشتارهاي نوار غزه اعلام و بار ديگر بر حق اسرائيل در دفاع از خود تأکيد کرد. پس از اين سخنان، نتانياهو کسب دستاورد بزرگ را به نظاميان خود تبريک گفت.
وي گفت: به نظر مي رسد اکنون با يک مفهوم عجيب و غريب مواجه هستيم که منعکس کننده انحطاط اخلاقي و به سخره گرفتن ارزش هاي انساني است و اشغالگري شهرک نشينان و کشتار و استفاده از نيروي نظامي عليه غيرنظاميان را توجيه مي کند و به اشغالگر اجازه مي دهد به بهانه دفاع از خود به صورت کاملا آزادانه دست به کشتار بزند، در عين حال ملت بي دفاع ما که زير يوغ اشغال قرار دارد به تنش افزايي و تروريسم و اقدامات تحريک برانگيز متهم مي شود. در اين شرايط ضروري مي نمايد که سفراي کشورهاي عربي حاضر در واشنگتن را براي مشورت به صورت گروهي فرا بخوانيم و مراتب اعتراض خود را به جانبداري آمريکا از اشغالگران اعلام کنيم و اين کمترين کاري است که مي توانيم انجام دهيم. از سوي ديگر سفراي آمريکا در کشورها نيز بايد فرا خوانده شوند تا بار ديگر مراتب اعتراض و محکوميت انتقال سفارت آمريکا به قدس به اطلاع آنان رسانده شود.
وزير خارجه فلسطين افزود: در سايه عدم واکنش هاي قاطعانه، برخي از کشورها به خود جرأت دادند راه آمريکا را در انتقال سفارت دنبال کنند، از جمله اين کشورها گواتمالا بود و برخي از کشورهاي آمريکايي و آفريقايي نيز تحت فشارهاي آمريکا و اسرائيل تصميم دارند دست به چنين اقدامي بزنند. اگر آمريکا احساس نکند تغيير واقعي در شکل و ماهيت روابط کشورهاي عربي با اين کشور در واکنش به انتقال سفارتش به قدس روي داده است، پي نخواهد برد مرتکب اشتباه تاريخي و بزرگي نه فقط در حق ملت فلسطين بلکه در حق مسلمانان و اعراب و مسيحيان شده است. سوالي که در اينجا مطرح است اين است که ما چه پيامي را از مقر اتحاديه عرب به دولت آمريکا و گواتمالا و ساير کشورهايي که قصد انتقال سفارت دارند ارسال مي کنيم؟
وي افزود: موضوع مهمي که اکنون مطرح است تلاش براي فراهم ساختن حمايت بين المللي از ملت بي دفاع فلسطين در مقابله با اقدامات خشونت بار و تروريسم دولتي اسرائيل و شبه نظاميان شهرک نشين است. آمريکا که از جنايت هاي اسرائيل حمايت و دفاع مي کند، حتي تشکيل کميته حقيقت ياب مستقل را نيز رد کرده است. اين اقدام آمريکا ما را مجبور مي سازد موضوع را در مجمع عمومي سازمان ملل پيگيري کنيم و خواستار تشکيل جلسه اين مجمع شويم تا از استفاده شنيع آمريکا از وتو نجات يابيم.
رياض مالکي در پايان گفت: با وجود همه مشکلات، دردها و قرباني دادن ها ملت فلسطين به مقابله مسالمت آميز با اشغالگري ادامه مي دهد و ما با تمام ابزارها و امکانات اقدام آمريکا در انتقال سفارت به قدس را قاطعانه رد مي کنيم و تمام تلاش خود را براي همراه ساختن جامعه بين المللي با مسأله و حقوق ملت فلسطين و گسترش جبهه بين المللي مخالف با انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي به کار مي گيريم.
­

نظر شما