شناسهٔ خبر: 25602767 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مصرف هشت لیوان آب بین افطار و سحر لازم است

قزوین-ایرنا-یک پزشک متخصص تغذیه در استان قزوین گفت: افراد روزه دار برای سلامت کلیه ها و دفع سموم بدن بین افطار تا سحر باید هشت لیوان آب بنوشند.

صاحب‌خبر -

دکتر مصطفی نوروزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کم آبی بدن موجب تاثیر منفی در کلیه ها و احتمال عفونت و سنگ سازی می شود،افزود: مایعات فقط آب آشامیدنی نیست بلکه انواع سبزی ها و میوه ها مانند هندوانه، خربزه، گوجه، خیاز و یا چای کمرنگ، شیر و سوپ حاوی مقدار آب بسیار بالایی هستند که آب موجود در این مواد غذایی نیز تامین کننده جزیی از مایعات مورد نیاز روزانه محسوب می شود.
وی در ادامه بر پرهیز از آشامیدن آب و نوشابه های سرد در شروع افطار تاکید کرد و گفت: بهتر است افراد روزه دار از مصرف قهوه و چای پررنگ نیز که موجب دفع آب بدن نیز می شود، پرهیز کنند.
نوروزی ادامه داد: به جای شروع افطار با زولبیا و بامیه بهتر است از شیر گرم و خرما استفاده کرد زیرا علاوه بر مواد قندی طبیعی که دارند انواع ویتامین های مختلف و مواد مغذی مورد نیاز بدن را هم در خود دارند.
وی همچنین گفت: البته مصرف بیش از حد شیرینی ها حتی خرما و عسل هم در افطار توصیه نمی شود زیرا مانع صرف شام کامل شده و شیرینی اضافی در بدن با تبدیل شدن به چربی، خطر چاقی و افزایش وزن را در پی دارد.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف آش و سوپ های تند و پر ادویه در افطار ممکن است اثرات سوء بر دستگاه گوارش داشته باشد و البته مصرف حلیم هم به شرط نداشتن نمک و یا چربی زیاد و در حد اعتدال اشکالی ندارد.
وی در ادامه به باید ها و نباید های تغذیه در هنگام سحر اشاره کرد و گفت: گرفتن روزه بدون سحری برای سلامت بدن و خصوصا کلیه ها اصلا درست نیست و در سحر باید غذاهای کاملی مانند انواع خوراک ها و پلوخورش ها صرف شود تا بدن در طول روز دچار مشکل نشود.
نوروزی گفت: استفاده بیش از حد از برخی مواد مانند غذاهای چرب، کشک، ته دیگ و آش در هنگام سحر ممکن است فرد را در طول روز دچار تشنگی کند.
وی اضافه کرد: در صورت امکان در وعده سحر یک کاسه سوپ جو میل شود زیرا به دلیل نوع کربوهیدراتی که دارد احساس گرسنگی را در طول روز به تعویق می اندازد و البته علاوه بر سوپ جو در سحر می توان از نان، سیب زمینی و برنج نیز استفاده کرد.
این پزشک متخصص درباره زمان صرف افطار و شام نیز گفت: بهتر است افطار مختصر صرف شده و با فاصله کمی بعد از آن شام مصرف شود زیرا این موضوع به اشتهای بیشتر فرد روزه دار برای خوردن سحری کمک می کند.
وی افزود: خانواده ها بهتر است به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی روش طبخ غذای خود را به صورت آب پز، کباب کردن و یا با بخار پختن تغییر دهند.
7388*3013

نظر شما