شناسهٔ خبر: 25601918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کاخ الیزه:

تهدید‌های آمریکا، سنجشی برای عظمت حاکمیت اروپا است

کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) اعلام کرد که تهدید‌های آمریکا علیه کشور‌ها و شرکت‌هایی که با ایران مراوده اقتصادی- تجاری دارند، سنجشی برای عظمت واقعی حاکمیت اروپا است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، کاخ الیزه روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای خطاب به شرکت کنندگان در نشست صوفیه اعلام کرد که تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تحریم شرکت های اروپایی که با ایران رابطه اقتصادی و تجاری دارند و همچنین اعمال مالیات های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم اروپا، سنجشی بزرگ و واقعی برای عظمت حاکمیت اروپا محسوب می شود.

در این بیانیه آمده است: 'در برابر این تحریم ها و تهدیدها، اروپا باید واکنشی حقیقی از خود نشان دهد. این آزمون، آزمونی برای اثبات حاکمیت اروپا است.

چندی پیش نیز یکی از مشاوران امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفته بود که خروج امریکا از توافق با ایران، بی شک محک بسیار مهمی برای استقلال اروپا و حاکمیت آن است. مقام های اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه در حال بررسی کانال های دیپلماتیک موجود برای ادامه همکاری های تجاری و اقتصادی خود با طرف ایرانی هستند. همچنین اعلام تعرفه های سنگین صادرات آلومینیوم و فولاد اروپا به مقصد آمریکا، بسیار ناعادلانه است و واکنش تند و محکم کشورهای اروپایی را طلب می کند.

مشاور رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: به روز رسانی قانون سال 1996 اتحادیه اروپا علیه تحریم های آمریکا، که قانون مسدود سازی خوانده می شد، در دست بررسی است و باید نخستین گزینه در برابر تهدیدهای واشنگتن محسوب شود. شرکت های فرانسوی و آلمان بعد از توافق هسته ای سال2015، همکاری های اقتصادی و تجاری خود را با ایران گسترش داده اند و اکنون بیش از سایر کشورها خواستار شفافیت در این باره هستند.

آمریکا در حالی روز یکشنبه تهدید کرد تحریم هایی را علیه شرکت های اروپایی که با ایران تجارت می کنند، اعمال می کند که سایر امضا کنندگان توافق هسته ای با تهران، عزم خود را برای حفظ این توافق جزم کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که از برجام خارج می شود. این اقدام وی با مخالفت شدید طرف های دیگر این توافق بین المللی روبه رو شد.

طرف های اروپایی اعلام کرده اند که به توافق هسته ای پایبند هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، جمهوری اسلامی تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

نظر شما