شناسهٔ خبر: 25601571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

شکوری راد:فکر کردند روحانی اصلاح طلب شده؛ نخیر ایشان اصولگرا هستند

ايسنا : دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: ما که می دانیم اگر گفتمان براندازی شکل بگیرد هزینه های بیشتری به بار می‌آورد، باید از تمام ظرفیت های نظام استفاده شود. باید جلوی رادیکالیزه شدن فضا را بگیریم.

صاحب‌خبر -

علی شکوری راد، در نشست «انقلاب اسلامی و چشم‌انداز پیشِ رو» که به همت حزب اتحاد ملت برگزار شده بود، در ابتدا با اشاره به شکل گیری حزب اتحاد ملت و سرنوشت حزب مشارکت اظهار کرد: سرنوشت حزب مشارکت سرنوشت کشور ماست. تلاش وافری شد که حزبی ایجاد شود تا در راستای منافع کشور فعالیت کند اما آنانی که باید قدر می دانستند به این فکر افتادند که این مجموعه را از فعالیت بازدارند و مجموعه ای که می توانست فعالیت درستی در کار حزبی و مشارکتی داشته باشد از بین رفت.

وی با اشاره به اعتراضات مردمی دی ماه گذشته ادامه داد: اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر تلنگری برای همه بود؛ اگر چه پیش بینی می شد این نارضایتی‌ها فقط معطوف به دولت باشد اما دامنه اعتراضات گسترش پیدا کرد. بررسی چرایی وقوع این اتفاق خیلی مورد توجه قرار گرفت از این نظر که اگر همچین پتانسیل اعتراضی وجود دارد، هر دو جناح و مسئولین باید به فکرش باشند. این که در سالگرد انقلاب در مورد موضوع چشم انداز انقلاب بحث می کنیم ناشی از همین تلنگری است که اعتراضات اخیر به جامعه و کشور وارد کرد.

وی ادامه داد: حب و بغض های کسانی که در رخ داد انقلاب اسلامی بودند اجازه نمی دهد که به بررسی دقیق آن بنشینیم. یادم است که ۱۰ سال بعد از انقلاب مطرح شد که باید درست و غلط های انقلاب را بررسی کرد. جمله ای مطرح شد که کسانی که امروز می گویند ۱۰ سال پیش اشتباه کردیم ۱۰ سال بعد هم می گویند اشتباه کردیم. نمی گویم این جمله درست است اما موضوعی قابل تامل است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: همیشه شاکر خدا بودیم که انقلاب کردیم. سی و نه سال گذشته و حالا باید به جوانان پاسخ دهیم که چرا از این انقلاب طرفداری کردیم. ما نمی توانیم از فعالیتی که در آن زمان به آن اطمینان داشتیم و انجام دادیم تبری بجوییم.

وی باتوجه به گفته هایش افزود: باید تحقیقی کرد که متوجه شویم فکر امروزمان درست است. تجربه این موضوع را داشته ایم که برخی موارد در نظرمان درست است اما بعدا می فهمیم غلط است.

وی با بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی، بزرگ ترین دستاورد انقلاب است، از حضرت امام که پرسیدند چه جمهوری مد نظرتان است گفتند همان جمهوری که در سایر کشورها است. اسلام مجموعه ای از بحث های فکری، احکام و اعتقادات است که در طول تاریخ اسلام در برهه هایی جاری بوده است. هرجا یک فتوا موافق از یک مجتهد وجود داشته باشد آن موضوع اسلامی است. مشکل این است که دامنه اسلام را محدود کرده اند. چاره اش این است که ذهن ها و دامنه اسلام را بازتر کنیم. ذیل جمهوری اسلامی می توان تمام مطالبات را محقق کرد.

شکوری راد همچنین گفت: من نمی گویم در قانون اساسی مشکلی نیست اما الان زمانی نیست که با تغیرات در قانون مشکلاتمان حل شود. اگر همین قانون درست اجرا شود مشکلات امروزمان برطرف می شود. اگر مطالبات را افزایش داده و رادیکال تر کنیم دستاوردی نخواهد داشت. به همین دلیل است که اصلاح طلبی را مهم ترین رویکرد می دانیم. فعلا اشتراک نظرمان بر این است مطالبات را حداقلی کنیم، مشارکت را بالا ببریم تا از طریق انتخابات مشکلاتمان را بر طرف کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چرایی حمایت اصلاح طلبان از روحانی گفت: شرایط فعلی ما بسیار دشوار است از فردی حمایت کردیم که اصلاح طلب نبوده است. در سیاست باید ریسک کرد، ریسکمان نتیجه داد و در این باره خوب هم نتیجه داد. ما در سال ۹۲ به این نتیجه رسیده بودیم که دستاوردی نخواهیم داشت. از روحانی حمایت کردیم که تا دور دوم هم خیلی بالاتر از انتظارات پیش رفت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت افزود: مشکل این جا است که فکر کردند آقای روحانی اصلاح طلب شده است. نه خیر ایشان اصولگرا هستند. تا انتخابات هم شرایط خیلی خوب بود. بعد از انتخابات شرایط بد شد، از طرف مقابل به او فشار آوردند و برادرش را گرفتند. مشکلاتی پیش آمد که روی ریلی قرار گرفت که الان هست. ریلش مطابق میل ما نیست اما غلط هم نیست. حرکت رو به جلو است اما کندتر از قبل است. ما همچنان باید از آقای روحانی حمایت کنیم چون آلترناتیو ایشان اتفاق خوبی نیست.

شکوری راد سپس خاطرنشان کرد: کسانی که شعار می دهند «اصلاح طلب - اصولگرا دیگه تمامه ماجرا» به ما می گویند استمرار طلب شده اید. سه پیروزی بزرگ انتخاباتی داشته ایم حالا دست‌اندازی در راهمان پیش آمده. منفعل که نباید بشویم.

وی ادامه داد: ما هم باید به دولت فشار بیاوریم که بر مطالبات اصلاح طلبانه ما حرکت کند. در مجلس دارای یک اکثریت نیستیم. مجلس فعلی مثل مجلس نهم نیست اما هنوز مجلس ششم هم نیست. دولت تلنگری که در حوادث اخیر خورد برایش موثر بوده است. اصلاح طلبان تلنگر خوردند که بین خودشان و مردم فاصله نیفتد. اصولگرایان هم تلنگر خوردند و بحث گفت و گو را به میان آوردند که ما هم از آن استقبال می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع جامعه به اندازه ای که برخی فکر می کنند سیاه نیست. عده ای بیانیه ای برای تغییر نظام می دهند که نصفشان در خارج و نصفشان در خانه هایشان نشسته اند. ما حامیان روحانی فقط برای این جامعه نیستیم، ۱۷ میلیون رای مقابل را هم باید ببینیم. ما هم از مسائل باید درس بگیریم. ما که می دانیم که اگر گفتمان براندازی شکل بگیرد هزینه های بیشتری به بار می آورد. باید به فکر جوانانی که هشت سال عمرشان در دوران احمدی‌نژاد تباه شد امید بدهیم.

شکوری راد یادآور شد: اصلاح طلبان پس از سال ۸۸ و اتفاقاتی که افتاد توانستند به نفع مردم در سه نهاد طی سه انتخابات تغییر ایجاد کنند. مهم این است که ساز و کار و انسجام اصلاح طلبان محکم تر شود.

وی با بیان این که از اول انقلاب در راهپیمایی‌ها شرکت کرده است، گفت: به جز سه سال ۸۹، ۹۰ و ۹۱ در تمام سال‌ها در راهپیمایی شرکت کردم. در سال ۸۸ آقای کروبی را کتک زدند و آقای موسوی را از جلوی در خانه و آقای خاتمی را از ماشین اجازه شرکت ندادند. ما حتی در آن راهپیمایی هم بودیم.

شکوری راد خاطرنشان مرد: مردم ما در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد در موضوعات مثل پارس جنوبی، محیط زیست و اموال آن اتفاق نظر دارند. باید جلوی رادیکالیزه شدن جامعه سیاسی را بگیریم، نگذاریم دامنه اختلافات گسترش پیدا کند. آن هایی که به کشورهای خارجی پیشنهاد می دهند تحریم ها علیه ایران افزایش پیدا کنند دنبال چه هستند؟ ما دنبال ایجاد وحدت و همگرایی هستیم.

شکوری راد با بیان این که «در سیاست نباید حرف خطا زد»، گفت: برای کارهایمان باید توجیه عقلانی داشته باشیم و کارهایی به نفع مردم انجام دهیم. من می گویم باید برای تهران اگر لیست می دهیم لیست کامل بدهیم. به جز دو گزینه تحمیلی از حضور هیچ کدام از بیست و‌ هشت نفری که وارد مجلس شدند پشیمان نیستم. توانایی هایشان متفاوت است. یک نقوی حسینی از قرچک داریم که برایمان بس است. حالا فکر کنید از این دست افراد از لیست تهران می رفتند. بعضی ها هستند که اگر در این مجلس نبودند بهتر بود.

وی در دفاع از عملکرد محمدرضا عارف گفت: من از آقای عارف هم دفاع می کنم، ممکن است با سلیقه ما جور نباشد اما در حد خودش خوب است. اصلی ترین مشکل کشور این است که مملکت از ظرفیت هایی که دارد استفاده نمی کند. کارکرد عارف در مجلس در مجموع مثبت است. مثلا من باید از کمک ایشان برای تشکیل حزب اتحاد تشکر کنم. بودن این حزب بهتر بود یا نبودنش؟ آقای عارف بر اساس روش خودش کارهای خوبی انجام می دهد. خود زنی نکنیم. باید از ظرفیت عارف استفاده کنیم، همچنین نقدش هم باید بکنیم.

دبیرکل حزب اتحاد در پایان گفت: باید به ظرفیت های اصلاح طلبی و‌اصولگرایی توجه شود. مرحوم هاشمی می گفتند که دولت در کنار مهار تورم به رکود اقتصادی هم توجه کند. پوپولیست ها فقط به تورم توجه می کنند اما ما باید کمک کنیم تا دولت به رکود ها هم توجه کند.

 

نظر شما