شناسهٔ خبر: 25600488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

۱۰۰هزار زندانی در اثر یک لحظه غفلت دربند شده‌اند

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر ضرورت استناد قضات به ماده ۶۰ تا ۹۰ قانون مجازات اسلامی درباره اجرای مجازات جایگزین حبس تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

قانون-سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر ضرورت استناد قضات به ماده ۶۰ تا ۹۰ قانون مجازات اسلامی درباره اجرای مجازات جایگزین حبس تاکید کرد.
 

به گزارش قانون به نقل از خانه ملت،حسن نوروزی در واکنش به اعلام آماری از سوی رئیس انجمن مددکاری اجتماعی مبنی بر اینکه در هر ساعت 50 نفر وارد زندان‌ها می‌شوند گفت: قطعا زندان یک مجازات آسیب‌رسان است، چرا که وقتی سرپرست خانواده به زندان برود مشکلات بسیاری برای خانواده آنها ایجاد می‌شود، به همین دلیل در اسلام نیز در موارد بسیار محدودی برای مجرمان مجازات زندان را برگزیده‌اند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما نیز در ماده 60 تا 90 قانون مجازات اسلامی بجای حبس از مجازات‌های جایگزین استفاده کرده‌ایم و دستورالعمل رئیس قوه قضائیه هم به این مهم اشاره کرده تاجاییکه امکان دارد مجازات حبس باید در آخرین مرحله تعیین شود.

40هزار نفر به دلیل حمل خرد مواد مخدر در زندان به سر می‌برند

وی اظهار کرد: هم‌اکنون در کمیته‌ای که در کمیسیون قضایی و حقوقی به منظور کاهش عناوین مجرمانه فعالیت دارد آماری به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد نیمی از زندانیان کنونی نباید محکوم به مجازات حبس می‌شدند، اما به دلیل خلاء قانونی یا سهل‌انگاری یا عدم تعصب قضات نسب به حذف مجازات زندان به این نوع مجازات محکوم شده‌اند، کما اینکه برای جرایم حاملان مواد مخدر خرد بسیاری از قضات با استناد به استعمال مواد که جرم بوده، تفهیم اتهام کرده و مجازات حبس تعیین می‌کنند که در شرایط کنونی حدود 40 هزار نفر با این جرم در زندان هستند.

اعمال مجازات جایگزین آمار 230هزار زندانی را به 70هزار نفر کاهش می‌دهد

نوروزی یادآور شد:  100 هزار نفر در حالی در زندان‌ها به سر می‌برند که بر اساس قانون مجازات اسلامی جرایم درجه 7 یا 8 را می‌توانیم تخلف تلقی کرده و برای متخلفان مجازات زندان تعیین نکنیم، کما اینکه وقتی در حادثه تصادفی فردی سهوا کشته می‌شود، دلیلی ندارد که قضات بعد از اخذ دیه مجازات دو سال زندان هم برای فرد خاطی تعیین کنند، چرا که حد دارد و می‌توان مجازات جایگزین حبس اعمال کرد.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید فردی که وارد زندان می‌شود هم زندگی خانوادگی آنها در معرض خطر جدایی قرار می‌گیرد و هم به عنوان سرپرست خانواده شغل خود را از دست می‌دهند، بنابراین باید تاجاییکه ممکن است با استفاده از مجازات‌های جایگزین مانع از زندان رفتن افرادی شد که به طور ناخواسته و با تنها به دنبال یک لحظه غفلت دچار تخلفی شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: مجازات‌های جایگزین می‌تواند خدمات‌رسانی در قالب نظافت بخشی از شهر به مدتی که تعیین می‌شود یا تکلیف به حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست اعمال شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر همکاران قضایی به تعیین مجازات‌های جایگزین دقت کنند و در این مورد مطالعه دقیقی بر ماده 60 تا 90 قانون مجازات اسلامی داشته باشند، همچنین به دستورالعمل رئیس قوه به عنوان سند افتخار استناد کنند، قطعا این تعداد 230هزار زندانی حداقل تا 70 هزار کاهش خواهد یافت./

نظر شما