شناسهٔ خبر: 25600076 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کازرون؛ از اعتراض تا موج سواری

بررسی اعتراض‌ها به طرح تفکیک کازرون و تشکیل شهرستان جدید 'کوه چنار' در استان فارس در ۲ بازه زمانی قبل و بعد از سیزدهم اردیبهشت ماه جاری نکات جالب توجهی را به ذهن متبادر می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، بازه زمانی نخست، از آبان ۹۶ آغاز می‌شود، زمانی که نخستین زمزمه‌های جدایی مناطق چنار شاهیجان و کوهمره نودان، زمینه نارضایتی مردم کازرون و برپایی تجمع‌هایی را فراهم کرد، تجمع‌هایی که دامنه آن‌ها به اردیبهشت ماه نیز کشیده شد.‌

می‌توان گفت: سفر استاندار فارس به کازرون در ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۷ نقطه عطفی در رویداد‌های این شهرستان به شمار می‌رود، سفری که اعلام رسمی موضع دولت در ارتباط با طرح تقسیمات کشوری را به همراه داشت.

اسماعیل تبادار در این سفر در جمع مردم شهرستان کازرون به آن‌ها اطمینان داد که طرح تفکیک این شهرستان و تشکیل شهرستان جدید با عنوان 'کوه چنار' با هدف تامین نظر مردم این شهر از دولت برگشت داده شده است تا اصلاح شود.
وی با بیان این که صدای اعتراض مردم را شنیدیم، گفت: خواسته مردم کازرون در زمینه جدانشدن دشت برم و انارستان از این شهرستان مورد توجه خواهد بود.
استاندار فارس این را نیز گفت که درخواست مردم کازرون در ارتباط با ارتقای فرمانداری شهرستان به فرمانداری ویژه در وزارت کشور در حال بررسی است.
همانگونه که استاندار فارس اعلام کرد، با بازگشت طرح تفکیک شهرستان کازرون از دولت با هدف بررسی کارشناسی مجدد و تضمین مقام ارشد استان در زمینه جدا نشدن مناطق مورد نظر مردم از این شهرستان، مجموعه دولت صدای مردم کازرون را به خوبی شنید و پاسخ درخور شأن و جایگاه مردم منطقه که نقش پیشتازی در انقلاب اسلامی در دیار فارس داشتند را به اهالی منطقه ارائه کرد.
بدین ترتیب، همه خواسته‌های مردم کازرون در جریان اعتراض‌های مسالمت آمیز در دستور کار مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفت.
در چنین شرایطی انتظار می‌رفت که فرایند تحقق خواسته‌های مردم کازرون در بستری آرام دنبال شود، چرا که موضوع مهم تقسیمات کشوری امری مغایر با احساسات و نیازمند کارشناسی است، اما در این مقطع زمانی که خواسته‌های مردم مورد توجه جدی دولت قرار گرفته است، پرداختن به موضوع تقسیمات کشوری در شبکه‌های اجتماعی کم رنگ شد و به جای آن مباحث جدید زمینه ساز بحث و جدل درارتباط با تحولات این منطقه شد.
این گونه بود که می‌توان رویداد‌های پس از ۱۳ اردیبهشت ماه جاری کازرون را با رنگ و بوی جدیدی تعبیرو تفسیر کرد.
تحرکات برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی به جایی رسید که امام جمعه کازرون در خطبه‌های نماز جمعه این شهر از برخی سایت‌ها و افراد در دامن زدن به شایعه درباره مسائل این شهرستان انتقاد کرد و گفت: عده‌ای با طرح موضوع‌ها و شایعه‌های جدید به دنبال اختلاف افکنی در این شهرستان هستند، موضوعی که خواهان پایان یافتن آن هستیم.
حجت الاسلام محمد خرسند افزود: هنوز مباحث مربوط به طرح تقسیمات کشوری به پایان نرسیده است، عده‌ای ادعای کاهش ارتفاع تاج سد نرگسی را مطرح می‌کنند.
امام جمعه کازرون گفت: در این رابطه با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان فارس صحبت کردم، آن‌ها گفتند بحث کاهش تاج سد نرگسی صحت ندارد.
نماینده مجری سد نرگسی شهرستان کازرون نیز در این باره به خبرنگار ایرنا اطمینان داد که هنوز تصمیمی در باره کاهش ارتفاع تاج این سد گرفته نشده است.
امین قربانی این موضوع را نیز یادآوری کرد که تغییرات در سد نباید مبنایی برای چانه زنی و بگو مگو باشد و ظرفیت سد‌ها ممکن است بر اساس نیاز‌های واقعی یک منطقه به آب کم یا زیاد شود.
نماینده مجری سد نرگسی شهرستان کازرون بر لزوم ایجاد جو امید و خوش بینی در مردم تاکید کرد و گفت: متاسفانه عده‌ای به دنبال ایجاد تنش و ترویج ناامیدی در جامعه هستند و از کوچکترین موضوعی برای تحریک جامعه و مردم استفاده می‌کنند، تغییر در طول تاج سد نرگسی نیز از جمله مواردی است که بدون استناد به موارد کارشناسی در بین مردم بد اطلاع رسانی شده است.

هشدار و انذار خطیب جمعه کازرون به شایعه پراکنان در شبکه‌های اجتماعی اثربخش نبود و فراخوان‌ها برای تجمع و اعتراض در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در رد و بدل شد، فراخوان‌هایی که بررسی ماهیت آن‌ها نشان می‌دهد تفاوت زیادی با اعتراض‌های مسالمت آمیز نیمه نخست اردیبهشت ماه و قبل از آن دارند و در پیشبرد خواسته‌های خود، نگرانی از بابت ریختن خون بیگناهان و همچنین آسیب به اموال عمومی را ندارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس پنجشنبه در بیان ارزیابی خود از رخداد‌های ۲ روز اخیر کازرون به ایرنا گفت: عده‌ای فرصت طلب، شایعه تقسیم کازرون و شکل گیری شهرستان جدید را بهانه و دستاویزی برای تحریک برخی افراد به برپایی تجمع‌های غیر قانونی کرده اند.
هادی پژوهش جهرمی افزود: به دنبال فراخوان شبکه‌های مجازی مبنی بر دعوت از مردم برای برپایی تجمع در کازرون، صبح روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه جاری حدود ۳۰۰ نفر در میدان شهدای این شهر تجمع و اقدام به سردادن شعار‌هایی کردند.

وی ادامه داد: به دنبال برپایی این تجمع، نیروی انتظامی همراه با خویشتنداری اقدام به پراکنده کردن جمعیت کرد و تعدادی از افرادی که نقش تحریک کننده داشتند و هتاکی می‌کردند نیز توسط ضابطان قضایی دستگیر شدند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بیان کرد: به دنبال این دستگیری ها، عصر چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، تعدادی پس از تجمع در مقابل یکی از مقر‌های نیروی انتظامی به دنبال تحریک‌هایی که انجام شد به قصد رهایی بازداشت شدگان به مقر پلیس حمله کردند و با سنگ شیشه‌های مقر پلیس را نیز شکستند، اما با مقاومت پلیس مواجه شدند.
پژوهش جهرمی بیان کرد: در جریان این حادثه ۲ نفر از عوامل نیروی انتظامی و ۹ نفر از حمله کنندگان به مقر پلیس زخمی شدند که یکی از زخمی‌های جمعیت معترضان، پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.

وی افزود: در ادامه این تجمع‌های غیر قانونی، صبح امروز (پنجشنبه) نیز عده‌ای که بعضا سلاح سرد به همراه داشتند دست به تجمع زده و ضمن حمله به نیرو‌های انتظامی اقدام به آتش زدن ۲ دستگاه خودرو پلیس کردند.
پژوهش جهرمی، حساب مردم غیرتمند کازرون را از حساب این افراد (تجمع کنندگان) جدا دانست و تصریح کرد: با وجود تداوم این تجمع ها، پلیس حضور مقتدرانه‌ای در صحنه دارد و مسائل را به دقت رصد و کنترل می‌کند.

وی گفت: طرح ارتقای بخش کوهمره نودان و چنارشاهیجان همچنان توسط کارشناسان وزارت کشور در مرحله مطالعه و بررسی کارشناسی قرار دارد و تاکنون هیج اقدامی صورت نگرفته است و قطعا هر تصمیمی که اتخاذ شود در آن خواست مردم شهر کازرون و قائمیه نیز لحاظ خواهد شد.

وی ادامه داد: در این میان، عده‌ای با دامن زدن به شایعات و دروغ پراکنی و تحریک و تهییج مردم زمینه ساز ایجاد چنین شرایطی شده اند.
استاندار فارس نیز روز پنجشنبه در حاشیه جلسه کارگروه توسعه صادرات فارس در شیراز در جمع خبرنگاران افزود: کسانی که یا خودشان در چنین تجمع‌هایی شرکت می‌کنند یا دیگران را تشویق و تحریک به شرکت می‌کنند قطعا خواهان منافع مردم و شهرستان و استان نیستند.
تبادار این تجمع‌ها را کاملا غیرقانونی دانست و گفت: قطعا همکاری و همراهی مردم سبب خواهد شد که جلو سوء استفاده افرادی که خواستار آرامش و آسایش مردم نیستند گرفته شود.
اگر در نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال و قبل از آن، بیان مسالمت آمیز خواسته‌ها در تجمع‌های مردمی هدف شرکت کنندگان بود، بررسی رویداد‌های ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه کازرون گویای تغییر روش پیگیری خواسته‌ها با ابزار خشونت، آسیب به اموال عمومی و جان و مال مردم توسط عده‌ای معدود است که با رویکرد‌های شناخته شده مردم انقلابی کازرون سازگاری ندارد.

به طور قطع، در چنین شرایطی مردم کازرون با هوشیاری زمینه سوء استفاده فرصت طلبان را بیش از این نخواهند داد و صف خود را از آنان که آرامش و آسایش مردم را نشانه گرفته اند، جدا خواهند کرد.
منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما