شناسهٔ خبر: 25599306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

در سوگ استاد اخلاق؛

حجت‌الاسلام والمسلمین "سید مهدی طباطبایی" درگذشت + زندگینامه و برنامه تشییع

ابنا

سید مهدی طباطبایی از استادان برجسته اخلاق ساعتی پیش در نخستین روز ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ عالم وارسته و معلم اخلاق حجت‌الاسلام و المسلمین «سید مهدی طباطبایی» در اثر عارضه کبدی و تنفسی در نخستین روز ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت.

استاد سید مهدی طباطبایی متولد فروردین 1315 در رفسنجان استان کرمان و از یاران قدیمی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بود.

خدمات اجتماعی و دینی گسترده و نیز حضور در مجلس سوم و هفتم به عنوان نماینده مردم، از دیگر سوابق این استاد اخلاق است.

              

* زندگینامه مختصر

«سید محمدمهدی طباطبایی شیرازی» روز اول فروردین 1315 در شهر رفسنجان به دنیا آمد.

پدر ایشان سید محمدحسین و برادران ایشان اهل علم و فضل و روحانیت هستند.

وی از همفکران و یاران شهید «سید مجتبی نواب صفوی» و گروه فداییان اسلام بود. پس از شهادت شهید نواب، ایشان همراه با آیت الله شهید «سعیدی» به مبارزه بر علیه رژیم ستمشاهی ادامه داد و در راه انقلاب اسلامی، از قدیمی‌ترین شاگردان امام خمینی(ره) و یاران رهبر معظم انقلاب اسلامی محسوب می شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان نمایندهٔ مشهد و تهران، در دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

مرحوم طباطبایی در دوره سوم مجلس شورای اسلامی، با رأی مردم به عنوان نماینده حوزه انتخابیه "مشهد مقدس" و در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، با رأی مردم به عنوان نماینده حوزه انتخابیه "تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر" انتخاب گردید. وی در دوره هفتم در "کمیسیون قضایی و حقوقی" مجلس و نیز گروههای دوستی "ایران و بلغارستان"، "ایران و صربستان"، "ایران و مونته نگرو" و "ایران و یمن" عضویت داشت.

ولی شهرت اصلی آن فقید عزیز به عنوان "استاد اخلاق" و "خدمتگزار مخلص مردم" بیش از فعالیت سیاسی بود. ایشان در مناسبت‌های گوناگون، در مراسم مذهبی و نیز برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به بیان احادیث و بحث‌های اخلاقی می‌پرداخت و محبوبیت زیادی در بین مخاطبان داشت.

از جمله بارزترین خدمات اجتماعی ایشان "اصلاح ذات البین" بود و بسیاری افراد و زوجها که با اختلاف مواجه بودند به دفتر وی مراجعه می کردند و او با صحبت و نصیحت، مشکل آنان را حل می کرد.

دستگیری و رسیدگی به امورنیازمندان منطقه غیاثی و 17 شهریور از دیگر فعالیت های مهم مرحوم طباطبایی بود و از آنجا که تقریباً وکالت همه مراجع عظام تقلید را در تهران بر عهده داشتند در جمع آوری اخماس، زکوات و دیگر وجوهات شرعی و استفاده آنها در حل مشلات مستمندان کوشا بود.

اقامه نمازهای جماعت پنج گانه و پرجمعیت در مسجد موسی بن جعفر(ع) در خیابان غیاثی و برگزاری مجالس بسیار معظم در ایام و مناسبتهای مذهبی، گوشه ای دیگر از خدمات ایشان بود که یکی از بزرگترین علمای اخلاقی منطقه شرق و مرکز تهران محسوب می شد. 

استاد طباطبایی که به دلیل بیماری در سال 1395 در بیمارستان بستری شده بود، در سال 1396 نیز به دلیل عفونت شدید ریوی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود. تا اینکه سرانجام ظهر امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 (مصادف با نخستین روز ماه رمضان 1439) به دلیل عارضه تنفسی و کبدی در سن 82 سالگی درگذشت.

روح پاکش با اجداد طاهرینش محشور باد.

                 

* پیام حاج سید حسن خمینی در پی درگذشت استاد طباطبایی 

در پی درگذشت استاد سید مهدی طباطبایی، حجت الاسلام حاج «سید حسن خمینی» یادگار امام راحل(ره) پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیرا است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

خبر تلخ و مصیبت بار درگذشت معلم اخلاق و شرافت ، آیت الله حاج سید مهدی طباطبایی طاب ثراه جانکاه و طاقت فرساست.

این روحانی خدوم و شجاع، از یاران روزگار سختی امام و بیت امام بود و در طول زندگی خویش لحظه ای در شناخت حقیقت و عمل به آن تردید نکرد. همراهی ارزشمند ایشان با امام و اندیشه ایشان در سالهای قبل و بعد از انقلاب از زمره اموری است که هیچگاه فراموش نمی شود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را خدمت حضرت بقیة الله الاعظم، مردم شریف تهران و بیت بزرگوار این فقید سعید تسلیت عرض می نمایم و از خدای متعال برای ایشان حشر با اولیاء الله مسئلت دارم.

سید حسن خمینی

* برنامه تشییع و تدفین

ساعت 22 شامگاه امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 ،‌ پیکر حجت‌الاسلام و المسلمین طباطبایی در بیت‌الاحزان غسل داده می‌شود.

پیکر پاک آن فقید ساعت 10 صبح فردا جمعه از مسجد موسی بن جعفر(ع) واقع در میدان غیاثی تهران تشییع و سپس به قم منتقل می‌شود.

تشییع پیکر در قم نیز ساعت 17 فردا از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام و در آن مکان مقدس به خاک سپرده می‌شود.

...................
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما