شناسهٔ خبر: 25597946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آنچه باید درباره اتفاقات کازرون بدانید

تجمعات شب گذشته کازرون در حالی رخ داد که عملا موضوع تفکیک بخش‌هایی از این شهرستان متوقف شده است، از سوی دیگر رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند با تحریک، احساسات مردم را به خشونت بکشانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شب گذشته شهر کازرون شاهد ناآرامی‌هایی بود که در نگاه اولیه به نظر می‌رسد مردم در اعتراض به جدایی بخش‌هایی از این شهرستان و تشکیل یک شهرستان جدید در کنار کازرون، به خیابان آمده‌اند. موضوعی که شاید با حضور چهره‌های دولتی و حتی نمایندگان این شهرستان می‌توانست با آرامش ختم به خیر شود.

موضوع ناآرامی‌ها و تجمعات کازرون به حدود ۱۰ ماه پیش برمی‌گردد؛ جایی که برخی از اهالی این شهرستان در اعتراض به آنچه "تجزیه کازرون" عنوان می‌کردند به بیرون از خانه‌های‌شان آمدند و در میدان اصلی این شهر تجمع کردند.

آن‌ها معتقد بودند طرح تجزیه شهرستان کازرون، در دو سال گذشته و در سکوت خبری از سوی حسین رضازاده نماینده اصلاح‌طلب کازرون در مجلس شورای اسلامی که عضو لیست امید مجلس به حساب می‌آید، دنبال می‌شد. براساس این طرح قرار بود دو بخش از این شهرستان شامل بخش‌های «قائمیه» و «کوهمره نودان» که یکی از آن‌ها زادگاه نماینده مجلس است، از کازرون جدا شده و شهرستانی جدید تشکیل شود.

با رسانه‌ای‌شدن این موضوع در سطح شهرستان و طرح آن در حوزه عمومی جامعه، موجی از انتقاد‌ها درباره روند و جزئیات طرح یادشده به راه افتاد که نهایتا این اعتراض‌ها منجر به اتفاقات ناگوار شب گذشته در این شهرستان شد.

از سوی دیگر، این اتفاقات و اعتراض‌ها در حالی رخ می‌دهد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیشتر در نشست با مدیران ارشد دولت گفته بود: «نباید اجازه بدهیم مشکلات به چالش‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی تبدیل شود. مدیر موفق کسی است که این چالش‌ها را در نقطه شروع حل کند. موضوع کازرون باید حل شود، نمی‌شود مردم هر روز به خیابان بیایند و عده‌ای هم بر این موج سوار شده و شعار‌های خود را سر دهند. دولت درباره کازرون هیچ تصمیمی نگرفته است.»

غیر از معاون اول رئیس جمهور، استاندار فارس و امام جمعه کازرون نیز به طور جداگانه و رسمی، اعلام کرده‌اند که طرح تشکیل یک شهرستان جدید در کنار کازرون، متوقف شده است. مردم کازرون از استاندار فارس نیز گلایه می‌کنند که چرا در طول این مدت او حتی یک بار هم به این شهر نیامده و با آنان سخن نگفته است. البته در این میان، به اعتقاد کازرونی‌ها حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون با مردم همراه بوده و حتی برای پیگیری این مسئله به مدت یک هفته به تهران سفر کرده و با مقام‌های دولتی و مجلس از جمله علی لاریجانی دیدار کرده است.

حجت‌الاسلام خرسند در توضیح دیدار‌های خود با مقام‌های کشوری در خطبه‌های نماز جمعه هفتم اردیبهشت ماه گفته بود: در اعتراضاتی که هفته قبل در میدان مرکز شهر بود رسانه‌های بیگانه به اختلافات دامن زدند، اما با هوشیاری و بصیرت مردم و نیز مراقبت دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و مدارای نیروی انتظامی، الحمدالله به کسی صدمه نخورد و درگیری پیش نیامد و مالی به غارت نرفت و خسارت مالی به کسی وارد نشد و هنجارشکنی صورت نگرفت. دیگر هیچ تجمعی نباید شکل بگیرد، چراکه مسوولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده‌اند و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است؛ بنابراین امیدواریم هم مردم کازرون و هم شهر‌های تابعه راضی باشند.

هرچند در این بین وزارت کشور که مسئولیت مستقیم تقسیمات کشوری را بر عهده دارد به طور کامل سکوت کرده، اما اظهارات اسحاق جهانگیری و نقل قول‌های امام جمعه کازرون از مقام‌های کشوری نشان می‌دهد که عملا موضوع تفکیک این شهرستان متوقف شده و قرار نیست روستا، بخش و یا شهری از کازرون جدا شود، اما با این حال مشخص نیست این عده، به چه علت و با فراخوان چه کسانی شب گذشته دوباره تجمع کرده‌اند، آن هم بابت چیزی که توقفش به طور رسمی توسط مسئولان استانی اعلام شده است.

آن چه که شب گذشته در کازرون رخ داد، بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی یافت، به طوری که برخی رسانه‌های ضدانقلاب مانند من و تو، بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و... به طور ویژه به این مسئله پرداخته و سعی کردند که به اقدامات خرابکارانه و خشونت‌های عده‌ای ناشناس در میان تجمع‌کنندگان، با تحریک رسانه‌ای دامن بزنند، دقیقا همان کاری که در دی ماه سال گذشته نیز در جریان اعتراضات اقتصادی مردم انجام داده و سمت و سوی مطالبات اقتصادی مردم را به سوی درگیری و خشونت کشاندند.

منبع: تسنیم

نظر شما