شناسهٔ خبر: 25597110 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«مگر فوتسال طویله است؟»

گزارش مهر از اختلافات فوتسالی‌ها در مراسم قرعه کشی لیگ برتر

مراسم قرعه کشی لیگ برتر فوتسال در حالی روز گذشته برگزار شد که این جلسه حواشی زیادی داشت و اعضای حاضر در آن بر سر موضوعات مختلف اختلاف نظر داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم قرعه کشی لیگ برتر فوتسال روز چهارشنبه در سالن روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد اما اختلافات و مباحث حاشیه‌ای بیشتر از قرعه کشی این مراسم را تحت تاثیر خود قرار داد.

غیبت سه باشگاه در مراسم قرعه کشی
این مراسم ساعت ۱۴ آغاز شد و حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید. تمام باشگاه ها در مراسم قرعه کشی نماینده داشتند به جز تاسیسات دریایی، ارژن شیراز و مقاومت قرچک. مدیرعامل باشگاه شهرداری ساوه هم با تاخیر به این مراسم رسید.

کفاشیان صحبت کرد و رفت
علی کفاشیان سرپرست کمیته فوتسال اولین سخنران مراسم روز گذشته بود. وی با بیان اینکه قهرمانی تیم بانوان ما در آسیا تو دهنی به کسانی بود که می گفتند بانوان در کشور محدودیت دارند، به خدمات باشگاه ها اشاره کرد و گفت: اعتقاد صد درصدی من این است که موفقیت های فوتسال مرهون شما باشگاه ها است. باشگاه ها شاید حمایت نشوند ولی بخاطر علاقه کار می کنند. جمهوری اسلامی باید مدیون این باشگاه ها باشد که پرچم کشور را به اهتزاز در می آورند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ما شرکت موسسه فرهنگی فوتسال را به ثبت رساندیم. امروز استقلال خودمان را داریم و پیش می رویم. مجمع و هیات رییسه را شکل می دهیم تا برای گرفتن حق پخش هم اقدام کنیم.

کفاشیان بعد از این صحبتها، سالن کنفرانس فدراسیون فوتبال را ترک کرد و دیگر به این مراسم برنگشت!

ترابیان: واگن اول قطار آسیا هستیم
عباس ترابیان رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال دومین سخنران مراسم قرعه کشی بود. او با بیان اینکه ایران واگن اول قطار فوتسال آسیا است، به ضرورتها و دغدغه های فوتسال پرداخت و گفت: باید استانداردسازی در فوتسال پیاده شود. پنج بحث مهم در استانداردسازی وجود دارد. اول بحث فنی پرسنلی؛ یعنی سرمربیان ما در سال ۲۰۱۹ باید مدرک سطح سه داشته باشند؛ کمک مربی هم باید مدرک سطح دو داشته باشد. به علاوه اینکه هر تیم به مربی دروازه بان، پزشک و مدیر تیم نیاز دارد.

ترابیان تاکید کرد: شفافیت مالی، داشتن حداقل یک تیم پایه، مباحث حقوقی و مباحث سخت افزاری هم از دیگر الزامات AFC برای استاندارد سازی باشگاه ها است.

هشدار نسبت به دوپینگ‌های ناآگاهانه و قلیان در فوتسال
توحید سیف برقی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در ادامه این مراسم آخرین قوانین فیفا در بخش دوپینگ را برای نمایندگان باشگاه ها تشریح کرد. وی گفت که ۱۰ دقیقه بعد از شروع مسابقه، سرپرست یا پزشک تیم بازی باید خودش را معرفی کند تا برای تست دوپینگ در پایان مسابقه قرعه کشی شود.

وی همچنین نسبت به افزایش مثبت شدن دوپینگ در فوتسال هشدار داد و گفت: ۸۵ درصد تستهایی که مثبت می شود از روی جهل و ناآگاهی است و بازیکنان نمی دانند مکمل هایی که استفاده می کنند، آلوده هستند. همچنین با استعمال دخانیات و قلیان شاهد مثبت شدن تست دوپینگ هستیم. بعضی از تنباکوها به حشیش و مواد محرک آلوده است که تست دوپینگ را مثبت می کند.

سیف برقی همچنین با تاکید بر ضرورت انجام معاینات قلبی و عروقی پیش از شروع لیگ، تصریح کرد: سیاست ما تمرکززدایی است. در حال حاضر ۴ استان ما دارای کلینیک هستند و هر ماه، دو استان دیگر به این جمع اضافه می شوند. به این ترتیب تا اسفندماه سال جاری ۲۲ استان ما دارای هیاتی خواهند بود که معاینات در همانجا صورت می گیرد.

اختلاف نظر بر سر قانون جدید فیفا
در حین صحبتهای سیف برقی، نماینده یکی دو باشگاه اعلام کردند که در ۱۰ دقیقه ابتدایی بازی پزشک یا سرپرست تیم درگیر مسابقه هستند و ممکن است به این قرعه کشی دوپینگ نرسند. کاظم سلیمانی دبیر سازمان لیگ اعلام کرد که این سازمان آمادگی دارد یک نفر را با آی دی کارت مخصوص، برای امر دوپینگ به نیمکت تیم ها اضافه کند. ترابیان گفت: آقای سلیمانی آیا عواقب این کار را در نظر گرفته اید؟

در نهایت این موضوع هم مورد قبول باشگاه ها واقع نشد و قرار شد هر فردی که روی نیمکت دارای آی دی کارت است به قرعه کشی دوپینگ برود.

مدیر رسانه ای باشد یا نباشد؛ مسئله این است!
در ادامه این مراسم کاظم سلیمانی گفت: تیم ها تا زمانی که تسویه حساب مالی و انضباطی خود را انجام ندهند اجازه حضور در لیگ را ندارند و هر دستوری هم که از بیرون بیاید قبول نمی کنیم.

وی سپس تعداد افراد روی نیمکت تیم ها را تشریح کرد و گفت: کادر هر تیم شامل هفت نفر یعنی یک مدیر، چهار مربی (یکی از مربیان تعلیق است و باید از روی سکوها بازی را تماشا کند)، یک نفر تدارکات، یک پزشک و یک مدیر رسانه ای است که می توانند روی نیمکت بنشینند.

در این هنگام تقوی سرپرست فرش آرا اعتراض کرد که چرا مدیر رسانه ای باید روی نیمکت بنشیند؛ این موضوع به ایجاد حاشیه کمک می کند. عباس ترابیان گفت که در فوتسال دنیا الان ۶ نفر روی نیمکت می نشینند و مدیر رسانه ای در حال حاضر روی نیمکت قرار نمی گیرد. عراقی زاده قائم مقام باشگاه گیتی پسند گفت: در فوتبال مدیر رسانه ای روی نیمکت می نشیند و باید دید در فوتسال هم می توان چه استفاده ای از حضور مدیران رسانه ای داشت.

تقوی در ادامه صحبتهایش گفت: ممکن است تیم ها به جای مدیر رسانه ای، یک نفر دیگر را روی نیمکت بیاورند که ایجاد حاشیه کند و یا کنار زمین فریاد بزند! در این هنگام حامد نجفی عضو هیات رئیسه سازمان لیگ با صدای بلند خطاب به تقوی گفت: چرا داد بزند؟ مگر فوتسال طویله است؟!

اختلاف نظر اعضای فوتسال در این ارتباط ثمری نداشت و به نتیجه ای نرسید.

۲۷ بازیکن تا ۳۱ خرداد معرفی کنید
کاظم سلیمانی دبیر سازمان لیگ سپس به باشگاه ها هشدار داد که تا ۳۱ خرداد ماه فرصت دارند بازیکنان خود را ثبت نام کنند. او گفت: خواهشا طوری نشود که دوباره شب مسابقه بیایید و بگویید برای بازیکنانمان کارت نگرفته ایم.

بر این اساس هر باشگاه باید ١٦ بازیکن بزرگسال، ٥ بازیکن زیر ٢٣ سال (متولد ١١ بهمن ٧٥)، ٣ بازیکن زیر ٢١ سال (١١ بهمن ٧٦) و ٣ بازیکن زیر ١٩ سال (١١ بهمن ٧٨) به کمیته فوتسال معرفی کند. 

در این بخش هم بین اعضای فوتسال اختلاف نظر زیادی درباره بازیکنان امیدی پیش آمد که فصل گذشته در لیست بزرگسالان قرار گرفته بودند. این بحث و مجادله بیشتر وقت مراسم را گرفت و قرار شد هیات رئیسه بعدا مصوبه ای در این ارتباط اعلام کند.

پیشنهاد گیتی پسند رد شد؛ روسیه و اسپانیا الگو هستند نه والیبال ایران!
این فصل قرار است مسابقات لیگ برتر فوتسال به صورت پلی آف برگزار شود. سلیمانی در این ارتباط تصریح کرد: دو تیم که سقوط می کنند. ۸ تیم بالای جدول هم در دو گروه چهار تیمی با یکدیگر بازی می کنند. بعضی باشگاه ها مثل گیتی پسند پیشنهاد کرده بودند بازی فینال پلی آف ۲ از ۳ (دو برد از سه مسابقه) باشد ولی هیات رئیسه قبول نکرد و مقرر شد دیدار فینال به صورت رفت و برگشت برگزار شود. در دیدار رفت هم تیمی که بالاتر قرار گرفته، میهمان است.

در این هنگام عراقی زاده قائم مقام گیتی پسند گفت که پلی آف فوتسال باید مثل والیبال به صورت ۲ به ۳ باشد. کریم منصوری عضو هیات رئیسه با بالاگرفتن اختلاف اعضای فوتسال در این ارتباط گفت: ما نحوه برگزاری فینال پلی آف را از لیگ های روسیه و اسپانیا الگو گرفته ایم نه لیگ والیبال.

تکلیف پاداش تیم قهرمان را مشخص کنید
بحث دیگر این جلسه به پاداش تیم های اول تا سوم اختصاص یافت. قائم مقام باشگاه گیتی پسند خطاب به سلیمانی گفت: لطفا تکلیف مبلغ پاداش تیم قهرمان را مشخص کنید. سلیمانی هم ابتدا اعلام کرد که تیم قهرمان ۵۰ میلیون تومان می گیرد ولی کریم منصوری صحبتهای سلیمانی را اصلاح کرد و گفت: تیم اول ۴۰، تیم دوم ۳۰ و تیم سوم ۱۰ میلیون تومان پاداش می گیرد.

علیرضا جنتی مدیرعامل باشگاه گیتی پسند بعد از مشخص شدن پاداشها از مبلغ آن انتقاد کرد و گفت: یعنی فرق تیم قهرمان با تیم دوم ۱۰ میلیون تومان است؟

تضمین کنار نکشیدن باشگاه ها چیست؟
قائم مقام باشگاه گیتی پسند همچنین از اعضای هیات رئیسه حاضر در این جلسه سئوال کرد که تضمین کنار نکشیدن تیم ها در جریان مسابقات لیگ برتر چیست؟ کریم منصوری گفت: سال گذشته مشکلی پیش آمد و اگر تمهیدی نمی اندیشیدیم لیگ به هم می ریخت.

سلیمانی هم گفت: ما سال گذشته ۳۰ میلیون تومان برای تیم قم هزینه و التماسشان کردیم که بمانند تا نظم لیگ به هم نخورد!

تاسیسات دریایی به نام سازمان لیگ!
در پایان هم مراسم قرعه کشی لیگ برتر انجام گرفت. تیم تاسیسات دریایی به دلیل بلاتکلیفی، در مراسم قرعه کشی حضور نداشت. مسئولان کمیته فوتسال اعلام کردند که نام این تیم در قرعه کشی، تیم سازمان لیگ یا نماینده تهران خواهد بود تا زمانی که وضعیت آن مشخص شود.

نظر شما