شناسهٔ خبر: 25593916 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عکس‌نوشت | آتش‌فشان‌های مرگ‌بار زمین؛ از وزوو تا نیراگونگو

جامعه > حوادث - چند روزی است که آتشفشان کیلاویا در هاوایی فوران کرده حدود ۲۰۰۰ نفر را مجبور به تخلیه خانه خود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چند روزی از فوران آتشفشان کیلاویا در هاوایی گذشته و روز به روز فوران‌های آن تشدید یافته و الان این شرایط نه تنها برای افرادی که در آن نزدیکی زندگی می‌کنند خطرناک است بلکه امکان سقوط هواپیماهایی که در آسمان این کوه پرواز می‌کنند وجود دارد.

خاکستر و غبار شدید ناشی از این فوران‌ها تا ارتفاع ۳۶۵۷ متری از دهانه آتشفشان را فرا گرفته در حال حرکت به سمت جنوب غرب است و هوا در منطقه "پاهالا" در ۲۹ کیلومتری قله ناسالم شده است. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) هشدار قرمز هوانوردی به این منظور اعلام شده که فوران آتشفشان می تواند خاکسترها را در امتداد مسیرهای هواپیماها پرتاب کند.

این خاکسترها هم چنین خطری جدیبرای ساکنان جزیره هاوایی است؛ تاکنون گازها و گدازه‌های آتشفشانی ۳۷ خانه و سازه را تخریب و حدود ۲۰۰۰ نفر  را مجبور به تخلیه خانه خود کرده است.

به طور کلی از سال 1600 میلادی بیش از 250هزار نفر به علت فوران آتشفشان‌ها جان خود را از دست داده‌اند. البته این آمار از سال 1980تاکنون به شدت کاهش پیدا کرده، اما این موضوع  علتی اتفاقی دارد چرا که از اوایل قرن اخیر بشتر آتشفشان‌هایی که فوران کرده‌اند در جایی دور از یک شهر بودند.

اما هنوز هم آتشفشان‌هایی وجود دارد، که فوران آنها می‌تواند جان هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر را تهدید کند:

1- آتشفشان وزوو

کوه وزوو یا وزوویوس از معروف‌ترین آتشفشان‌های فعال ایتالیاست. این آتشفشان در شرق ناپل و در نزدیکی متاطقی با 3میلیون نفر جمعیت قرار دارد. فوران این آتشفشان در سال 79 میلادی چندین شهر را در ایتالیا نابود کرد.



وزوو آخرین بار در سال 1944 فوران کرد.

2- نیراگونگو

این کوه آتش‌فشانی که در مرکز قاره آفریقا در کشور کنگو قرار دارد در دهه اخیر ده‌ها بار فوران کرده و خطرات زیادی ایجاد کرده.



3-پوپوکاتپتل

این کوه آتش‌فشانی در 70کیلومتری یکی از بزرگترین شهرهای دنیا قرار دارد؛ مکزیکوسیتی، شهری با 20میلیون نفر جمعیت. ترکیب عجیبی از آب و خاکستر در پوپو وجود دارد، این ماده پتانسیل چندین کیلومتر حرکت با سرعت زیاد را دارد.



4- آتشفشان کراکتوآ

این کوه آتشفشانی که در اندونزی قرار دارد در سال 1886 فوران کرد انرژی 18 هزار برابر بمب هیروشیما آزاد کرد و منجر به ایجاد سونامی شد که جان 36 هزار نفر را گرفت.



5- چانگبایشان

این آتشفشان در چین قرار دارد و یکی از بزرگترین فوران‌های 10هزار سال اخیر در آن رخ داده، چیزی 10هزار برابر آتشفشان کراکتوآ، از سویی  امکان تشکیل مخلوط خاکستر و آب در این آتشفشان هم وجود دارد که این موضوع می‌تواند جان 100 هزار نفر را در خطر بیاندازد.


مدتی است این آتشفشان خاموش بوده اما تحقیاتی در سال 2000 انجام شد که نشان داد فعالیت‌های آن روبه افزایش است.








47237

نظر شما