شناسهٔ خبر: 25592265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران و اوراسیا توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری امضا کردند

مسکو - ایرنا - ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقتنامه موقت ایجاد محدوده آزاد تجاری امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، این توافقنامه امروز (پنجشنبه) در حاشیه همایش اقتصادی آستانه پایتخت قزاقستان امضا شد.تیگران سرکیسیان رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت: در توافقنامه با ایران، فهرست کالاهایی که تعرفه های تجاری متقابل کاهش می یابد، قید شده است.
وی افزود: حجم تجارت میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2017 میلادی به 2.7 میلیارد دلار رسید.
سرکیسیان ادامه داد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران می توانند پس از سه سال قرارداد دایمی منطقه آزاد تجاری امضا کنند.
اطلاعات بیشتر در این زمینه تاکنون منتشر نشده است.
به گزارش ایرنا، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه به تازگی در خصوص امضای قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایرنا گفته بود که، این مذاکرات از دو سال پیش آغاز شد و اکنون جدولی از کالاهایی که قرار است شامل کاهش یا حذف تعرفه شود، تهیه شده و طرفین با رایزنی فراوان در نهایت به توافق رسیدند.
سفیر ایران در روسیه درباره فواید این قرارداد برای ایران خاطرنشان کرد: این مساله پس از اجرایی شدن، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با کاهش تعرفه های گمرکی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک زیادی می کند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 کار خود را با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز کرد؛ این اتحادیه با هدف تضمین حمل و نقل آزاد محصولات، خدمات، سرمایه و نیروی کار میان کشورهای عضو راه اندازی شده است.
ارمنستان و قرقیزستان نیز پس از مدت کوتاهی به این اتحادیه پیوستند و در سال 2016 ویتنام به نخستین کشور فرا منطقه ای تبدیل شد که عضو این اتحادیه شد.
بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.
این اتحادیه همچنین با کره جنوبی، مصر و هند مذاکراتی برای عضویت و همکاری داشته است.
اروپام ** 391**1346**1144

نظر شما