شناسهٔ خبر: 25592069 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان:

سالانه ۶ هزار عضو قابل اهدا به زیر خاک می رود

دکتر کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، بر ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور تأکید کرد و گفت: چنانچه فردی کارت اهدای عضو نداشته باشد، ۳۸ درصد امکان اهدای اعضایش وجود دارد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / دکتر کتایون نجفی‌زاده با بیان اینکه هنوز فرهنگ اهدای عضو در بین خانواده‌های ایرانی جا نیفتاده است و هنوز هم مهم‌ترین علت عدم احیای عضو، اطلاع نداشتن خانواده‌ها از این مقوله است، افزود: وقتی خانواده‌ها از فرآیند اهدای عضو اطلاع نداشته باشند، تیم درمانی مجبور است اطلاعات علمی را در همان زمان محدود و سخت به خانواده‌ها ارائه کند که در اکثر مواقع، در آن شرایط خانواده‌ها ظرفیت پذیرش این موضوع را ندارند و درنتیجه فرصت تصمیم‌گیری ازبین می‌رود، بعضی مواقع هم به‌دلیل تأخیر در تصمیم گیری، عضو مورد استفاده برای اهدا، قابلیت اهدا به دیگری را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یک فرد مرگ مغزی به طور بالقوه می‌تواند بین یک تا ۸ نفر را نجات دهد، گفت: اینکه بتواند چند نفر را نجات دهد، به‌سلامت فرد و زمان رضایت دهی خانواده‌ها بستگی دارد.
او با بیان این مطلب که برای خانواده سخت است که باور کند عزیزش با وجود اینکه نفس می‌کشد، فوت کرده است، اما واقعیت این است که بیمار از طریق دستگاه فقط تنفس مصنوعی دریافت می‌کند، گفت: فرهنگ اهدای عضو باید ترویج شود، چراکه در این صورت خانواده‌‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و می‌توانند در شرایط سخت بخوبی تصمیم‌گیری کنند، البته این تصمیم‌گیری بسیار دشوار است، اما اگر فرهنگ‌‌سازی به‌صورت صحیح انجام شود، می‌توان بیماران نیازمند عضو را نجات داد.
وی با بیان اینکه سالانه ۱۶ هزار مرگ ناشی از تصادفات در کشور رخ می‌‌دهد، اظهارداشت: برآورد شده که سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که طبق آمار جهانی، نیمی از آنها یعنی بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر قابلیت اهدای عضو دارند، این در حالی است که در سال گذشته فقط ۹۲۶ نفر، یعنی کمتر از یک سوم افراد مرگ مغزی، به اهدای عضو رضایت دادند.
وی با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ مغزی، تصادفات رانندگی است، ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند در کشور وجود دارد و روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از آنها فوت می‌کنند.
نجفی‌زاده با بیان اینکه سالانه ۶ هزار عضو قابل اهدا به زیر خاک می‌رود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲۸۱ نفر پیوند کلیه، ۷۶۵ نفر پیوند کبد، ۱۳۱ نفر پیوند قلب، ۱۰ نفر پیوند ریه، ۲۱ نفر پیوند لوزالمعده انجام شده است و درکل ۲۲۰۸ نفر نجات پیدا کرده‌اند. وی با بیان اینکه سالانه ۳ هزار نفر در اثر نرسیدن عضو اهدایی فوت می‌کنند، گفت: چنانچه نصف افرادی که عضوشان اهدا نشده و به خاک سپرده شده‌اند، اعضایشان به بیماران پیوند می‌خورد، کمبود عضو اهدایی در کشور برطرف می‌شد و اضافه هم می‌آمد./ روزنامه ایران

نظر شما