شناسهٔ خبر: 25591878 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اردوغان: سازمان ملل در واکنش به جنایات اسراییل شکست خورد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در تازه ترین اظهار نظر درباره حواث روز دوشنبه غزه که در جریان آن 62 فلسطینی به شهادت رسیدند، تاکید کرد: سازمان ملل متحد در واکنش به اقدامات خشونت آمیز اسراییل علیه مردم غزه شکست خورد.

صاحب‌خبر -
به گزارش رویترز، اردوغان با بیان این که سکوت کردن در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه به معنای شروع یک راه خطرناک است، تاکید کرد: اکثریت جامعه جهانی در رویارویی با جنایاتی که در غزه رخ داد، ناکام ماندند. رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: سازمان ملل متحد در رویارویی با این گونه حوادث ناتوان بوده، تحلیل رفته و از هم فروپاشیده است.
 
اردوغان در ادامه گفت: اگر اقدامات ارعاب اسرائیل با سکوت بیشتری از سوی کشورها همراه شود، جهان به سوی یک هرج و مرج پیش خواهد رفت که راهزنان آن را رهبری می کنند. وی پیشتر از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواست، برای پایان دادن به ظلم در فلسطین، اقدام فوری انجام دهند.
روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه با شهادت 62 فلسطینی رو به تیرگی گذاشته است.
 
آنکارا روز سه شنبه در اعتراض به اقدامات صهیونیست ها در فلسطین اشغالی، سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا را احضار کرد و از وی خواست، خاک ترکیه را ترک کند. آنکارا همچنین سفیران خود را از تل آویو و واشنگتن برای رایزنی درباره آخرین تحولات نوار غزه فراخوانده است.
 
وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در روز انتقال سفارت آمریکا به قدس، با انتشار بیانیه ای کشتار فلسطینی ها توسط رژیم جنایتکار اسرائیل را محکوم کرد و سکوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور خواند. با وجود مخالفت و تحریم بسیاری از کشورهای جهان مانند اتحادیه اروپا، روز دوشنبه 14 می مصادف با 24 اردیبهشت در اقدامی تحریک آمیز در مراسمی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.
 
این اقدام دونالد ترامپ درحالی صورت می گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر سال میلادی گذشته (2016) قطعنامه ای را تصویب و تاکید کرد که 'هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.
 
با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در سال 1967 میلادی در حمله به اردن، بیت المقدس شرقی و کرانه باختری رود اردن را اشغال کرد، قطعنامه صریح شورای امنیت، اسراییل را اشغالگر خواند و خواستار خروج از این مناطق شد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر، نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی قلمداد می شود.

 

نظر شما