شناسهٔ خبر: 25591801 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس

دستگاه تشخیص حملات و نفوذ سایبری طراحی شد

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نیو به نقل از فارس، فاطمه چیت ساز پژوهشگران گروه مهندسی کنترل دانشگاه تربیت مدرس که این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد وی انجام شده است ، گفت: در این پایان‌نامه یک ساختار کنترل‌کننده/ آشکارساز متمرکز برای سیستم‌های فیزیکی ـ  سایبری ارائه شده که علاوه بر کاهش اثر حملات سایبری، عمل تشخیص نفوذ را نیز انجام می‌دهد.

وی تشریح کرد: ایده اصلی در طراحی کنترل‌کننده، استفاده از یک ساختار ترکیبی از کنترل‌کننده‌های تناسبی-انتگرالی و کنترل‌کننده تعقیبی فیدبک خروجی مبتنی بر رؤیت گر است. استفاده از معیار و بهره‌گیری از نامعادلات ماتریسی خطی در طراحی کنترل‌کننده تعقیبی پیشنهادی باعث می‌شود اثرات حملات سایبری با انرژی محدود در سیستم کنترل تحت شبکه کاهش یابد.

چیت ساز افزود: در نهایت با افزودن آشکارساز اقلیدسی به چهارچوب کنترلی، یک ساختار واحد کنترل‌کننده/آشکارساز ایجاد می‌گردد که علاوه بر قابلیت کاهش اثر حملات، از توانایی تشخیص نفوذ نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: کنترل‌کننده/آشکارساز پیشنهادی برای فرآیند چهار مخزن آزمایشگاهی طراحی شده و عملکرد آن در حضور حمله پنهان و حمله آشکار سرویس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت با استفاده از کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر، کنترل‌کننده/آشکارساز در عمل بر روی فرآیند چهار مخزن آزمایشگاهی پیاده‌سازی شده و مانیتورینگ آن توسط صفحه نمایش گرافیکی لمسی انجام می‌شود.

چیت ساز در پایان تأکید کرد: نتایج بدست آمده عملکرد مطلوب کنترل‌کننده/آشکارساز را در حضور حملات سایبری نشان می‌دهد.

گفتنی است این پژوهش با راهنمایی مهدی سجودی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه انجام شده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما