شناسهٔ خبر: 25591455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد:

اروپا دیگر نمی‌خواهد عروسک خیمه شب بازی آمریکا باشد/ در آینده مشخص می‌شود که اروپایی‌ها چقدر قابل اعتماد هستند

علی خرم گفت: با وجود خروج آمریکا از برجام، فرصت مناسبی پیش آمده تا ما بتوانیم نفت و مشتقات آن را به اروپایی ها بفروش برسانیم و تجارت خود با اروپا را بر اساس یورو انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

علی خرم سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص واکنش اتحادیه اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام و بیانیه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت: اگر قرار بود اتحادیه اروپا به وعده هایی که داده است از جمله خرید نفت و مشتقات آن از ایران، عمل نکند، به طور حتم چنین بیانیه ای را صادر نمی کردند و موضعی همچون چین و روسیه اتخاذ می کردند. این بیانیه نشان می دهد که آن ها در پایبندی به برجام جدی هستند و تا جایی که بتوانند در برابر آمریکا ایستادگی می کنند. 

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا تا به امروز هم بر خلاف آمریکایی ها به مفاد برجام پایبند بوده است و روابط تجاری خود با ایران را به نسبت به پیش از برجام ارتقا دادند. جمهوری اسلامی ایران باید در همین مدت ارتباط خود با اروپا را حفظ کند و نباید با رفتاری ناسنجیده ارتباط با اروپا را از بین ببرد، زیرا در وضعیت فعلی فرصت مناسبی دست داده که به بهانه لغو برجام اروپایی ها این بار با ایران در یک طرف و آمریکا و اسرائیل در طرف دیگر قرار گرفته اند. علاوه بر این با وجود خروج آمریکا از برجام،  فرصت مناسبی پیش آمده تا ما بتوانیم نفت و مشتقات آن را به اروپایی ها بفروش برسانیم و تجارت خود با اروپا را بر اساس یورو انجام دهیم.

خرم در خصوص قدرت اقتصادی آمریکا عنوان کرد: به هر حال قدرت مالی آمریکا بسیار بیشتر از اروپایی ها است اما همین که اروپایی ها حاضر شدند با این شرایط مقابل آمریکا بایستند و از ایران همایت کنند، خود غنیمتی است که باید قدر آن را بدانیم.

وی در ادامه گفت: این اولین بار نیست که اروپایی ها در مقابل آمریکا می ایستند، آن ها در ماجرای بحران کوبا نیز در مقام مخالف آمریکا ظاهر شدند و حتی در ابتدای وضع تحریم ها علیه ایران نیز آن ها از ایران حمایت کردند اما به دلیل اتخاذ تصمیمات اشتباه ما قدر اروپایی ها را ندانستیم و حمایت آن ها از خود را از دست دادیم. هم اکنون نیز ما تجربه سال های قبل را داریم و می توانیم با استفاده از فرصت پیش آمده حداکثر سود را ببریم.

سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به دلایل اروپا برای مخالفت با آمریکا اظهار داشت: صحبت مقامات اروپایی نشان می دهد که آن ها دیگر نمی خواهند 73سال بعد از جنگ دوم جهانی همچنان مطیع و فرمانبردار آمریکایی ها باشند. همچنین اروپایی ها از اینکه آمریکایی ها قوانین خود را بر آن ها دیکته می کنند ناراضی هستند و نمی خواهند به اجبار قوانین آمریکایی ها همچون تحریم علیه ایران را اجرا کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این که اروپایی ها تا چه اندازه حاضر هستند با آمریکا مقابله کنند و از ایران حمایت کنند، در آینده مشخص می شود و اینکه اروپا چقدر حاضر است از شرکت های خود در برابر تحریم ها پشتیبانی کند، در رفتارهای آینده اروپا مشخص می شود.

نظر شما