شناسهٔ خبر: 25591052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

روسیه به خانم نخست وزیر بدبین است

رئیس مجلس اعلای روسیه گفت تا زمانی که دولت کنونی انگلیس روی کار باشد، نمی‌توان انتظار داشت روابط دوجانبه لندن و مسکو بهبود یابد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

در پی حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دو جانبه روس، سطحی بی‌سابقه‌ای از تنش‌ها در روابط مسکو و لندن پدید آمد.

«والنتینا ماتوینکو»، رئیس مجلس اعلای روسیه، در همین خصوص اعلام کرد تا زمانی که ترزا می، نخست وزیر انگلیس، و کابینه وی در قدرت باشد، این روابط دوجانبه بهبود نخواهد یافت.

ماتوینکو از دولت انگلیس به دلیل اتخاذ سیاست «روسیه‌هراسی» و استفاده از روش‌های «کثیف» برای مقابله با روسیه به شدت انتقاد کرد.

وی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری ریا نووستی گفت: «روابط میان روسیه و انگلیس در حقیقت در پرتنش‌ترین دوران خود قرار دارد. شاید در کل تاریخ چنین روابط سردی میان لندن و مسکو وجود نداشته است.»

وی خاطرنشان کرد: «به باور من، تا زمانی که افرادی که به ترویج روسیه‌هراسی می‌پردازند و سیاست ضدروسی را در دستور کار دارند در قدرت باشند، نمی‌توانیم انتظار بهبود روابط را در آینده نزدیک داشته باشیم.»

ماتوینکو گفت منظور وی، ترزا می و کابینه‌اش است که در خط مقدم سیاست‌های ضد روسی قرار گرفته اند و با چنین روش‌های کثیفی با روسیه مقابله می‌کنند.

در ماه مارس، سرگئی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبری انگلیس دچار مسمومیت شدند. لندن به سرعت انگشت اتهام خود را به سوی روسیه نشانه گرفت و در عین حال، از ارائه هرگونه مدرک دال بر ادعای خود اجتناب کرد. انگلیس در پی این حادثه، دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کرد و موجب شد متحدانش نیز اقدام مشابهی را در قبال روسیه انجام دهند.

رئیس مجلس اعلای روسیه با بیان این‌که مسکو بر انجام تحقیقات دقیق به منظور شناسایی خاطیان اصلی در این حادثه اصرار می‌ورزد گفت: «بار دیگر باید بگویم که این یک اقدام تحریک‌آمیز و از پیش تعیین شده بود؛ اما در برنامه‌ریزی برای آن دقت کافی به عمل نیامده بود. به همین دلیل است که امروز اثرات آن را این‌گونه مشاهده می‌کنیم.»

مسکو بارها نحوه تحقیقات درباره این پرونده را محکوم کرده است. الکساندر یاکوونکو، کاردار روسیه در انگلیس، به نقص‌های تحقیقات انگلیس و نیز بازرسی‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی اشاره کرده است. وی هشدار داده است به نظر می‌رسد لندن در حال از بین بردن مدارک و کُند کردن روند تحقیقات در این پرونده است.

 

نظر شما