شناسهٔ خبر: 25590306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

4 گروهی که بیشترین آسیب را از خروج آمریکا از برجام می‌بینند

یک رسانه آمریکایی به چند گروهی که با خروج آمریکا از برجام بیشترین خسارت را خواهند دید، اشاره کرده است. در این گروه رانندگان شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های خودرویی و نفتی و صاحبان هتل و اقتصاد ایران اشاره شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، پس از آن که ترامپ اعلام کرد از توافق هستهای با ایران کنار میکشد تحلیلگران درباره پیامدهای این تصمیم گزارشهای مختلفی نوشتند. در گزارشی که سی.ان.ان مانی اعلام کرده به چهار گروهی که از خروج آمریکا از برجام بیشترین خسارت را خواهند دید، اشاره شده است.

1 - رانندگان غیرایرانی

ایران از نظر ذخایر نفت خام جایگاه چهارم جهان را دارد و یک پنجم ذخایر گاز طبیعی جهان هم در این کشور قرار دارد. پس از توافق هستهای 2015 میزان تولید نفت خام این کشور به 3.8 میلیون بشکه در روز رسید؛ در حالی که این رقم در اوایل 2016 یک میلیون بشکه در روز بود.

تحریمهای جدید روی صادرات نفت ایران، مانع بزرگی در عرضه این طلای سیاه به بازارهای جهانی است و قیمتها را بالا افزایش میدهد. بر قیمت نفت خام طی ماه گذشته
13 درصد اضافه شده و به بیشترین میزان طی سه سال گذشته رسیده است.

براساس اعلام AAA قیمت بنزین آمریکا به 12 دلار در هر گالن رسیده است. این رقم ماه گذشته 2.66 دلار و سال گذشته 35/2دلار بوده است؛ بنابراین تنها در ماه گذشته شاهد جهش قابل توجه قیمت بنزین در آمریکا بودهایم.

افزایش قیمت میتواند بر هزینه رانندگان به میزان قابل توجهی بیفزاید و آنها مجبور خواهند شد کمتر بنزین بخرند و در تردد آنها تاثیر جدی بهوجود میآورد.

2- بوئینگ و ایرباس

ایران برای نوسازی ناوگان هوایی بزرگترین قراردادش را با بوئینگ و ایرباس منعقد کرد. در حال حاضر این قراردادها با عقبنشینی ترامپ از برجام با خطر جدی مواجه شده است.

استون منوچین، وزیر خزانهداری آمریکا به خبرنگاران اعلام کرده بود مجوز بوئینگ و ایرباس لغو خواهد شد. اگرچه ایرباس ایرلاین فرانسوی است اما 10 درصد قطعات این هواپیما از آمریکا میآید و به این دلیل آمریکا درباره ایرباس هم اظهارنظر میکند.

پیش از این بوئینگ قرارداد فروش 80فروند هواپیما را با ایران ایر امضا کرده بود و قرار بود نخستین هواپیما در سال جاری تحویل داده شود. همچنین برای فروش هواپیمای سی 737 مکس به آسمان ایرلاین هم توافق کرده بودند.

از سوی دیگر رقیب این شرکت هوایی یعنی ایرباس فرانسه هم برای فروش صدفروند هواپیما به ایران توافق کرده بود. با عقبنشینی ترامپ از ادامه برجام، این شرکتها هم برای عمل به تعهداتشان مردد هستند. پیشتر بوئینگ اعلام کرده بود برای گامهای بعدی این قرارداد باید با دولت آمریکا مذاکره کند. این شرکت همچنین گفته بود اگر چه ما با ایران قرارداد داریم ولی برای ادامه آن ناگزیر باید از دولت آمریکا تبعیت کنیم. با این حساب این شرکت در مسیر اجرای قرارداد مانع تراشی میکند.

ایرباس همچنین در بیانیهای اعلام کرد ما بدقت شرایط را رصد میکنیم و برای انجام گامهای بعدی باید ارزیابی کنیم مطابق سیاستهای داخلی و تعهد کامل به تحریمها و مقررات کنترل صادرات اعمال شده باشد.

3-جنرالموتورز، فولکسواگن و توتال

در حال حاضر ترس از برگشت تحریمها باعث شده برخی شرکتهای خارجی تمایلی برای همکاری با ایران نداشته باشند. اما برخی از آنها در حال حاضر قرارداد با ایران دارند اما وضعیتشان در حال ریسک و خطر است.

توتال شرکت نفت و گاز فرانسوی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران قرارداد دو میلیارد دلاری امضا کرده و قرار است با همکاری شرکت چینی این قرارداد را پیش ببرد. در حال حاضر این شرکت نگران به هم خوردن این قرارداد در صورت اعمال تحریمهای جدید است.

جنرال موتورز سال 2017 سفارش میلیونها دلاری از ایران دریافت کرده که شامل قطعات ماشین و تاسیساتی موردنیاز کارخانههای گاز را شامل میشود. این شرکت در بیانیهای تاکید کرده بود وضعیت را بررسی میکند تا در این باره تصمیم بگیرد.

این شرکت اعلام کرد ما فعالیتهایمان را بر اساس تغییراتی که در قوانین آمریکا ایجاد میشود تطبیق خواهیم داد. فعالیتهای شرکت جنرال موتورز در ایران محدودتر شده و ما مجبور هستیم از قوانین دولت آمریکا تبعیت کنیم. از قوانین، مجوزها و سیاستهای دولت آمریکا تبعیت کنیم.

سال 2017 شرکت خودروی فولکسواگن آلمان اعلام کرد برای نخستین بار در 17 سال گذشته قرار است به ایران خودرو بفروشد. شرکت فولکسواگن صادرات وسیله نقلیه خود را به ایران سال گذشته آغاز کرد. اما اکنون آنها میگویند ما تمام مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه را با دقت مد نظر داریم.

4- ایرلاینها و هتلداران

پس از توافق هستهای و متعادل شدن تحریمهای بینالمللی آژانسهای مسافرتی در ایران سود خوبی از سفر گردشگران بهدست میآوردند.

ایرلاینهای اروپایی مانند بریتیش ایرویز و لوفتهانزا پروازهای مستقیم را به ایران آغاز کردند و مقامات ایرانی درباره صدور روادید نیز سختگیریها را کمتر کرد.

فرانس آکور نخستین هتل بینالمللی بود که سال 2015 در ایران باز شد تا خدمات ارائه کند. هتلهای اسپاین مدیا و روتانا، اماراتمتحده عربی همچنین اعلام کردهاند برای احداث هتل در ایران برنامههایی دارند

برچسب‌ها:

نظر شما