شناسهٔ خبر: 25590144 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همه شهرهای کشور از دسترسی به خدمات نسل 3 و 4 بهره‌مند شدند/ امسال نرخ رشد توسعه‌ زیرساختی فناوری اطلاعات کشور در منطقه اول و در دنیا دوم بود

آذری جهرمی در مراسم «بهره‌برداری از فاز نخست دولت همراه»، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته و اولویت‌های آن در سال جاری ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

دولت همراهآذری جهرمی در مراسم «بهره‌برداری از فاز نخست دولت همراه»، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته و اولویت‌های آن در سال جاری ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم «بهره‌برداری از فاز نخست دولت همراه» در آستانه روز جهانی ارتباطات با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز برگزار شد. در فاز نخست راه اندازی دولت همراه 55 نوع خدمت از طرف دستگاه های دولتی به مردم ارایه می شود؛ در پلتفرم دولت همراه زنجیره ای از خدمات به مشترک ارایه می شود.

همچنین در این مراسم سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به بهره برداری رسید. این سامانه با هدف تقویت نظارت بر ارایه خدمات در حوزه ICT، اطلاع از کمیت و کیفیت فعالیت های خدمات دهندگان و ارتقای سیستم با رویکرد توسعه نظارت مردم راه اندازی شده است.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: در یک سال اخیر همه 1246 شهر کشور از دسترسی به خدمات نسل 3 و 4 بهره‌مند شدند؛ این آمار تا قبل از یک سال گذشته 50 درصد میزان فعلی بود. در این شهرها پوشش منطقه‌ای همراه اول 100 درصد و ایرانسل نیز به 97 درصد رسیده است که 3 درصد باقی مانده مشکل انتقال دارد که به زودی حل می شود؛ پوشش رایتل نیز به دلیل قرارداد با همراه اول، سراسری است.

دولت همراه

وی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت دوازدهم از 64 هزار روستای کشور در شاخص های ارتباطات ثابت، موبایل و اینترنت پایش شده است، افزود: در این بررسی ها مشخص شد که 35 درصد این روستاها دارای ارتباطات است که در 7 ماه اخیر دولت دوازدهم 20 درصد به روستاهای دارای ارتباط اضافه شد تا به شاخص 55 درصدی روستاهای دارای ارتباط برسیم.

آذری جهرمی توسعه در بخش ثابت را در این حوزه دارای عقب ماندگی عنوان کرد و گفت: در این مدت 200 هزار پورت تلفن ثابت واگذار شده است که با همکاری شرکت مخابرات و FCP ها، تا پایان سال 2 میلیون پورت ثابت واگذار می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به توسعه شبکه داخلی نیز اشاره ای کرد و گفت: این شبکه از 640 گیگابیت برثانیه به 5.4 ترابیت برثانیه افزایش یافته است و با افتتاح روز گذشته پروژه زیرساخت حجم شبکه دیتای کشور به 18.2 ترابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد.

بالاترین مقام ict تأکید کرد: امسال بالاترین نرخ رشد توسعه‌ زیرساختی فناوری اطلاعات در منطقه و مقام دوم در جهان را داشتیم؛ در برنامه‌ی ششم توسعه آمده است که رتبه‌ی جهانی ما در این حوزه باید 30 پله ارتقا یابد. 

وی درباره میزان ترافیک داخلی نیز با بیان اینکه این ترافیک در دولت دوازدهم 60 به 40 نسبت ترافیک خارج به داخل بود، افزود: با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و اصلاح تعرفه گذاری 40 درصد رشد تولید محتوا داخلی داشتیم که در آمار کل 16 درصد افزایش را در حوزه تولید محتوای داخلی نشان می دهد.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه دولت الکترونیک حاصل کار جوانان ایرانی است، اظهار داشت: افزایش تولید محتوای داخلی از اثرات تلاش جوانان و تیم های خوش ذوق ایرانی می‌‌باشد که با کمترین حمایت ها در حال تولید محتوا داخلی در قالب های مختلف نمایشی هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با سرمایه گذاری دولت و فعالیت های بخش خصوصی در تولید ملی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رشد قابل توجهی داشتیم به طوری که حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات برخلاف بخش های دیگر رونق داشته است.

وی رتبه ایران در شاخص توسعه دسترسی را 67، دانش و مهارت را 58 و استفاده از فناوری اطلاعات را 101 در دنیا عنوان کرد و افزود: اولویت اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری توسعه استفاده از فناوری اطلاعات است .

آذری جهرمی با اشاره به راه اندازی دولت همراه تصریح کرد: توسعه استفاده از فناوری اطلاعات نیازمندی هایی دارد که یکی از مهمترین آنها دولت همراه است که امروز فاز نخست آن با 55 خدمت به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به خدمات الکترونیکی که سازمان های دولتی ارایه می کنند، افزود: هر کدام از این سازمان ها به صورت سیلویی و سیلندری خدماتی را به صورت مستقل ارایه می کنند که در دولت گذشته زیرساخت دولت الکترونیک برای اتصال این سازمان ها به یکدیگر انجام شد و در این دولت ایجاد اتصال بین سازمان ها و دستگاه های دولتی پیگیری می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرای طرح سیماک ( سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور) توسط شرکت ملی پست را یکی دیگر از دستاوردهای دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح از بسیاری از زمین خواری ها، کوه خواری ها و دریا خواری ها جلوگیری می شود .

آذری جهرمی به راه اندازی دولت همراه نیز اشاره ای کرد و گفـت: بزرگترین خاصیت این طرح این است که در این برنامه به صورت سفارشی با دریافت کنند خدمات ارتباط برقرار می شود و باتایید اصالت، افراد می توانند تمام خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی با تاکید به اینکه دولت همراه زنجیره خدمات را به وجود می آورد، تصریح کرد: البته تا استانداردهای موجود فاصله بسیاری داریم و در فاز نخست با 55 خدمت این سامانه راه اندازی می شود تا بقیه دستگاه های دولتی نیز به این مجموعه بپیوندند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نظارت و بهبود کیفیت را از برنامه های جدی این وزارتخانه بیان کرد و افزود: در این سال ها توسعه خوبی اتفاق افتاده اما مردم در حوزه کیفیت مطالباتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی راه اندازی پروژه های مرکز مونیتورینک پایش شاخص های کیفیت شرکت مخابرات و همراه اول در روزهای گذشته را در راستای بهبود کیفیت شبکه مناسب ارزیابی کرد و گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی را برای نظارت بهتر مردم بر کیفیت شبکه راه اندازی کرده است که مشترکین می توانند در هر نقطه ای که حضور دارند وضعیت کیفیت شبکه را رصد کنند و از همان نقطه در این سامانه ثبت شود .

آذری جهرمی درباره طرح نوآفرین که برای حمایت از کسب و کارهای نوپا در این حوزه تدوین شده است نیز گفت: این طرح با 18 ماده صبح امروز در دولت مطرح شد و برای برخی موارد حقوقی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شده است و در هفته آینده برای تصویب در دولت مطرح می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصویب این طرح را برای کسب و کارهای نوپا خیلی مهم دانست و خاطر نشان کرد: رفع موانع کسب و کارها یکی از وعده های بسیار مهم دولت در زمان انتخابات بود که با تصویب این طرح بسیاری از موانع و مشکلات کسب و کارهای نوپا جوانان در این حوزه مرتفع می شود.

رسول سراییان رییس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم، فاز نخست دولت همراه را یکی از اقدامات توسعه‌ای مهم در حوزه زیرساخت دانست و گفت: در این دولت طی دو سال ۳۳۰ هزار سایت موبایل نسل سه و‌ چهار راه اندازی شد و سرعت ارتباطات افزایش یافت تا جاییکه بیش از ۵۰ میلیون شهروند ایرانی در شهر و روستا از آن استفاده می کنند.

دولت همراه

وی با بیان اینکه زیرساخت اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دسترسی است، افزود: امیدوارم با تعامل با دستگاه های دیگر و‌تعاملات آتی شکل بگیرد.

معاون وزیر ارتباطات و‌فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در تحول و اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری و اجرا توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، اظهار کرد: ضمن اینکه ابزار توسط مردم تهیه می شود و دولت فقط مقررات گذاری می کند.

سراییان اولین عامل موفقیت در اقتصاد دیجیتال را مشارکت بخش خصوصی دانست، تصریح کرد: می توان با خدمات دولت همراه در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز خدمات را دریافت کرد و همه مردم را با یک‌ در درگاه آشنا کنیم و تعداد درگاه ها را از بین می بریم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات شهروندان، ارزش ها، فناوری و اقتصاد را چهار پیشران اصلی دولت همراه عنوان کرد و گفت: رفع آلودگی، ایجاد اشتغال، حفظ محیط زیست، رعایت حقوق شهروندی، تولید داخل و مهمتر از همه ایجاد بهره وری با استفاده از منابع داخلی از مهمترین دستاوردهای دولت همراه محسوب می شود تا اقتصاد شکل داده شده و بزرگ شود.

وی با اشاره به اینکه در دولت همراه سه بستر در پلتفرم برای ارایه خدمات طراحی شده است، افزود: سرویس های ساده بر اساس ussd است، سرویس های پیچیده بر مبنای اپلیکیشن و سرویس های تعاملی نیز از طریق پیامک است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در فاز نخست دولت همراه 55 خدمت راه اندازی شد، اظهار کرد: این خدمات از قبیل بیمه تامین اجتماعی، سازمان مالیات و اپراتورهای مخابراتی ارایه می شود که از فردا سرویس ها در اختیار مردم برای استفاده قرار می گیرد.

سراییان با اشاره به اینکه بر مبنای تاکیدات وزیر ارتباطات در ارایه خدمات از ابتدا تا انتها خاطرنشان کرد: ویژگی برجسته در دولت همراه وارد شدن کاربران به آن و گرفتن بقیه خدمات است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای ایجاد دولت همراه 25 سازمان، 120 دستگاه ساعت ها و روزها را وقت صرف کردند تا آنرا آماده کنند، گفت: از آنجاکه سرویس های ارایه شده بومی است لذا هرچه کاربران و مردم با آن بیشتر کار کنند، ایرادات آن گرفته می شود.

وی با اشاره به بررسی الکترونیکی بودن دستگاه ها از سوی سازمان فناوری اطلاعات، افزود: بر این اساس امتیاز عمومی دستگاه ها در این حوزه 62 درصد بوده است.

رمضانعلی سبحانی فر رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مراسم گفت: نگاه به ارتباطات با گذشته بسیار متفاوت است و بایستی با سرعت تکنولوژی جلو برویم زیرا امروز همه اقشار نیازمند تکنولوژی و فناوری هستند.

دولت همراه

وی لازمه حضور در عصر اطلاعات را انتشار بیشترین داده با ارزان ترین قیمت و در سریعترین زمان معرفی کرد و افزود: این امر نیازمند این است که ظرفیت ها را افزایش دهیم.

سبحانی فر اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر فرصتی پیش بیاید این بخش را برای کار و تلاش انتخاب می کنم.

وی با تاکید بر برنامه ششم توسعه کشور گفت: اگر سرعت و ظرفیت را بالا نبریم قطعا از برنامه عقب می مانیم ما در بحث دولت الکترونیک باید 6 رتبه صعود می کردیم و الان سه رتبه بالا آمده ایم و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.

رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید 4 خدمت آموزش، کشاورزی، سلامت و خدمات بانکی را به 80 درصد روستا برده باشیم گفت: باید سرعت کار را بالا ببریم زیرا ما می بینیم که طرح در همه شهرهای زیر10 هزار نفر هم ارایه نشده است.

سبحانی فر خاطر نشان کرد: اگر تلاش نکنیم مثل شبکه های اجتماعی خارجی به ما دیکته می کنند و لذا از این جهت باید سرعت را بالا ببریم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین با اشاره به اینکه زیر ساخت دولت همراه آماده شده است گفت: اگر سازمان هایی که باید به مردم خدمات ارایه دهند نیایند، هزینه اضافه کرده ایم و بخشی از این وظیفه بر عهده وزارت ارتباطات و به ویژه شورای عالی فناوری اطلاعات است که دستگاه هایی که باید این خدمات را ارایه دهند به صورت جزیره ای عمل نکنند.

وی افزود: متاسفانه دستگاه های اجرایی علاقمند هستند دیتاها را ارایه ندهند و انتظار ما این است که دستگاه‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند، چون هر چه اطلاعات و دیتاهای بیشتری به اشتراک گذاشته شودعامل توسعه و پیشرفت می شود.

رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تمام دستگاه باید اطلاعات خود را در دولت همراه به اشتراک بگذارند گفت: مجلس به جد نظارت بیشتری برای به اشتراک گذاری داده های سازمان ها خواهد داشت تا خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارایه شود و این بخش را بیش از گذشته تقویت می کنیم زیرا عامل پیشرفت کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما