شناسهٔ خبر: 25589699 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

موگرینی:

به دنبال راه‌حل‌های عملیاتی و محکم برای حفظ برجام هستیم

صاحب‌خبر -

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سازنده توصیف کردن رایزنی‌ها در نشست بروکسل تاکید کرد: ما متعهد به یافتن راه‌حل‌های محکم، عملیاتی و فوری برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد دیروز در کنفرانس خبری پس از نشست وزیران امورخارجه ایران و سه کشور اروپایی به علاوه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: ما پایبندی خود به تعهدات‌مان و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز تصویب شد به‌عنوان یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهان و یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک بار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهیم. موگرینی با ابراز تأسف نسبت به خروج آمریکا از برجام افزود: ما اذعان داریم که رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران بخش‌های ضروری در این توافق هستند. ما بر ادامه تعهد مشترک‌مان مبنی بر تضمین ادامه حصول تمامی اینها تاکید داریم و توافق کردیم که گفت‌وگوهای‌مان را در تمامی سطوح برای رسیدن به این هدف افزایش دهیم.
وی گفت: پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و درحالی‌که این توافق هنوز با ایران برقرار است، با شرایط دشوار و پیچیده‌ای مواجه هستیم. اکنون بحث پایبندی جدی ایران و کشورهای اروپایی برای عمل به تعهدات تعیین‌شده در توافق براساس حسن‌نیت دوجانبه مطرح است. نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا ادامه داد: ما اجرای اصلاحات را در توافق هسته‌ای بررسی نمی‌کنیم و امیدوارم هر چه سریع‌تر به راه‌حل‌های اجرایی دست یابیم، باید هر چه فوری برای ادامه توافق هسته‌ای اقداماتی انجام دهیم. درحال حاضر هدف ما حفظ توافق با ایران و اجرای کامل مفاد آن است. این توافق کاملا مستقل است و ارتباطی با سایر موضوعات مطرح‌شده درباره ایران ندارد.
موگرینی خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید من با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران در دو نشست جداگانه دیدار کردم تا درباره مواضع مشترک و کارهای پیش‌روی ما پس از اعلام آمریکا برای خروج از برجام گفت‌وگو کنم. ما با یکدیگر بر عزم خود برای ادامه اجرای تمام بخش‌های توافق هسته‌ای در فضای توأم با حسن‌نیت و سازنده تاکید کردیم. وی در ادامه گفت: مسأله نخست حفظ و تقویت روابط اقتصادی با اروپاست، دومین مسأله ادامه جریان نفت و گاز و مشتقات آن و تولیدات پتروشیمی و مواد مرتبط با آن است، سومین مسأله معاملات بانکی موثر با ایران است، چهارمین موضوع ادامه روابط در زمینه حمل‌ونقل دریایی، هوایی و ریلی با ایران است و پنجمین موضوع اعتبارات صادرات و بیمه مالی در زمینه تجاری برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: اجرای تفاهمنامه‌های مشترک، قراردادهای شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های مشابه ایرانی ادامه می‌یابد. ما با یکدیگر بر تعهد مشترک خود برای ادامه اجرای تمامی بخش‌های توافق هسته‌ای با ایران همراه با حسن‌نیت و به‌طور سازنده تاکید کردیم. ما هفته آینده نشست مشترک در وین در سطح معاونان وزرای خارجه یا رؤسای سیاسی خواهیم داشت. ما در روزهای آینده به همکاری در این مسیر ادامه خواهیم داد. موگرینی گفت: ما همچنین تصمیم گرفتیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل E3 و دیگر کشورها درباره سازوکارها و اقدامات در سطح اروپا و بین‌المللی برای محافظت از فعالان اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش کنند.
وی همچنین تاکید کرد: هدف اروپا یافتن راه‌حل‌های عملی است. توافق هسته‌ای خود به اندازه کافی پیچیده، طولانی و همراه با جزییات است، نیازی به تغییر، اصلاح یا اضافه کردن چیزی ندارد،. همه چیز در آن نوشته شده است. بنابراین، ما درباره ضمیمه‌ یا اصلاحیه‌ها صحبت نمی‌کنیم، ما از اقدامات محکم و راه‌حل‌های عملیاتی قوی برای رسیدگی به این مسائل سخن می‌گوییم که می‌تواند با توجه به موضوعات مختلف، اشکال متفاوت داشته باشد، اما به‌طور قطع، عملیاتی، محکم و بسیار فوری خواهد بود.

نظر شما