شناسهٔ خبر: 25588901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رهبر معارضان سوری: اعتراف می کنم جنگ مسلحانه علیه دولت قانونی اسد اشتباه بود

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: رئیس هیات مذاکره کنندگان معارض سوریه با اذعان به اشتباهات خود درباره به دست گیری سلاح در برابر دولت قانونی این کشور، بر لزوم راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه تأکید کرد.
«احمد طعمه» در مذاکرات دو روز قبل در «آستانه»، اظهاراتی را مطرح کرد که موجب انتقاد گسترده در میان معارضان سوری شد.طعمه به شبکه خبری «روسیا الیوم» گفت که معارضان سوری با به دست گرفتن سلاح در برابر دولت قانونی سوریه دچار اشتباه شدند.وی همچنین اذعان کرد که معارضان سوری در حال حاضر قصد ندارند جایگزین دولت سوریه شوند.این معارض سوری ادامه داد: بسیاری از فرماندهان نظامی معارض سوری در حال حاضر به راهکار سیاسی متمایل شده‌اند.طعمه همچنین خاطر نشان کرد که بیشتر گروههای معارض خود را از گروههای افراطی و تندرو مانند جبهه النصره جدا می کنند.وی اذعان کرد که پس از دیدار معارضان با طرف روس، معارضان سوری به این نتیجه رسیدند که روسیه در پی دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران این کشور است .در این حال صدراعظم آلمان اعلام کرد که بدون نقش‌آفرینان منطقه‌ای از جمله ایران، روسیه و ترکیه نمی‌توان بحران سوریه را حل کرد. «آنگلا مرکل» اعلام کرد که هیچ راهکاری برای بحران سوریه بدون روسیه، ترکیه و ایران وجود ندارد.
خبر دیگر اینکه بالگردهای آمریکایی با اجرای عملیات هلی برن در حومه الحسکه سوریه تروریستهای داعشی را به مکانی نامعلوم منتقل کردند. در این حال ائتلاف موسوم به ضد داعش که تحت رهبری آمریکا قرار دارد در صحرای «الشعفه» واقع در شرق استان دیرالزور سوریه یک پایگاه نظامی جدید ایجاد کرد. ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا این بار در شرق استان دیرالزور سوریه پایگاه نظامی ایجاد کرده است. آمریکا قصد دارد از این پایگاه برای تسهیل عملیات امدادرسانی لجستیکی استفاده کند. فعالان معارض در این زمینه خبر دادند که چهار بالگرد وابسته به ائتلاف آمریکا تجهیزات سنگین و مهمات زیادی در نزدیکی صحرای اطراف شهر «هجین» در شرق دیرالزور تخلیه کرده اند. جنگنده های ائتلاف آمریکا همچنین روستای «الباغوز» واقع در منطقه «البوکمال» و شهر «هجین» در شرق دیرالزور را هدف حملات خود قرار دادند. در چنین شرایطی رئیس‌جمهوری روسیه گفت، کشتی‌های جنگی این کشور به دلیل تهدید تروریستی موجود در سوریه در دریای مدیترانه مستقر خواهند بود.از طرفی دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که گروه تروریستی فیلق الرحمان پس از خروج از غوطه شرقی در حومه دمشق، برای جذب نیروی جدید ماهانه ۲۰۰ دلار می پردازد. این نهاد وابسته به معارضان سوری افزود: گروه تروریستی فیلق الرحمان پس از اخراج از غوطه شرقی و انتقال به منطقه عفرین، در حال بازسازی تشکیلات خود است. عبدالرحمان شمیر فرمانده این گروه تروریستی که از حمایت ترکیه برخوردار است، با نیروهای خود در شمال شرق عفرین مستقر شده و در حال جذب تروریست های جدید است. در خبری دیگر سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی احتمال داد در حمله فوریه گذشته در ادلب از گار کلر استفاده شده است. این سازمان به مسئول استفاده از این ماده شیمیایی اشاره‌ای نکرد و تنها تاکید کرد که نتایج بررسی نمونه‌ها در آزمایشگاه وجود ماده کلر را ثابت می کند. از طرفی منابع خبری سوری اعلام کردند که ارتش این کشور موفق شده است مهمترین مقر داعش در جنوب دمشق را به کنترل خود درآورد. ارتش سوریه در ادامه عملیات پاکسازی جنوب دمشق دستاورد بسیار مهمی کسب کرد و موفق شد کنترل کامل منطقه «الحجر الاسود» در جنوب دمشق را به دست گیرد.

نظر شما