شناسهٔ خبر: 25587364 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اروپا باید پیمان شکنی آمریکا را جبران کند /کار ما متوقف نمی شود

زنگنه گفت:از اروپا انتظار داریم پیمان شکنی آمریکا را جبران کند.

صاحب‌خبر -

اروپا باید پیمان شکنی آمریکا را جبران کند /کار ما متوقف نمی شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای توافقنامه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با کنسرسیوم پرگس برای توسعه و پشتیبانی بهره برداری میدان نفتی کرنج اظهار کرد :از 5 کشور باقی مانده در برجام انتظار داریم پیمان شکنی آمریکا را جبران کنند.

وی ادامه داد :ممکن است کار ما کند پیش برود اما متوقف نخواهد شد.

زنگنه بیان کرد :همکاران من در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با سختکوشی و درک شرایط کشور و واقعیات توانستند یک شاخه و شعبه ای از قراردادهای آی.پی.سی را تعریف کرده و در این قالب قراردادی امضا کنند.

وزیر نفت ادامه داد :شرکت ملی مناطق نتفخیز جنوب اولین قرارداد تاریخی خود را به امضا می رساند که این دستاورد را کم ارزشتر از عقد قرارداد و تولید نفت از این میدان نمی دانم، چرا که راهی باز شد برای ادامه و می توانیم از تکنولوژی و سرمایه خارجی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد :کرنج یک میدان در حال بهره برداری است که کار بر روی آن بسیار پیچیده تر از میادین سبز است.

وزیر نفت با بیان اینکه ما هرگز خودمان را به یک شکل قرارداد محدود نکردیم افزود :بازپرداخت این قرارداد منوط به عملکرد خواهد بود و افزایش بازیافت هم در آن دیده شده است.

وزیر نفت گفت :انواع قراردادهای نفتی انعطاف و توانمندی طرف های مذاکره را بالا می برد. امیدوارم شرکت پرگس بتواند قرارداد را در مرحله عملیاتی به اجرا برساند.

وزیر نفت تشریح کرد :از مدیران این شرکت پرسیدم که در شرایط فعلی می توانید این قرارداد را عملیاتی کنید و منابع مالی این طرح را تأمین کنید؟ آنها قول کار دادند. امیدواریم دولت بریتانیا و شرکت های اروپایی از این قراردادها حمایت کنند.

زنگنه با تاکید بر اینکه ایران در بخش انرژی قابل صرفه نظر کردن نیست افزود :ملت ها و کشورها فراز و نشیب دارند و همیشه در یک روال نیست. همسایگان ما خیلی خوشحال نباشند. آنهایی که خیلی مدیون ما هست از این گرفتارهای ما خوشحال نشوند.

وزیر نفت ادامه داد :زمستان می گذرد و ما از این سخت تر ها هم عبور کردیم. ما چند هزار سال تاریخ، یک ملت باشعور و یک قدرت ملی داریم. آنها هم تا دم در پایتختشان داعش رفت. تلاش می کنیم که مشکلات را حل کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد :ما یک کشور و دولت و ملت صلح جو هستیم. ما پیمان شکن نیستیم و به قراردادها و پیمان های خود احترام می گذاریم. آنها که زور بیشتری دارند باید وزانت و متانت داشته باشند، نه اینکه اگر زورشان بیشتر شد، بلندتر عربده بکشند.

وی ابراز کرد :می خواهیم که اشتغال برای مردم درست کنیم و در منطقه صلح ایجاد کنیم. همیشه مذاکره را راه حل مسائل دانستیم و به آنچه که امضاء می کنیم متعهد و وفادار خواهیم ماند.

جریمه ای برای توتال مطرح نیست

زنگنه درباره ارتباط با جریمه شدن توتال در صورت خروج از ایران و فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: مقوله ای بنام جریمه مطرح نیست اما مبلغی که توتال در ایران سرمایه گذاری کرده است تا پایان انجام پروژه به آنها عودت داده نمی شود.

وی با اشاره به بیانیه توتال مبنی بر خروج این شرکت از ایران در صورت غیرممکن شدن ادامه فعالیت های آن گفت: اشاره ای به خروج نشده است بلکه منظور متوقف شدن امکان ادامه روند فعالیت توتال است.

زنگنه با تاکید بر اینکه طی صحبت هایی که با کنسرسیوم پرگس انجام شده این توافقنامه به قرارداد می رسد افزود :منابع تامین مالی این کنسرسیوم و نحوه تامین آن و همچنین شرایط تامین تجهیزات مورد نیاز به دقت بررسی و شرح داده شده است.

وزیر نفت همچنین درباره قرارداد صادرات گاز و سوآپ نفت به عراق گفت: این قرارداد برای هر دولتی منافع زیادی دربر دارد چرا که در حال حاضر عراق، نفت و گاز خود را به قیمت بالغ بر ۵۰ سنت دریافت می کند در حالی که قرارداد صادرات گاز با ایران مبلغی معادل ۲۰ سنت را در بر می گیرد.

زنگنه تاکید کرد: همسایگان ایران نباید از بروز مشکل برای همسایه خود خرسند باشند چرا که در هر حال شرایط ثابت نمی ماند.

گزینه ها را نمی گویم تا ترامپ آنها را نسوزاند

وزیر نفت با امتناع از اظهارنظر درباره قراردادهای آتی در صنعت نفت و همچنین بازارهای جدید صادراتی نفت ایران و نحوه انتقال درآمدهای نفتی اظهار کرد: در صورت کوچکترین اظهارنظری، رقبا و حتی در برخی شرایط همسایگان ایران در این زمینه به رقابت منفی پرداخته و گزینه های ما را می سوزانند از اینرو و ممکن است کشور متضرر شود. به نظر می رسد مردم نیز رضایت به چنین رخدادی نداشته باشند.


سود نفت 75 دلاری به جیب آمریکا می رود

وی نرخ ۶۰ تا ۶۵ دلار را برای هر بشکه نفت منطقی دانست و گفت: برخلاف آنچه آمریکایی ها نشان می دهند که حامی قیمت بالای نفت نیستند اما قیمت های بالای نفت می تواند تولید نفت شیل را توجیه پذیر کرده، میزان سرمایه گذاری را افزایش داده و در نتیجه اشتغالزایی بیشتری برای ایالات متحده به همراه داشته باشد.

وزیر نفت گفت :سود نفت 75 دلاری به جیب آمریکا و برخی دیگر می رود، آنها برای افزایش قیمت نفت پشت پرده توافق کرده اند.

انتهای پیام/

نظر شما