شناسهٔ خبر: 25587149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راشا تودی: رسانه‌های غربی، ردپای آمریکا و متحدانش در سوریه را پنهان می‌کنند

راشاتودی در مطلبی به هماهنگی رسانه‌های غربی با آمریکا و متحدانش برای توجیه حمله موشکی اخیر به سوریه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی در مطلبی نوشت: ائتلاف آمریکا، انگلیس و فرانسه چند روز پس از حمله موشکی به سوریه، ضمن گرفتن انگشت اتهام به سوی روسیه، مدعی شد مسکو سایت تحقیقاتی سلاح های شیمیایی در دوما را «دستکاری» کرده است. این در حالی است که اگر قرار باشد طرفی برای دستکاری سایت سلاح های شیمیایی ادعایی مجرم شناخته شود، آن سه عضو ناتو هستند که پیش از حضور بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی در دوما که از سوی سوریه و روسیه دعوت شده اند، اقدام به موشک باران بخش‌هایی از تاسیسات تحقیقاتی سوریه کردند.

در بخشی از این مطلب آمده است: برخی رسانه های غربی با انتشار مقالات و گزارش های بی‌پایه و اساس، به صورت دیوانه‌وار به اتهام‌زنی‌های آمریکا و متحدانش به سوریه و ادعای استفاده از سلاح های شیمیایی در دوما دامن زدند. در همین حال، «رابرت فیسک»، خبرنگار کهنه‌کار روزنامه انگلیسی ایندیپندنت و برگزیده جوایز خبری متعدد برای اثبات ادعای آمریکا و رسانه های غربی  در خصوص کاربرد سلاح های شیمیایی به دوما سفر کرد.

این خبرنگار انگلیسی که به مدت 40 سال در حوزه مناطق جنگی خاورمیانه فعالیت داشته است پس از حمله موشکی ائتلاف آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه با مردم محلی و پزشکان سوری مصاحبه کرد. گزارش او هرچند تکان دهنده نبود ولی بسیار جالب بود. بر اساس گزارش میدانی فیسک، مردم شهر دوما اعلام کردند بر خلاف  ادعاهای دو هفته اخیر آمریکا و غرب، در تاریخ 7 آوریل هیچ حمله شیمیایی صورت نگرفته است.

با این حال،  آمریکا و متحدانش بدون ارائه هیچگونه شواهد و اسنادی از احتمال حمله شیمیایی در دوما و پیش از آغاز تحقیقات بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی در این شهر، با بیش از 100 موشک به تاسیسات تحقیقاتی سوریه حمله و تهدید کردند در صورت تداوم حملات شیمیایی ادعایی، تهاجم موشکی خود را تشدید می کنند.

فیسک در گزارش خود از اتفاقات 7 آوریل در دوما به فریادهای کلاه سفیدهایی که در بیمارستان مستقر هستند، اشاره می کند. در ویدئوهای منتشر شده در رسانه های غربی، کلاه سفیدها را در حالی که فریاد می زنند «حمله شیمیایی!» و در صدد ایجاد یک صحنه ترسناک و پرتنش هستند، نشان می دهد. یک پزشک در بیمارستان دوما به فیسک گفت عده‌ای از کلاه سفیدها مردم را با  شلنگ آب خیس می کردند. برخی از آنها در حالی که دوربین به دست داشتند سعی در ایجاد هرج و مرج و اوضاع به اصطلاح اسفناک غیرنظامیان داشتند.

از سوی دیگر، انتشار تصاویر آرشیوی از کشته ها در دوما برای رسانه ها امری عادی است.

پیش از این نیز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا و متحدانش با استناد به اخبار دروغین رسانه ای  و آنچه در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، ادعامی کنند در دوما حمله شیمیایی صورت گرفته است.

گزارش رابرت فیسک از داخل شهر دوما ادعای آمریکا  و متحدانش را تکذیب و حقیقت گفته های مقامات سوریه و روسیه را تایید کرد و نقش پرنگ گروه های تروریستی جیش الاسلام، جبهه النصره و حتی کلاه سفیدها و همکاری آنها با سازمان  جاسوسی سیا و سرویس های اطلاعاتی انگلیس و فرانسه را فاش کرد. گزارش او نشان داد دولت های واشنگتن، لندن و پاریس ضمن نقض جدی حقوق بین الملل و حاکمیت یک کشور، مرتکب یک تجاوز جنایتکارانه علیه سوریه نیز شده اند. در واقع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ترزا می، نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه می دانستند  قادر به ارائه یک دلیل موجه برای حمله به سوریه نیستند به همین دلیل کاملا عجولانه و بدون رای کنگره و پارلمان و پیش از حضور بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در دوما، اقدام به حمله موشکی کردند.

در پایان این مطلب آمده است:  بدون شک، حمله شیمیایی ادعایی در دوما، یک سناریوی تبلیغاتی بود که به وسیله معارضان سوری و با حمایت غرب انجام شد تا زمینه حمله نظامی به سوریه فراهم شود. نادیده گرفتن گزارش حقیقت جویانه فیسک توسط رسانه های غربی نیز دلیل دیگری بر عملیات دروغین آمریکا و متحدانش برای جانبداری از گروه های تروریستی در سوریه و تخریب چهره بشار اسد، رئیس جمهور این کشور است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما