شناسهٔ خبر: 25586608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

روحاني:

تمام پيش‌بيني‌هاي لازم براي اداره کشور بدون برجام، لحاظ شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جلسه هيأت دولت با اشاره به قرار گرفتن در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، اين ماه را ماه رحمت، برکت و مغفرت توصيف کرد و با تبريک آن به ملت ايران و همه مسلمانان جهان، گفت: ماه رمضان همراه با رحمت‌هاي الهي، غفران و آمرزش الهي براي بندگان است و اميدوارم همه بتوانيم از اين سفره الهي که در ماه رمضان برپا مي‌شود، نهايت بهره را ببريم و در کنار سفره حق قرار بگيريم.

وي با اشاره به اينکه امسال ماه مبارک رمضان با دو حادثه مهم مواجه شده است، گفت: از يک طرف در منطقه با بي‌تدبيري مقامات آمريکا شرايطي پيش آمده و سفارتخانه خود را به بيت‌المقدس منتقل کرد که برخلاف معاهدات گذشته و حتي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و مجمع عمومي سازمان ملل است، ضمن اينکه چنين اقدامي چيزي نيست که به صلح و ثبات منطقه کمک کند.

روحاني تصريح کرد: رژيم صهيونيستي و آمريکا تصور مي‌کنند با فشار بيشتر به ملت فلسطين مي‌توانند آنان را از حق مشروع خودشان محروم کنند و يا با فشار، مسلمانان جهان را از سرزمين خودشان يعني بيت المقدس جدا سازند. اين يک اشتباه بزرگي است که انجام مي‌دهند.

وي اظهار داشت: مسلمانان جهان مسجد الاقصي و بيت المقدس را به عنوان قبله اول خود مي‌شناسند و مورد احترام همه مسلمانان است و مدفن انبياء بزرگ الهي و مسجد انبيا الهي بوده است که در آنجا به عبادت پرداختند. لذا اين سرزمين مقدس را با بازي‌هاي سياسي نمي‌توان از جمعيت يک ميليارد و 500 ميليوني مسلمانان جهان جدا کرد.

رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه ملت فلسطين چنين ظلم‌هايي را تحمل نخواهد کرد، گفت: مردم فلسطين 70 سال مقاومت کرده اند و باز هم مقاومت خواهند کرد تا به حقوق مشروع خودشان دست يابند.

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ملت ايران همواره در برابر توطئه‌هاي ديگران و بويژه رژيم آمريکا استقامت، مقاومت و ايستادگي کرده و نشان دادند که در برابر فشار آنها تسليم نمي‌شوند و اين ملت بزرگ را کسي نمي‌تواند به زانو درآورد.

روحاني خاطر نشان کرد: در مسأله هسته‌اي عده‌اي که آن طرف هستند، تصور مي‌کنند با فشار، تحريم، تهديد و حتي نشان دادن علائم جنگ مي‌توانند ملت ايران را تسليم کنند، اما ايستادگي و مقاومت ملت ايران به خوبي نشان داد که اين تفکر و راه، نادرست و غلط است.

وي اضافه کرد: در موضوع هسته‌اي عده‌اي هم تصور مي‌کنند که مسايل جهاني و اموري که به نوعي در مجامع بين‌المللي و شوراي امنيت مطرح شده را با سخنراني، شعار و تحريک احساسات مردم مي‌توان حل و فصل کرد که البته ثابت شده که اين هم مسير درست و دقيقي نيست.

وي تصريح کرد: در توافق هسته‌اي منافعي مد نظر داشتيم که به آن تصريح شده است، اگر ببينيم به آن منافع با رفتن آمريکا باقي مي‌ماند که چه بهتر و چنين شانسي کمتر پيش مي‌آيد که يک موجود اخلال‌گر و مزاحم از اين توافق خارج شود.

روحاني گفت: اگر فرض کنيم که نتوانستيم به توافق مورد نظر دست بيابيم، باز هم چيزي را از دست نمي‌دهيم چرا که تمام پيش‌بيني‌هاي لازم را در اينکه کشور بدون برجام اداره شود را به عمل آورديم. البته قبل از برجام هم از نيمه دوم سال 92 تا دي‌ماه 94 که اجرايي شد، کشور را اداره کرديم و باز هم اداره مي‌کنيم.

وي گفت: فعلاً حرف‌ها بر اين مبنا است که همه 5 کشور تلاش خود را بکار مي‌گيرند که تمام منافع ايران تأمين شود.

رييس جمهوري تصريح کرد: به مردم عزيز ايران اطمينان مي‌دهم که نگران اداره کشور نباشند، کاملاً مي‌دانيم که چه کار انجام مي‌دهيم و شرايط منطقه و جهان را درک مي‌کنيم از همه اصناف، کسبه و توليدگران خواهش مي‌کنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمين مي‌کنيم و هيچ کس اينکه در پس‌کوچه‌ها چند ده هزار دلار معامله مي‌شود، را مبناي قيمت ارز و کالاها قرار ندهد.

نظر شما