شناسهٔ خبر: 25577756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اتصال به توده مردم و پاسخ به شبهات از وظایف مهم حوزه علمیه است

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه با اشاره به وظایف حوزه علمیه گفت: تبیین و حفظ دین و همچنین حفظ و تشکیل امت اسلامی مهم ترین وظیفه حوزه های علمیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام قاسم جمشیدی، مدیر حوزه علمیه خاتم الانبیاء شهر داران در نشست اخلاقی با موضوع طلبه، مردم گرایی و جامعه گرایی و سیاست مداری در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) فریدن گفت: حوزه علمیه ریشه در قرآن و کلام اهل بیت است و این افتخاری است برای حوزه علمیه که خواستگاه شان قرآن و کلام اهل بیت می باشد و چه وظایفی برای کسانی که در این مسیر گام بگذارد در روایات بیان شده است.


وی گفت: حوزه علمیه جای کسی است که می خواهد عالم به دین شود و دین را بشناسد و دین به معنای وسیع کلمه به تعبیر علما فقه اکبر می گویند، فقه اصغر فقه مسأله است مانند رساله توضیح المسائل که وظیفه انسان را در احکام مشخص می کند، فقه اکبر یعنی دین فهمی هم در عقاید، هم در اخلاق و هم در احکام.


حجت الاسلام جمشیدی گفت: اولین وظیفه حوزه علمیه تعلم و یادگیری دین است، کسی تا دین را یاد نگیرد در وظایف نه تنها می لنگد بلکه طبق روایت پیامبر اکرم(ص) کسی که عهده دار کاری شود بدون اینکه صلاحیت داشته باشد، فسادش بیشتر از نفعش است و در روایت دیگر است که کسی نمی تواند دین را یاری کند، مگر این که به همه جوانبش احاطه پیدا کند.


وی تصریح کرد: وظیفه دیگر حوزه علمیه تبیین دین است، دین اسلام آخرین دین و کاملترین دین است، هنر یک مبلغ دین این است که دین را زیبا تبیین کند و با مقدمه چینی و توضیح صحیح مطالب را درست تبین کنیم و بیان نمائیم.

 

مدیر حوزه علمیه برادران گفت: تبیین دین ابعادی دارد که اولین بعد آن رشد عقل مردم است که وظیفه انبیاء است، مبلغ دین باید عقل مردم را بیدار کند، مردم در یک سطح نگه داشته نشوند. بلکه مردم باید رشد عقلی پیدا کنند،  امام علی(ع) نهج البلاغه را برای عوام مردم بیان می کرد و در صدد بودند تا کلام حضرت را بفهمند، وقتی سوال برای مردم ایجاد شود باعث می شود رشد کنند و فهم شان زیاد شود.


حجت الاسلام جمشیدی گفت: بعد دیگر، رفع شبهات است، برای عالم دین که می خواهد تبیین دین کند، رفع شبهات گاهی برای پیشگیری است و گاهی برای درمان، پیشگیری همان کلام و فلسفه است که در حوزه می خوانند و مجهز می شوند که در مقابل شبهه ضربه پذیر نشود و بخشی درمان است کسانی که در معرض شبهه قرار گرفته اند و دین شان و عقایدشان ضعیف شده است با تشکیل جلسات مناظره و پرسش و پاسخ می توان شبهات را درمان کرد. 


وی تصریح کرد: وظیفه سوم حفاظت از دین است، دور کردن تحریف از دین، بسیاری از کارهای علما جلوگیری از تحریف دین است،  زنده نگه داشتن نور محبت قرآن و اهل بیت(ع) در دلهای مردم، تزکیه و  صیقل دادن نفس مردم .


مدیر حوزه علمیه برادران گفت: وظیفه دیگر حوزه های علمیه و طلاب، اتصال به توده های مردم،  حوزه جامعه محور و مردم محور در کنار مستضعفین مردم باشد نه وابسته به حزب و گروهها و جناح ها، همیشه کنار مردم باشد. 


وی ابراز داشت: در زندگی علمای شیعه بسیاری از این موارد را می بینیم، یک نکته وجود دارد و آن این است که مردم تا مادامی که در کنار دین باشند، علما همراه آنها هستند، ولی اگر بر اثر تبلیغات مردم درخواست بی بندو باری کردند دیگر لزومی نیست علما در کنار آنها باشند و منظور از مردم، مردمی می باشد که در چهارچوب دین باشند. 


کارشناس مذهبی ادامه داد: روش مقام معظم رهبری را ببینید که با اقشار مختلف مردم دیدار می کند و آنها را راهنمایی می کند و ارزش ها را بیان می کند و به مردم ذائقه و جهت می دهد. حوزه ها و علما نیز باید مردم محور باشند و به مردم ذائقه و جهت بدهند.


حجت الاسلام جمشیدی گفت: وظیفه دیگر حوزه علمیه  پویا، تشکیل و دفاع از امت اسلامی است یعنی با هر چیزی که اختلاف برانگیز است مانند اختلاف قومی، زبانی مخالفت کند.


وی تصریح نمود: وظیفه بعدی حوزه علمیه پویا ، ارتباط با دانشگاه، مدارس و مراکز علمی می باشد، با توجه به مخاطبینی که در این مراکز وجود دارد باید به نوع ارتباط توجه کرد.


مدیر حوزه علمیه برادران وظایف بعدی حوزه علمیه را این گونه برشمرد: حفظ عقاید شیعه مانند علامه طباطبایی که با نوشتن تفسیر المیزان آیات قرآن را مطابق با عقاید شیعه تفسیر نمود، وظیفه بعدی دشمن شناسی می باشد که باید حرکت های دشمن رصد شود و دشمن شناخته شود و با آن مقابله کرد،  وظیفه بعدی حضور در سیاست و مباحث اجتماعی می باشد به نحو صحیح و مناسب، اما نباید سیاست زده شد، باید مسائل اجتماعی و سیاسی را شناخت و برای آن وقت گذاشت مانند بانکداری اسلامی، شهرسازی.

وی در پایان گفت: ارزش حوزه فقط به مردم محوری و جامعه محوری نیست بلکه یکی دیگر از ارزش های حوزه حضور در مسائل سیاسی و اجتماعی است.

 

نظر شما