شناسهٔ خبر: 25571909 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

استفاده از هوش مصنوعی برای روشنایی بخشیدن به تصاویر تاریک

امیرعباس کهربا / dpreview

صاحب‌خبر -

محققان دانشگاه اوربانای ایالت ایلینوی با همکاری شرکت اینتل موفق به توسعه‌ی شبکه‌ی عصبی عمیقی شده‌اند که قادر است بدون اضافه کردن نویز، تصاویر بسیار تاریک را روشن کند. این شبکه با استفاده از ۵۰۹۴ جفت عکس در فضای بسیار تاریک، یکی با نوردهی کوتاه و دیگری با نوردهی طولانی، تعلیم داده شده است تا نتیجه سیستمی باشد که تصاویر را با کیفیتی بسیار بالاتر از گزینه‌های پردازش فعلی نور می‌بخشد.

در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شد به جزئیات این سیستم یادگیری عمیق پرداخته شده است. این مقاله همچنین محدودیت‌ سیستم‌های حذف نویز و تکنیک‌های ارتقاء تصویر فعلی در شرایط نوری بسیار ضعیف را مورد بررسی قرار داده است.

استفاده از روش‌های قدیمی پردازش تصاویر تاریک، اغلب به درجه‌ی بالایی از نویز می‌انجامد که این اتفاق در روش یادگیری ماشین نمی‌افتد.

تیم تحقیقاتی یادشده از تصاویر ثبت‌شده توسط فوجی‌فیلم X-T2 و سونی a7S II استفاده کردند و به علاوه سیستم را با استفاده از عکس‌های دو گوشی آیفون ۱۰ و گوگل پیکسل ۲ نیز تعلیم دادند. نتیجه‌ی استفاده از این سیستم را در رزولوشن بالا می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

این تلاش یکی از جدیدین نمونه‌های استفاده از هوش مصنوعی برای اصلاح خودکار تصاویر است که امور پس از عکاسی را برای عکاسان تسریع و تسهیل می‌کند. در تلاش‌های قبل از این، سال گذشته سیستمی با نام Deep Image Prior ظهور پیدا کرد که از شاخصه‌های موجود هر عکس برای اصلاح هوشمند آن استفاده می‌کرد. در تلاشی دیگر دو شرکت ادوبی و انویدیا در حال توسعه و ارتقاء قابلیت Content Aware Fill به کمک هوش مصنوعی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما