شناسهٔ خبر: 25565548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گاردین: نتیجه انتخابات عراق ضربه‌ای به نفوذ آمریکا در این کشور بود

یک روزنامه انگلیسی نتیجه انتخابات عراق را ضربه جدیدی به نفوذ آمریکا در عراق دانست.

صاحب‌خبر -

گاردین نوشته، پیروزی ائتلاف وابسته به «مقتدا صدر» (ائتلاف سائرون) در عراق، به نفوذ آمریکا در عراق آسیب زد. این روزنامه با اشاره به شعار «مقتدا صدر» مبنی بر اینکه «به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور عراق نمی‌دهیم»، احتمال داد که چنین سیاستی «ممکن» است به جایگاه ایران در عراق ضربه بزند.اینکه گاردین ائتلاف مقتدا صدر را مقابل آمریکا قرار داده، یک واقعیت است، ولی تلاش برای ایجاد شکاف میان ایران و مقتدا صدر، با واقعیت‌های عراق و ائتلاف (سائرون) منافات دارد، چرا که ایران مثل آمریکا، سیاست مداخله در امور داخلی عراق را پیگیری نمی‌کند.
علاوه بر آن، مقتدا صدر و ائتلاف وی، اصولا گرایشات ضد آمریکایی دارند. به عنوان مثال، همین دیروز ایسنا به نقل از «ابراهیم جعفری» مدیر دفتر مقتدا صدر اعلام کرد که ائتلاف آمریکایی ضدداعش عملکرد خوبی در عراق نداشته است.
رسانه‌های خارجی (از جمله گاردین) تلاش می‌کنند میان مقتدا صدر و دیگر جریان‌های عراقی مثل «ائتلاف النصر» تحت رهبری «حیدر عبادی»، و «ائتلاف الفتح» تحت رهبری «هادی عامری» مرز جدایی بکشند و جریان‌های اخیر را نزدیک به ایران بدانند و مقتدا صدر را هم مقابل ایران قرار دهند.
اما خود مقتدا صدر نیز پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، گفت که قصد دارد با «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری «نوری مالکی» و «ائتلاف ملی» تحت رهبری «ایاد علاوی» برای تشکیل یک دولت تکنوکرات، ائتلاف ‌‌کند. این موضع به خوبی نشان می‌دهد که دغدغه اصلی مقتدا صدر، پاسخگویی به مطالبات میلیون‌ها رأی‌دهنده عراقی درخصوص تشکیل یک دولت کارآمد و مبارزه با فساد است.
اعلام نتایج جدید
کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اما دیروز اعلام کرد، 91 درصد آراء 16 استان از مجموع 18 استان این کشور، شمارش شده و ائتلاف «سائرون» (متعلق به مقتدا صدر) همچنان پیشتاز است. انتخابات پارلمانی عراق شنبه 22 اردیبهشت برگزار شده است.
به گزارش ایسنا، کمیسیون مذکور افزود که ائتلاف‌های «الفتح» به رهبری عامری و «النصر» تحت رهبری عبادی هم به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.
تبریک عبادی به مقتدا صدر
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، طی تماس تلفنی با مقتدا صدر، پیروزی ائتلاف سائرون در انتخابات پارلمانی این کشور را به وی تبریک گفت.عبادی در این تماس، برگزاری انتخابات در فضایی امن و دموکراتیک را نیز به مقتدا صدر تبریک گفت. رهبر جریان «صدر» نیز پیروزی ائتلاف سائرون را پیروزی مردم عراق دانست.
واکنش سعودی‌ها
«ثامر السبهان» سفیر سابق رژیم سعودی در عراق و وزیر مشاور فعلی در عربستان اما، در واکنش به پیروزی ائتلاف «سائرون»، خطاب به مقتدا صدر، در توئیتر خود نوشت: «شما عملا با حکمت و ملی‌گرایی و همبستگی حرکت می‌کنید و تصمیم خود را گرفته‌اید تا پرچم پیروزی عراق را با ماهیتی عربی و هویت خود، به اهتزاز درآورید.»
ثامر السبهان در حالی مقتدا صدر را به سمت ملی‌گرایی و قومیت‌گرایی عربی دعوت می‌کند که عراق طی سال‌های گذشته به خاطر همین سیاست‌های تحمیلی عربستان، روزهای خونینی را پشت سر گذاشته است. مقتدا صدر علاوه بر اینکه روحیه ضدآمریکایی دارد، با ملت مظلوم فلسطین نیز همدردی می‌کند.
ثامر السبهان که پیش از این سفیر عربستان در عراق بوده، به خاطر دامن زدن به احساسات قومی در عراق، از طرف مردم این کشور مورد اعتراض قرار گرفته و دولت بغداد نیز عذر وی را خواست. ریاض نیز مجبور شد السبهان را فرا بخواند و فرد دیگری را به عنوان سفیر، به عراق بفرستد.

برچسب‌ها:

نظر شما