شناسهٔ خبر: 25562766 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

واکنش‌های جهانی به جنایات صهیونیست‌ها

جنایات خونین نظامیان رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه در امتداد مرزهای نوار غزه، که به شهادت دست‌کم ۵۸ فلسطینی منجر شد، خشم جامعه جهانی را موجب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، شهادت ده‌ها تظاهرات‌کننده مسالمت‌آمیز فلسطینی در «یوم النکبه» به‌ضرب گلوله نظامیان رژیم اشغالی در امتداد مرزهای غزه خشم جامعه جهانی را برانگیخته است.

منابع وابسته به وزارت بهداشت غزه، بامداد امروز از افزایش شمار تلفات ناشی از حملات نظامیان رژیم اشغالگر به 58 شهید و بیش از 2770 زخمی، خبر دادند.

برخی از کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه و روسیه نسبت به افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی، که 128 کشور از مجموع 193 عضو سازمان ملل از مشارکت در مراسم آن خودداری کردند، انتقاد کردند.

هم‌زمان با افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی در هفتادمین سالگرد «یوم النکبه»، ده‌ها هزار معترض در امتداد مرزهای نوار غزه تظاهرات برگزار کردند که طی آن روز، دست‌کم 58 فلسطینی شهید شدند. «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی این اتفاق را «کشتار» توصیف کرده است.

«رعد الحسین» کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل گفته است «شهادت ده‌ها تن و زخمی شدن صدها تن دیگر به‌ضرب گلوله در نوار غزه بایستی فوراً متوقف شود. مسؤولان این نقض گسترده حقوق بشر بایستی مؤاخذه شوند».

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز «نگرانی عمیق خود» را در خصوص اوضاع در غزه اعلام کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل «نقض آشکار» حقوق بشر و «جنایات جنگی» در غزه را محکوم کرده است.

انگلیس

سخنگوی «ترزا می» نخست‌وزیر گفت: «ما درباره گزارش‌های مربوط به خشونت و کشته شدن انسان‌ها در غزه نگران هستیم و آرامش و خویشتنداری برای اجتناب از اقدامات مخربِ تلاش‌های صلح را خواستار هستیم».

فرانسه

ریاست‌جمهوری فرانسه، عصر دیروز «اقدامات خشونت‌آمیز» در غزه را که به شهادت 58 فلسطینی به‌ضرب گلوله ارتش رژیم صهیونیستی در جریان تظاهرات اعتراضی به انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، منجر شد، محکوم کرده است.

ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری با تمامی طرف‌ها در منطقه طی روزهای آینده گفت‌وگو خواهد کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است: «در زمانی‌که تنش‌ها تشدید شده است فرانسه تمامی طرف‌ها را به مسؤولیت‌پذیری با هدف اجتناب از تشدید تنش دعوت می‌کند».

این وزیر فرانسه حمایت از غیرنظامیان به‌ویژه کودکان و حق فلسطینیان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را متذکر شد.

اتحادیه اروپا

«فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز «خواستار بالاترین سطح از خویشتنداری» شده است.

موگرینی در بیانیه‌ای با اشاره به شهادت ده‌ها فلسطینی از جمله کودکان و زخمی شدن صدها فلسطینی دیگر به‌ضرب گلوله اسرائیلی‌ها در جریان اعتراضات گسترده و مستمر در نزدیکی دیوار حائل، گفت: «اسرائیل باید به حق برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز و اصل عدم توسل به زور احترام بگزارد».

موگرینی اما در این بیانیه، جنبش «حماس» را نیز متهم به استفاده از این تظاهرات برای اغراض دیگر، کرده است.

روسیه

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه نیز روز گذشته در پاسخ به سؤالی درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس در سایه تنش در منطقه، گفت: «ما پیشتر نگرانی خود را از این اقدام اعلام کردیم».

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد: «معتقدیم که نبایستی به‌صورت یکجانبه از تصمیمات جامعه جهانی عدول کنیم. سرنوشت قدس بایستی از طریق مذاکره مستقیم با فلسطینیان مشخص شود».

ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: «ما این تصمیمی، که قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند، رد می‌کنیم. آمریکا با اتخاذ چنین تصمیمی، انتخاب کرد که می‌خواهد یک طرف درگیری باشد و این کشور نقش میانجیگری در روند صلح در منطقه را از دست می‌دهد».

«بکر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه نیز در توییتر نوشت: «دولت آمریکا نیز مانند اسرائیل مسؤول این کشتار است».

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز به‌نوبه خود «کشتار» و «تروریسم دولتی» از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: «لعنت بر اسرائیل و نیروهای امنیتی آن».

براین‌اساس، دولت آنکارا همچنین سفرای خود در واشنگتن و تل‌آویو را برای مشورت و رایزنی در زمینه انتقال سفارت آمریکا به قدس فراخوانده است.

مراکش

پادشاه مراکش، که ریاست کمیته قدس وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی را به‌عهده دارد، اقدام آمریکا در معرفی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتش به این شهر اشغالی را محکوم کرد.

پادشاه مراکش در پیامی به محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: «این اقدام با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت دراین‌باره، که به عدم تغییر وضعیت قانونی و تاریخ این شهر مقدس تأکید دارد، در تضاد است».

کویت

هیأت کویت در سازمان ملل نیز روز گذشته اعلام کرد که به‌دنبال شهادت ده‌ها معترض فلسطینی در نوار غزه به‌دست سربازان صهیونیست، نشست فوری شورای امنیت درباره اوضاع در خاورمیانه را خواستار شده است.

«منصور العتیبی» سفیر کویت در سازمان ملل گفت: «ما این حوادث را محکوم می‌کنیم، به آن واکنش نشان خواهیم داد».

طبق این گزارش، قرار است نشست شورای امنیت درباره جنایات صهیونیست‌ها علیه معترضان فلسطینی در نوار غزه، امروز ــ سه‌شنبه ــ برگزار شود.

مصر

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای بر «حمایت کامل مصر از حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله حق آن برای تشکیل دولتی مستقل به‌پایتختی قدس شرقی» تأکید کرد.

از سوی دیگر، «شوقی علام» مفتی جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، افتتاح سفارت آمریکا در قدس «تحریک آشکار و واضح احساسات بیش از یک میلیارد و 500 میلیون مسلمان در جهان است. این اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا اوضاع را دشوار و منطقه را وارد درگیری‌ها و جنگ‌هایی می‌کند که تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است».

آفریقای جنوبی

دولت آفریقای جنوبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت آفریقای جنوبی با شدیدترین لحن ممکن اقدامات خشونت‌آمیز اخیر از سوی نیروهای مسلح اسرائیل در طول مرز غزه را که به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شده محکوم می‌کند».

آفریقای جنوبی همچنین اعلام کرد در پی حوادث روز دوشنبه در نوار غزه سفیرش در فلسطین اشغالی را فراخوانده است.

بلژیک

وزیر خارجه بلژیک گفت: «خواستار اجتناب از توسل بیش از حد به زور، و ازسرگیری مذاکره برای دستیابی به راه‌حلی پایدار به درگیری‌ها در نزدیک‌ترین زمان ممکن هستم».

نروژ

«اریکسن سوریدای» وزیر خارجه «نگرانی عمیق خود از استمرار خشونت در مرزهای نوار غزه با اراضی اشغالی را» ابراز کرد و گفت: «شلیک گلوله به تظاهرات‌کنندگان قابل قبول نیست».

عربستان و امارات

این واکنش‌های جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی در هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین، در حالی مطرح می‌شود که رژیم‌های مرتجع عربی از جمله عربستان سعودی و امارات موضع سکوت درقبال افتتاح سفارت آمریکا در قدس، اختیار کرده‌اند.

ریاض و ابوظبی پس از کشتار خونین روز گذشته در نوار غزه، تنها به محکومیت این جنایت بسنده کرده و از اظهارنظر درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی خودداری کرده‌اند.

دولت امارات در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خشونت علیه فلسطینیان در مرزهای نوار غزه، اعلام کرد که 5 میلیون دلار را برای فراهم کردن نیازهای درمانی و پزشکی مجروحان فلسطینی در نوار غزه اختصاص داده است./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما