شناسهٔ خبر: 25562623 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

عراقچی: تلاش‌های اروپا برای باقی ماندن آمریکا در برجام بی نتیجه بود

صاحب‌خبر - سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی گفت: یکی از موضوعات ما در حوزه بین‌المللی، برجام است. رفت و آمدهایی بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به ویژه کشورهای اروپایی حاضر در برجام وجود داشته و دارد. تلاش آنها این است که ترامپ و آمریکا در برجام بماند و برجام حفظ شود ولی هنوز این تلاش‌ها نتیجه‌بخش نبوده است. برجام می‌گوید که یا باید اصلاح شود یا اینکه همکاری‌ها قطع گردد، اما از نظر ترامپ باید برجام موضوع موشکی ایران را نیز شامل شود. اینها در دوران مذاکرات نیز تلاش می‌کردند موضوع موشکی را وارد برجام کنند ولی برای ما خط قرمز بود و اجازه این کار را ندادیم.
عراقچی افزود: ایراد دوم ترامپ به برجام آن است که چرا به اماکن نظامی ایران دسترسی ندارند. مطالبه دیگر ترامپ نیز شامل این می‌شود که زمان‌های تعیین شده در برجام خیلی کوتاه است و معتقد است ۸سال، ۱۰سال و ... زمانی نیست چون ایران بعد از این تاریخ‌ها می‌تواند سلاح به کشورهای دیگر بدهد.
وی افزود: آمریکایی‌ها این برداشت را دارند که ایران پس از برجام بسیار قوی‌تر و قدرتمندتر شده و حضورش در منطقه موثرتر و مقتدرتر شده است لذا آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌توانند طبق برجام با ایران مقابله اساسی کنند. بر این اساس می‌توان گفت در حال حاضر چالش اصلی، برجام و نحوه تعامل غربی‌ها با موضوع برجام است.
معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه ما چند سناریو در این رابطه داریم، توضیح داد: یکی از سناریوها این است که آمریکا از برجام خارج می‌شود که در این رابطه احتمال زیاد است. در چنین شرایطی ما دو راه داریم؛ اولین راه ادامه برجام بدون آمریکا و راه دیگر خروج ایران از برجام و پایان بخشیدن به آن است. موضوع ما این است که اگر آمریکا خارج شود ما هم خارج می‌شویم، این را به اروپایی‌ها هم گفتیم که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم از برجام خارج خواهد شد لذا کشورها باید همیشه آمادگی اقتصاد منهای برجام را داشته باشند.
عراقچی ادامه داد: اگر برجام هم حفظ شود باز هم آمریکایی‌ها به دنبال محدودسازی ایران و مقابله با ما هستند و در این رابطه تلاش می‌کنند لذا اگر با اروپایی‌ها هم بدون آمریکا برجام را ادامه دهیم کار سخت خواهد بود چون فشار آمریکایی‌ها بیشتر می‌شود به همین دلیل اروپایی‌ها در حال تلاش هستند که آمریکا را با این پیشنهاد حفظ کنند که در آینده یعنی پس از هشت سال با ایران توافق جدیدی داشته باشند، حال اینکه ایران این نوع اقدام را خلاف برجام می‌داند.
وی در جمع‌بندی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در خروج از برجام جدی هستند، تغییر وزیر خارجه این کشور هم در همین راستا صورت گرفته یا اینکه حداقل یکی از دلایلش این بوده است.
به گفته وی، در این شرایط اروپایی‌ها تلاش می‌کنند آمریکایی‌ها را برای ماندن در برجام حفظ کنند ولی اینکه چقدر انگلیس، فرانسه و آلمان موفق خواهند شد، آینده معلوم می‌کند.
عراقچی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها روی لبه تیغ تیز حرکت می‌کنند چون اگر به سمت ترامپ حرکت کنند ایران را از دست خواهند داد. به گزارش ایسنا، وی در عین حال با تاکید بر اینکه ایران منافع فراوانی از برجام کسب کرد که این منافع کامل نبود، گفت: در حالیکه ایران همه تعهداتش را انجام داد و متعهد به انجام تعهدات نیز است، انتظار داشت که انتفاع کاملی از مزایای آن ببرد.
***فارین پالیسی :انتصاب پمپئو پیام شفاف ترامپ برای خروج از برجام است
یک نشریه آمریکایی با اشاره به جایگزین شدن تیلرسون با مایک پمپئو، این تغییر در کابینه دولت ترامپ را پیام کاخ سفید برای خروج احتمالی از برجام تعبیر کرده و نسبت به افزایش احتمال تقابل نظامی با ایران هشدار داده است. به گزارش ایسنا، نشریه فارین پالیسی در گزارشی با بررسی پیامدهای منفی خروج رکس تیلرسون از دستگاه دیپلماسی آمریکا برای برجام، نوشت: آینده توافق هسته‌ای ایران پس از اولتیماتوم به اروپا و کنگره برای اصلاح برجام نیز در‌هاله‌ای از ابهام قرار داشت. اما با انتصاب مایک پمپئو به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا که به داشتن مواضع خصمانه علیه ایران شهرت دارد،‌ ترامپ یک پیام شفاف مخابره کرده است که واشنگتن آمادگی دارد تا موضع سرسختانه‌تری نسبت به ضرب‌الاجل ۱۲ می‌اتخاذ کند. ترامپ روز سه‌شنبه پس از برکناری تیلرسون اختلاف نظر در مورد ادامه برجام را از دلایل اصلی عزل او بر شمرد. در هفته‌های اخیر تیلرسون از طریق معاونانش تلاش کرد تا در همکاری با اروپایی‌ها به توافقی دست یابد تا علاوه بر پاسخ به خواسته‌های ترامپ، نگرانی‌های اروپایی‌ها را نیز رفع کند. در حالی‌که تیلرسون همواره از بخش قابل توجه مسائل محرمانه کاخ سفید بی‌اطلاع بوده است، اما صدای منتقد او در کاخ سفید باعث به تاخیر افتادن برخی تصمیم‌های ترامپ بخصوص در مورد برجام شده است.
کالین کال، مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون باراک اوباما معتقد است که خروج تیلرسون از دستگاه دیپلماسی آمریکا قطعا پیامد منفی برای برجام در پی خواهد داشت. یک مقام وزارت خارجه به فارین پالیسی خبر داده است که برخلاف تیلرسون، برایان هوک، دستیار ارشد او در نشستی که قرار است میان آمریکا و اروپا هفته آینده در برلین برگزار شود، حضور یابد. هوک نفوذ زیادی بر کارمندان وزارت خارجه دارد و بعید به نظر می‌رسد که او در راستای مواضع پمپئو حرکت کند. در طی ۱۴ ماه گذشته تیلرسون همراه با جیم میتس، وزیر دفاع آمریکا در جلساتی که در کاخ سفید برگزار شده است همواره اعلام کرده‌اند که برجام باید ادامه یابد.

نظر شما