شناسهٔ خبر: 25547029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

منتجب‌نیا: برجام تصمیم رهبری بود نه روحانی!/ بهانه جالب عضو شورای شهر برای فکّ حصر بدون توبه موسوی و کروبی

چرا نخست وزیر ژاپن، ضعف‌هایش را می‌پذیرد و «عذرخواهی» می‌کند ولی روحانی نه؟!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

چرا نخست وزیر ژاپن، ضعف‌هایش را می‌پذیرد و «عذرخواهی» می‌کند ولی روحانی نه؟!

مجلس خبرگان رهبری، روز یکشنبه گذشته طی بیانیه‌ای با اشاره به خسارت‌های برجام و اینکه برجام با اصرار دولت منعقد شد؛ تأکید کرد که رئیس‌جمهور روحانی باید از مردم عزیز ایران «عذرخواهی» کند.[1]

بلافاصله پس از انتشار این بیانیه مهم، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت نیز نامه‌ای سرگشاده را منتشر و در مقابل این خواسته مجلس خبرگان موضع‌گیری کرد.

از نامه دولت حتی اینطور فهمیده می‌شود که کسی که باید عذرخواهی کند مجلس خبرگان است![2]

در این گیر و دار اما نگاهی به یک موضع «محمود سریع‌القلم»، فردی که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور روحانی است، خالی از لطف نیست.

او در سال 93  و در روزگار تبلیغات پرطمطراق دولت آقای روحانی برای توافق با غرب، طی اظهاراتی با محتوای به رخ کشیدن پیشرفت غرب و تأکید بر ضعف فعالان سیاسی ایران از درک تحولات بین‌المللی نوشته بود:

«چرا نخست وزیر ژاپن، ضعف‌های شخص خود و دولت خود را می‌پذیرد، ولی ایرانی کارهای خود را کهکشانی جلوه می‌دهد؟ چرا ایرانی در این حد غیر واقعی است؟»[3]

*به نظر می‌رسد مسئله عذرخواهی یک مطالبه عمومی است که از قضا آقای روحانی و مشاورین ایشان هم در روزگاری که فکر شکست برجام را نمی‌کردند؛ ادعای آن را داشته‌اند.

بحث عذرخواهی دولتمردان به واسطه برخی کم‌کاری‌ها یا نشدن‌ها پیش از این مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

گفتنیست، برخی رسانه‌ها 3 سال قبل تأکید کرده بودند که با توجه به روند غلط مذاکرات، انعقاد برجام و شکست‌های آن دولت بایستی حتما از مردم عذرخواهی کند.

آن روزها در گزارش یکی از رسانه‌ها آمده بود: دولت و جریان هوادار وی بایستی برای بی‌دستاوردی برجام، دست از فرافکنی، انکار وعده‌ها، تمدید زمان وقوع وعده‌ها و انداختن تقصیر بی‌دستاوردی به گردن این و آن بردارد و به یگانه راه ممکن و عقلانی یعنی «عذرخواهی از مردم» روی بیاورد.[4]

***

«مقصّرتراشی»؛ آغاز فاز اصلی توطئه ستاد برجام برای ایجاد «اعتراض ظالمانه»

منتجب‌نیا: برجام تصمیم رهبری بود نه روحانی!

رسول منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب و قائم مقام حزب اعتماد ملی به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران در اشاره به بیانیه مجلس خبرگان پیرامون تأکید بر عذرخواهی رئیس‌جمهور روحانی از بابت برجام خود، گفته است: قطعا این نوع بیانیه‌ها مصوب خبرگان نیست، شاید هیأت رئیسه و یا حتی هیأت رئیسه هم نباشد و چند نفر از خبرگان به نام خبرگان رهبری اظهار نظر و اعلام موضع می کنند!

او همچنین با طرح این سؤال که «مگر این تصمیم را رئیس جمهور گرفته؟» گفت: به فرض که تصمیم بدی باشد، این تصمیم نظام بوده و همه تا به حال مدعی بوده و هستند که برجام تصمیم نظام بوده است. آقایان می‌دانند که نظام ترکیبی از مقام معظم رهبری، رؤسای سه قوه، وزیران، کارشناسان و امثال آن است. بنابر این بحث رئیس جمهور نیست. اگر قرار به عذرخواهی است کل نظام باید عذرخواهی کند؛ نه رئیس جمهور. چون این مسائل کلان را رئیس جمهور تصمیم گیری نمی‌کند![5]

*نظیر این اتفاق و مواضع منتجب‌نیا، در رخدادهای صدر اسلام و ماجرای جنگ صفین هم اتفاق افتاد. که افرادی گول قرآن‌های بر نیزه رفته معاویه را خوردند و با قبول حکمیت و مجبور کردن امیرالمؤمنین(ع) به پذیرش آن؛ خواسته خود را به پیش بردند اما پس از مشخص شدن افتضاحی که به بار آورده بودند به ناگاه از این گفتند که این علی(ع) بوده که حکمیّت را پذیرفته و او هم باید مثل ما توبه کند!

غیر از این درس تاریخی که همه باید متوجه آن باشیم اما چند نکته مهم دیگر نیز در اشاره به صحبت‌های منتجب‌نیا وجود دارد:

یکم: مقام معظم رهبری صرفاً از باب احترام به رأی مردم و خواست و اصرار کلان دولت برآمده از رأی آنها ممانعتی از برجام روحانی بعمل نیاوردند وگرنه کیست که نداند معظم‌له از روز اول نسبت به برجام ابراز بدبینی داشتند و حتی صراحتاً تأکید کردند که بعید است برجام آقای روحانی دستاوردی داشته باشد.

دوم: ما از آقای منتجب‌نیا می‌خواهیم که یک تصمیم مهم اصلاح‌طلبان طی 10 سال گذشته را نام ببرند که بحث ولایت‌پذیری یا نظر مقام معظم رهبری در آن مدخلیّتی داشته باشد. چگونه است که به یکباره از سوی بزرگان این جریان می‌شنویم، برجام بحثی بوده که استیذان از رهبری در آن نقش اصلی را داشته است؟!

سوم: آقای منتجب‌نیا حکما می‌دانند که افکار عمومی صاحب شعور و عقلانیت نیز هستند. حال چگونه ممکن است جریانی که برای برجام خود نامه تبریک نوشت، وعده داد، خواستار برگزاری جشن خیابانی شد، به منتقدان حمله کرد، صراحتاً و بر خلاف نظر مقام معظم رهبری در تلویزیون اینطور می‌گفت که به مذاکرات «خوشبین» است، مدعی شکوفا شدن درخت گلابی برجام شد و از دمیدن صبح بدون تحریم حرف می‌زد؛ اکنون و با روشن شدن شکست برجام از این می‌گوید که تصمیم، تصمیم رهبری نظام بوده است؟

و چهارم: نمی‌شود آقایان بگویند برجام با تصمیم نظام (یعنی مقام معظم رهبری) بوده است اما یک برگ سند از خوشبینی یا رضایت یا دستور یا امضای معظم‌له برای پیشبرد برجام نداشته باشند. که ندارند.

این در حالیست که به جای این اسناد نداشته، چیزی که در مقابل چشم مردم قرار دارد، اجرا نشدن دستور 9 بندی مقام معظم رهبری درباره برجام، عبور از خطوط قرمز ترسیمی ایشان در مذاکرات و صحبت و ابراز خوشبینی بر خلاف بیانات و نظر ایشان است.

فلذاست که عقلا نمی‌توان مقام معظم رهبری را حتی در بخش کوچکی از برجام آقای روحانی نیز مسئول دانست.


گفتنیست، «ابراهیم اصغرزاده» از فعالان اصلاح‌طلب، سال گذشته طی اظهاراتی تأکید کرده بود که آقای روحانی نباید برجامش را به گردن رهبری نظام بیاندازد.[6]

ما پیش از این در وبلاگ مشرق، بارها و بارها و طی چند سال گذشته، به فضل خدا این هشدار را دادیم که جریان سیاسی خاص پس از شکست برجام به دنبال پروژه «مقصرتراشی» و کی بود کی بود من نبودم خواهد رفت.[7][8][9]

پروژه‌ای که خواص کشور نبایستی در مقابل آن سکوت کنند...

***

چون آمریکا سفارتش را به بیت‌المقدس منتقل کرد!

بهانه جالب عضو شورای شهر برای فکّ حصر بدون توبه موسوی و کروبی

حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد نوشته است:

«اگر تاکنون نسبت به ضرورت انجام گفت‌وگوی ملی، اعلام عفو عمومی و توسعه اخوت و برادری بین صفوف ملت صرفه نظر از طرز فکر آنان، قوم، نژاد، دین، مذهب و... تردیدی وجود داشت، هم اکنون که کلیت کشور تمام قد در مقابل امریکا ایستاده است، درست در شرایطی که امریکا بنا دارد سفارت خود را به بیت المقدس منتقل کند، تحقق این آشتی ملی بیش از بیش احساس می شود!»[10]

*البته از جریان خاص سیاسی که زمانی- و شاید هنوز- تصور می‌کرد آب خوردن به تحریم ربط دارد و اقتصاد مقاومتی نیز وابسته به برجام است! انتظاری جز این هم نیست که با شنیدن خبر انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، خواستار عفو عمومی یا همان آزاد کردن بدون توبه موسوی و کروبی از حصر باشد.

گفتنیست، پیش از این و چند سال قبل بود که احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب نیز در اظهاراتی تأکید کرده بود که برای نشان دادن حسن نیت به غرب باید حصر را برداشت.

قبل از او نیز، یک استاد اصلاح‌طلب دیگر به نام محسن رنانی که گفته شده از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان است هم در یک یادداشت مطبوعاتی اینطور اظهار کرد که برای بهبود کشور در شرایط پساتحریم، باید درباره حوادث سال 88 اعلام آشتی ملی و در ادامه نیز عفو عمومی اعلام شود![11]

ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

1_ mshrgh.ir/854912

2_ mshrgh.ir/855109

3_ http://irneda.ir/fa/print/14408

4_ http://fna.ir/V5L75D

5_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-920137

6_ mshrgh.ir/687662

7_mshrgh.ir/786986

8_mshrgh.ir/785430

9_mshrgh.ir/665625

10_http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3743652

11_ https://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940526001374

برچسب‌ها:

نظر شما