شناسهٔ خبر: 25545253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سفارت آمریکا به قدس اشغالی منتقل شد

کشتار فلسطینی‌ها در یوم النکبه

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل- مانیا شوبیری: همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و هفتادمین سالروز «یوم النکبه»، ده‌ها هزار فلسطینی به سمت مرزهای غزه حرکت کردند. به گفته مقام‌های هلال احمر در نوار غزه تاکنون 50 فلسطینی در این منطقه بشهادت رسیده و بیش از 1700 نفر دیگر زخمی‌شده‌اند. سخنگوی دولت فلسطین از جامعه بین‌الملل خواست تا هرچه سریع‌تر برای توقف کشتارهایی که توسط ارتش رژیم صهیونیستی در حق شهروندان بی دفاع فلسطینی صورت می‌گیرد، مداخله کند.
اعتراض‌ها در مرز غزه با درخواست بازگشت به سرزمین‌های پدری از چند هفته پیش آغاز شده و روز گذشته با افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی به اوج خود رسید. تصاویر منتشر شده از تظاهرات نشان‌دهنده استفاده گسترده از گاز اشک‌آور علیه فلسطینی‌ها است. اشغالگران از پهپادها برای شلیک گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان استفاده کرده‌اند.
به گزارش العهد لبنان، در راستای برگزاری تظاهرات میلیونی بازگشت اعتصاب تجاری سراسری غزه را دربرگرفته و تمامی‌فروشگاه‌ها تعطیل شده‌اند. در عین حال رژیم صهیونیستی برخی مسیرهای رام‌الله را برای ممانعت از برگزاری تظاهرات میلیونی مسدود کرده بود، این در حالی است که تظاهرات بازگشت در روستاها و شهرهای کرانه باختری برگزار شده است. در کرانه باختری فلسطینیان از سرتاسر این کرانه در شهر رام‌الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطین، گرد آمده‌اند تا از آنجا به سوی قدس حرکت کنند.
ارتش رژیم صهیونیستی نه تنها اجازه نداد فلسطینیان به قدس وارد شوند، بلکه از حضور کادر خبرنگاران برای پوشش روند تظاهرات و حملات به فلسطینی‌ها در گذرگاه قلندیا جلوگیری کردند.
شبکه هفت اسرائیل گزارش داده است که فرمانده منطقه جنوب در ارتش اسرائیل به سربازانش دستور داده تا اجازه ندهند تظاهرکنندگان فلسطینی به مرزهای اسرائیل نفوذ کنند، سربازان رژیم صهیونیستی به سمت تظاهرکنندگان در ایست بازرسی قلندیا بمب‌های صوتی شلیک کردند. تظاهرکنندگان فلسطینی توانستند از مرزهای شرقی غزه به سمت اراضی اشغالی بروند. 
افتتاحیه سفارت جنجال‌برانگیز
در آستانه مراسم امروز شهر قدس که شهری مقدس هم برای یهودیان، هم برای مسلمانان و هم مسیحیان محسوب می‌شود با گلکاری‌هایی به شکل پرچم آمریکا و پوسترهایی که روی آن نوشته شده بود «ترامپ اسرائیل را دوباره عظمت ببخش» تزیین شده بود.
انتقال جنجال برانگیز سفارت آمریکا به قدس بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) با حضور «ایوانکا ترامپ» و «جرد کوشنر»، دختر و داماد «دونالد ترامپ» برگزار شد. این سفارت موقتا در داخل ساختمان کنسولگری آمریکا در قدس افتتاح شد. سفیران و دیپلمات‌های خارجی که به این مراسم دعوت شده‌ بودند، اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به اعتراض بیشتر دولت‌های جهان به این تصمیم بسیاری از این دیپلمات‌ها در مراسم شرکت نکردند.
«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از همه دولت‌هایی که با این کشورش رابطه دیپلماتیک دارند خواسته تا از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس پیروی کنند، اما تا کنون تنها دو دولت گواتمالا و پاراگوئه به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند.
 نمایندگان مجارستان، رومانی و جمهوری چک نیز حضور داشتند، اما هیچ نماینده‌ای از سوی کشورهای غرب اتحادیه اروپا در مراسم شرکت نکرده است. این نشان دهنده اختلاف در داخل این اتحادیه بر سر اقدام ترامپ است. گفته می‌شود، اسرائیل از تمامی‌86 کشور دارای هیات دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی برای مراسم افتتاحیه دعوت کرده و از این میان تنها 33 کشور حضورشان را تایید کرده‌اند.
هیات اتحادیه اروپا در اسرائیل نیز در توئیتی اعلام کرده بود که این بلوک «به اتفاق نظر بین‌المللی بر سر شهر قدس از جمله مکان نمایندگی‌های دیپلماتیک آنها تا زمانی که وضعیت نهایی شهر قدس حل و فصل شود احترام خواهند گذاشت.»
ترامپ در پیامی‌ضبط شده در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس تاکید کرد که اسرائیل یک «کشور دارای حاکمیت» است و امروز ما تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس را اجرایی کردیم. 
«نیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: قدس پایتخت همیشگی مردم یهود و اسرائیل است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این روز بزرگ برای قدس و اسرائیل در خاطره ما و برای نسل‌های آتی ثبت خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا با این تصمیم خود جهت انتقال سفارت آمریکا به قدس، تاریخ را ساخت. شبکه المیادین از اعتراضات در نزدیکی مکان سفارت آمریکا در قدس خبر داده است.
روز شرم
محمد جواد ظریف انتقال پایتخت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس را روز بسیار شرم آوری دانست. وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «رژیم اسرائیل تعداد بیشماری از فلسطینیانی که در بزرگترین زندان فضای باز دنیا اعتراض می‌کردند را به خاک و خون کشید و قتل عام کرد. همزمان ترامپ انتقال غیر قانونی سفارت آمریکا را جشن می‌گیرد و همدستان عربش هم توجه اذهان عمومی‌را منحرف می‌کنند. روز بسیار شرم آوری است.»
به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور خارجه کشورمان به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:
رژیم اشغالگر قدس در مقطع فعلی به منظور تامین امنیت تهی از پشتوانه خود، کشتار و سرکوب مردم فلسطین را سرلوحه اقدامات هر روزه و همیشگی خویش قرار داده که جنایت اخیر این رژیم در کشتار مردم فلسطین در راهپیمایی مسالمت آمیز بازگشت در غزه، آخرین نمونه از جنایت های مستمر و دنباله دار آن است.
جمهوری اسلامی‌ایران در راستای دفاع همیشگی از آرمان فلسطین، ضمن محکوم ساختن شدید اقدام از سر بغض و نامشروع آمریکا، اعتقادی راسخ و عمیق دارد که بیت المقدس بخش لاینفک سرزمین فلسطین و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی‌است که تلاش برای انتقال سفارت به آن، نقض آشکار موازین و قطعنامه های بین المللی از جمله قطعنامه های (۱۹۸۰) ۴۷۸ و ۲۳۳۴ (۲۰۱۶) محسوب می‌شود.
علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران، دوشنبه گفت «ناامنی حاصل از اقدام نابخردانه انتقال سفارت آمریکا به قدس، بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا است».
مخالفان انتقال سفارت
سازمان آزادی‌بخش فلسطین افتتاح سفارت آمریکا در شهر قدس اشغالی را به منزله یوم النکبه جدیدی دانست و خواستار اقدامی‌جمعی و بین‌المللی برای حل دائمی‌مشکلات پناهندگان فلسطینی شد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، «حنان عشراوی»، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) گفته است که آنچه در قدس جریان دارد، نقضی قانونی، اخلاقی و سیاسی و سلب عامدانه حقوق فلسطینی‌ها مندرج در قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی ضامن تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و با پایتختی قدس شرقی است.
به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی «ترزا می»، نخست وزیر انگلیس گفت که کشورش قصدی برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به شهر قدس ندارد و با تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به این شهر مخالف است.
اسکای نیوز عربی نیز گرارش داده است که «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری نسبت به  وخیم‌تر شدن اوضاع خاورمیانه پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس ابراز نگرانی کرده است.
شبکه خبری اسکای نیوز عربی نیز گزارش داده بود که دولت اردن تاکید کرده است که افتتاح سفارت آمریکا در قدس به منزله نقض منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های بین‌المللی در این موضوع است. امان قدس را سرزمینی اشغال شده دانسته که سرنوشت آن در چارچوب مسایل مربوط به راه‌حل نهایی بررسی می‌شود.
خبرگزاری آناتولی نیز به نقل از «رجب طیب اردوغان»،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه نوشته است که اردوغان در لندن به تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارتخانه خود به قدس اشاره کرد و گفته است ۱۲۸ کشور به وضوح علیه این تصمیم در مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد رای دادند.
او تاکید کرده است که اندک کشورهایی به نفع آمریکا رای دادند و علت این بود که در تماس‌های تلفنی متعدد به آنها گفته شد که در ازای دریافت کمک مالی از تصمیم واشنگتن حمایت کنند. قدس و از همه مهمتر، قدس شرقی پایتخت فلسطین است. ما به عنوان عضوی از جهان اسلام، آن را همینگونه که هست می‌پذیریم.
به گزارش روسیا الیوم، «بکر بوزداغ»، سخنگوی دولت ترکیه نیز روز گذشته تاکید کرده است که انتقال سفارت آمریکا به قدس به وضعیت بی ثباتی و عدم اطمینان و بحران‌ها و درگیری‌ها دامن می‌زند. وی آمریکا و اسرائیل را مسئول قتل عام فلسطینی‌ها دانسته است.
معامله قرن با انتقال سفارت
فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه در مذاکرات صلح مدعی شد: انتقال سفارت آمریکا به قدس یک اقدام ضروری برای دستیابی به یک توافق صلح میان فلسطین و اسرائیل است.
به گزارش آسوشیتدپرس، «جیسون گرین بلات»،‌ فرستاده ترامپ در روند صلح خاورمیانه در پیامی‌در توئیتر اعلام کرد: انتقال سفارت در راستای تعهدات مستحکم ما برای تسهیل روند دستیابی به توافق صلح است.
با این حال مشاور ارشد محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: این تصمیم نقض تعهدات سابق است. همچنین صائب عریقات در گفت‌وگو با رادیوی صدای فلسطین گفت: دولت آمریکا برپایه دروغ نهادینه شده است. واشنگتن دیگر شریکی در مذاکرات صلح نیست.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، روند صلح خاورمیانه حتی پس از انتقال سفارتش به قدس تمام نشده است و ادامه دارد. به گزارش ای.بی.سی نیوز، آمریکا همچنان امیدوار است که بتواند موفقیتی در زمینه درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به دست آورد. پامپئو گفت: آمریکا اقداماتی را جهت حصول اطمینان از حفظ منافع دولت و مردمش در این منطقه اتخاذ کرده است.
یک منبع دیپلمات اعلام کرد که اتحادیه عرب تصمیم دارد روز چهارشنبه یک نشست غیرعادی در سطح نمایندگان دائم برای بررسی اقدام غیرقانونی واشنگتن در انتقال سفارتش به قدس اشغالی برگزار کند. به گزارش الشرق الاوسط مصر این نشست فوق العاده بنا به درخواست نماینده فلسطین برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما