شناسهٔ خبر: 25544514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

120 میلیارد مترمکعب کسری در ذخایر آب کشور

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، رضا سرافرازی ظهر امروز در نشست خبری گفت: مدیران بی‌مسؤولیت که باعث مشکلات آب‌های زیرزمینی شده‌اند، باید پاسخگو این مشکلات باشند.

مدیرکل آب‌وخاک وزارت کشاورزی ادامه داد: امسال در هشتمین سال خشک‌سالی به سر می‌بریم و چند سالی است که ما با کمبود بارش باران و تغییر اقلیم در دنیا مواجه هستیم.وی افزود: کشور ما چند سالی است که دچار مشکل خشک‌سالی شده و پیش‌بینی می‌شود این جریان ادامه داشته باشد.
سرافرازی با اشاره به اینکه کشور ما متأثر از زندگی صنعتی و گازهای گلخانه‌ای است، یادآور شد: این دو پدیده در کشور باعث گرم شدن هوا و کمبود بارش شده است.

مدیرکل آب‌وخاک وزارت کشاورزی با تأکید به اینکه عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است، افزود: استان البرز نیز باوجود بارش‌های چند روز اخیر، در بخش شرب و کشاورزی با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش نسبت به سال‌های گذشته کمتر است، تصریح کرد: در زمستان سال گذشته و بهار امسال میزان بارش کم بوده که برای تأمین آب موردنیاز پایتخت نگران هستیم.
سرافراز خاطرنشان کرد: مدیریت بهره‌برداری از آب در طی سالیان گذشته خیلی نبوده و نتیجه این مدیریت حدود 120 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در اکثر دشت‌های کشور است که بیشتر آن‌ها از طریق چاه‌ها تغذیه می‌شوند.

مدیرکل آب‌وخاک وزارت کشاورزی اظهار کرد: حدود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که برداشتی از آن‌ها بدون حساب‌وکتاب صورت گرفته است.وی ادامه داد: متأسفانه در جنوب تهران و کرج از ظرفیت چاه‌ها بیش‌ازاندازه استفاده می‌شود که به همین علت شاهد نشست زمین هستیم و همین عامل باعث خسارت به کشاورزان شده که همه این‌ها از سوءمدیریت نشات می‌گیرند.
سرافرازی در پایان گفت: این اتفاقات موجب کسری در آب‌های زیرزمینی و ایجاد مشکلات فراوان شده که باید با همکاری مردم و دولت از بهره‌برداری غیرمجاز از چاه‌ها جلوگیری کنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما