شناسهٔ خبر: 25542979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

همایش بزرگداشت 'شیخ فاضل مرندی' برگزار شد

به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در این همایش یکروزه گفت: شیخ محمد فاضل مرندی عالم فداکار و مبلغ دینی است که بیش از

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در این همایش یکروزه گفت: شیخ محمد فاضل مرندی عالم فداکار و مبلغ دینی است که بیش از نیم قرن عمر بابرکت خود را در راه تبلیغ دین اسلام صرف کرده است.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، فاضل مرندی را یکی از مبلغین ارزشمند دینی دانست و افزود: تجلیل از شیخ محمد فاضل مرندی، تجلیل از شعائر الهی است و این حرکت ها موجب تقویت برنامه های اسلام در جامعه می شود.
وی تاکید کرد: حجت الاسلام فاضل مرندی در دوران انقلاب اسلامی در کنار آیت الله قاضی طباطبایی(ره)، شهید محراب، نقش موثری در آگاه سازی مردم و به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی داشت.
امام جمعه تبریز با اشاره به هم نشینی شیخ محمدفاضل مرندی با استاد شهریار ادامه داد: ایشان در سال 1375 به قم مراجعت کردند که این اتفاق مورد استقبال بیوت مراجع عظام تقلید قرار گرفت و در این شهر مقدس نیز مشغول تبلیغ شدند.
وی آیت الله حجت کوه کمری، آیت الله مرندی، ملاعلی مدرس زنوزی، محمدی وند، ملایوسف کوهنابی و میرزا باقر مرندی را از دیگر علمای برجسته خطه شهرستان مرند برشمرد.
حجت الاسلام آل هاشم بر ضرورت تجلیل از علما در زمان حیات آنها تاکید کرد و افزود: در کنگره علامه جعفری(ره) در تبریز مقرر شد بررسی اندیشه های علمی آیت الله العظمی سبحانی در آبان ماه امسال برگزار شود.
امام جمعه تبریز همچنین خاطرنشان کرد: دشمن با آگاهی نسبت به تاثیرگذاری و نفوذ علما در بین مردم، روحانیت را نشانه گرفته است و در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دست به ترور شهید مطهری(ره) و شهید مفتح(ره) زدند، زیرا تفکر ایشان در نظام به ویژه در بین جوانان موثر بود.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه علما مرزبانان عقیدتی اسلام هستند، گفت: خطه آذربایجان مهد مفاخر و علمای بزرگ دینی می باشد و شهرستان مرند از جمله مناطقی است که مفاخر و علمای بزرگی را تربیت کرده است.
وی افزود: آیت الله میرزا حسن زنوزی صاحب ریاض الجنه، آیت الله حاج سید حسین کوه کمری معروف به سید حسین ترک در نجف اشرف و از شاگردان صاحب جواهر، آیت الله سیدعلی کوه کمری، آیت الله سید محمد حجت کوه کمری، آیت الله سید محسن حجت کوه کمری و آیت الله سید حسن حجت کوه کمری، از جمله مفاخر دینی شهرستان مرند در گستره ایران اسلامی هستند.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با معرفی آیت الله میرزا رضی زنوزی به عنوان یکی دیگر از مفاخر خطه مرند به نقل از آیت الله العظمی سبحانی گفت که آیت الله بروجردی(ره) در مسایلی که احتیاط می کردند، به محضر آیت الله زنوزی ارجاع می دادند.
وی در بخش دیگری به ویژگی های شخصیتی آیت الله میرزا علی اکبر مرندی(ره) اشاره کرد و افزود: آیت الله بهجت(ره) بعد از رحلت آیت الله میرزا علی اکبر مرندی(ره) مجلس ختمی در منزل شخصی شان برگزار کردند و به شخص بنده فرمودند خداوند امثال ایشان را زیاد کند نمی دانم امثال ایشان هست یا نیست، من پشت سر ایشان زیاد نماز خوانده بودم.
آیت الله پورمحمدی همچنین آیت الله میرزا علی زنوزی، آیت الله میرزا باقر مرندی، سید خلیل مرندی، آیت الله خوش زبان مرندی، آیت الله رحمتی و آیت الله محمدی وند امام جمعه سابق مرند را از دیگر افتخارات خطه شهرستان مرند برشمرد.
امام جمعه مرند نیز در این مراسم، تکریم علمای دین را از مصادیق تعظیم شعائر الهی دانست و گفت: با توجه به تهاجم بی رحمانه فرهنگی و شبهات شیطانی دشمن علیه دین اسلام، باید با تعظیم شعائر الهی، نسل جوان را در برابر آسیب های فرهنگی مصون نگه داشت.
حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت زاده با اشاره به ویژگی های شخصیتی شیخ محمد فاضل مرندی ابراز داشت: ایشان ارادتمند اهل بیت(ع) و مدافع نظام اسلامی و مقام معظم رهبری هستند و تاکنون در دهها کشور برای تبلیغ دین اسلام حضور پیدا کرده اند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی ادامه داد: شیخ محمد فاضل مرندی، غمخور و دلسوز مردم و نظام اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید باقری بنابی از علمای برجسته آذربایجان شرقی نیز گفت: تکریم علمای بزرگ دینی، موجب معرفی شخصیت های برجسته اسلام شده و مردم را نسبت به دین و علما آگاه تر می کند.
این استاد حوزه تاکید کرد: علمای شیعه نقش موثری در ماندگاری و تداوم مکتب شیعه داشتند، در مساله تنباکو و هشت سال دفاع مقدس نیز نفوذ علما و روحانیت را مشاهده کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین باقری بنابی با اشاره به اینکه اگر آمریکا و همدستان او از نقش علما و روحانیت در نظام اسلامی و جامعه آگاهی نداشتند، امروز شاید دست به اقدامات دیگری می زدند، تشریح کرد: علما و روحانیت، پرچم اسلام ناب محمدی را امروز سرافراز نگه داشته اند و استکبار نیز براین اساس، توطئه های مختلفی را در جهت کم نفوذ کردن علما در بین مردم طراحی کرده است.
حجت الاسلام شیخ محمد فاضل مرندی که این مراسم به پاس تقدیر از چندین دهه فعالیت تبلیغی وی برگزار شده بود، گفت: طلاب جوان باید شبانه روز تلاش کنند، زیرا پرچم مکتب تشیع تا ظهور امام زمان(عج) در دست علما و روحانیت است.
وی ادامه داد: طلاب اگر در راه دین زحمت بکشند و راه انبیا را ادامه دهند، سرافراز و سربلند خواهند شد و در دل مردم نفوذ می کنند.
این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: خدمت به مردم بزرگ ترین نعمت است و علما و روحانیت تا زمانی که به آن پایبند باشند جایگاه ویژه ای در جامعه خواهند داشت.
حضور استاد کریمی مراغه ای، شاعر برجسته و طنزپرداز استان آذربایجان شرقی در این مراسم و شعرخوانی وی شور و نشاط خاصی را به فضای آیین تجلیل شیخ فاضل مرندی بخشید؛ کریمی مراغه ای همچنین علاوه بر قرائت چند شعر طنز، ابیاتی نیز راجع به شیخ محمد فاضل مرندی سروده بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.
گفتنی است، در پایان این مراسم از خدمات و فعالیت های تبلیغی چند دهه شیخ محمد فاضل مرندی تجلیل شد.
حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد فاضل مرندی ‌در سال ۱۳۱۴ شمسی در روستایی بین مرند و جلفا به نام 'قره‌بلاغ' متولد شد.
518
انتهای پیام

نظر شما