شناسهٔ خبر: 25542974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نصرالله: اعتماد به آمریکا حماقت است

بیروت-ایرنا-«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: پس از همه تجربیاتی که با آمریکایی ها به دست آمده، اعتماد به تعهدات و وعده های آمریکا حماقت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی این سخنان را عصر دوشنبه به صورت ویدیو کنفرانس در مراسم بزرگداشت شهید «مصطفی بدرالدین» از فرماندهان ارشد حزب الله که در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، ایراد کرد.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه ارزش های انسانی هیچ جایگاهی در تصمیم های آمریکا ندارد، تاکید کرد که برای آمریکا در درجه نخست منافع این کشور و سپس منافع رژیم صهیونیستی اهمیت دارد.
نصرالله گفت: تجربه ثابت کرده است که دولت های آمریکا حتی منافع همپیمانان خود را محترم نمی شمارند. در توافق هسته ای منافع اروپایی ها پایبندی به آن بود اما آمریکایی ها از آنها نظرشان را نخواستند.
وی افزود: در شرایطی که آمریکا منافع همپیمانانش را نادیده گرفته، آیا باید از آن انتظار داشته باشیم منافع کشورهای عربی را مهم بداند؟
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: تجربه برخورد آمریکا با برجام تایید کرد که مذاکره، راه حل نزاع با اسرائیل نیست.

*جولان
دبیرکل حزب الله در ادامه به حملات اخیر از خاک سوریه به منطقه جولان تحت اشغال رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: آنچه چند شب پیش در جولان اتفاق افتاد، یکی از شکل های پاسخ به تجاوزهای صهیونیست ها به سوریه است.
وی گفت: 55 موشک به جولان اشغالی شلیک شد و اسرائیل تلاش دارد تا خسارت های آن را پنهان کند.
نصرالله پیام حملات اخیر به مناطق اشغالی را این دانست که اسرائیل از امروز به بعد نمی تواند به سوریه تجاوز کند و پاسخی دریافت نکند.
وی پاسخ موشکی بی سابقه در جولان را «مرحله جدیدی از نبرد با اسرائیل» عنوان کرد.
نصرالله یادآور شد: پاسخ موشکی در جولان اشغالی در حالی انجام گرفت که تهدیدات ادامه دار اسرائیل وجود داشت.
دبیرکل حزب الله تاکید کرد: اسرائیل جرأت واکنش ندارد، چرا که دریافته است پاسخ موشکی بعدی، قلب فلسطین اشغالی را هدف خواهد گرفت.
وی گفت که تجربه اخیر، دروغ اسرائیل درباره آمادگی در جبهه داخلی برای هرگونه جنگی را با دلیل اثبات کرد.
نصرالله موضع حمایتی کشورهای عربی خلیج فارس درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه را ننگین و خجالت آور خواند و گفت: بدتر و زشت تر از این موضع گیری ها وجود نداشت.
وی افزود: موضع حقیقی بحرین را ملت آن کشور اعلام می کنند و نه وزیر خارجه آن با مواضع زشت و ذلت بار خود.
نصرالله گفت: ما در برابر مرحله ای جدید در سوریه قرار داریم و مهم ترین چیزی که اخیرا بدست آمد، شکستن هیبت اسرائیل بود.

*معامله قرن
بخش بعدی سخنان دبیرکل حزب الله لبنان مرتبط با تحولات مناطق اشغالی فلسطین بود. امروز (دوشنبه) مراسم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس برگزار شد و همزمان فلسطینیان دست به اعتراض های گسترده زدند.
نصرالله با اشاره به هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی که به روز «نکبت» معروف است، گفت: بدبختی و مصیبت فلسطین، لکه ننگی بر پیشانی جهان است که از هفتاد سال پیش تا به امروز ادامه دارد.
وی همچنین با اشاره به طرح موسوم به «معامله قرن» که از آن به عنوان راه حل دولت آمریکا برای فیصله دادن به مساله فلسطین یاد می شود، آن را چالش بزرگی دانست که باید همه جهان آن را مردود بداند.
نصرالله گفت: معامله قرن می خواهد قدس را پایتخت ابدی اسرائیل معرفی کند و حق بازگشت آوارگان را زیر پا می گذارد و فقط غزه را دولت فلسطین می داند.
وی معامله قرن را طرح پایان دادن به مساله فلسطین خواند و گفت: حال از شرافتمندان چه انتظاری می رود؟
نصرالله با بیان اینکه از ضرورت های معامله قرن، فشار بر ایران است، خاطرنشان کرد: اکنون فشار سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی در اوج خود قرار دارد که خروج آمریکا از برجام و امضای تحریم های جدید موید آن است.
دبیرکل حزب الله افزود: امروز فشار بر ایران در اوج خود قرار دارد و به شدت بر روی وضعیت اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی ایرانیان کار می شود تا از داخل وضعیت اقتصادی با لرزه مواجه شود و به اعتراضات مردمی برسد و در نتیجه آن حمایت از مساله فلسطین و حمایت از حزب الله و حماس دچار مشکل شود.
وی تاکید کرد که مشکل آنها با جمهوری اسلامی ، موشک نیست بلکه حمایت ایران و مردم آن از مقاومت فلسطین است.
دبیرکل حزب الله از دیگر ضرورت های معامله قرن را ادامه فشار بر سوریه و اشاره به جنگ علیه لبنان دانست.
نصرالله با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در غزه گفت: غزه امروز با حالتی از گرسنگی و وضعیتی تراژدیک روبروست و نزدیک است که وضعیتی شبیه به یمن پیدا کند.
وی افزود: فشار بر همه فلسطینیان در داخل و خارج، با هدف رسیدن به امضای گرانبهای آنان ادامه دارد.
دبیرکل حزب الله لبنان از اقدام کشورهای عربی خلیج فارس در فراهم کردن پوشش دینی و شرعی برای تسلیم شدن در برابر اسرائیل انتقاد کرد.
نصرالله ادامه داد: این کرم عربی در تقدیم قدس به اسرائیل را جز در برخورد با دشمن ندیدیم.
وی تاکید کرد که هرگونه حساب بازکردن روی رژیم های عربی یا سازمان های حقوق بشری جز زیان و ضرر ندارد و باید به جای آن بر روی ملت ها و مقاومت حساب باز کرد.
دبیرکل حزب الله تاکید کرد که آنچه باعث ناکام گذاشتن معامله قرن می شود، امضا نکردن آن از سوی گروه ها و جناح های فلسطینی است.
وی خواستار ایستادگی همه کشورها، احزاب و ملت های عضو محور مقاومت در برابر فشارها شد.
نصرالله سه ضلع معامله قرن را ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان دانست و گفت: سرنگونی یکی از آنان، کل طرح را به طور کامل از بین می برد. همه طرح های این سه ضلعی، ناکام شده است، هرگونه ایجاد ترس از اسرائیل، حرفی پوچ است
دبیرکل حزب الله افزود: ترسو همیشه داد و فریاد و ایجاد رعب می کند اما اگر به آن نزدیک شوی، فرو می پاشد و اکنون حالت اسرائیل اینگونه است.

*لبنان
نصرالله در بخش دیگر سخنانش به تحولات لبنان پس از انتخابات پارلمانی اشاره کرد و گفت: منافع ملی لبنان، در تشکیل یک دولت واقعی، در فضایی آکنده از همکاری، هم افزایی و تفاهم است.
وی افزود:ریاست مجلس قطعا از آن جناب «نبیه بری» است و مشکلی در نایب رئیسی و رفتن به سمت توافق نیست

*شهید ذوالفقار
دبیرکل حزب الله در ابتدای سخنانش با گرامیداشت یاد شهید مصطفی بدرالدین، به نقش او در پرونده های مهمی چون مبارزه با رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: وی از همه پرونده ها و جبهه هایی که مسئولیت آنها را بر عهده داشت، سربلند و پیروز خارج شد.
مصطفی بدرالدین معروف به «ذوالفقار» فرمانده ارشد نظامی حزب الله لبنان دو سال پیش در جبهه نبرد با گروه های تروریستی تکفیری در سوریه به شهادت رسید.
خاورم**2054

نظر شما