شناسهٔ خبر: 25536237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شگفتی در انتخابات پارلمانی عراق؛ پیشتازی ائتلافهای جریان صدر و الحشد الشعبی

بر اساس نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات که کمیته عالی انتخابات عراق اعلام کرد، ائتلاف های الفتح و سائرون شگفتی خلق کرده و در بیشتر استان های عراق گوی سبقت را از ائتلاف«النصر» به رهبری «حیدر العبادی»نخست وزیر عراق ربودند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلاف های«الفتح» نزدیک به الحشد الشعبی  و «سائرون» نزدیک به جریان صدر در انتخابات پارلمانی عراقی شگفتی خلق کرده و بر اساس شمارش نتایج اولیه آرای انتخابات پارلمانی در بسیاری از استان های عراق از دیگر ائتلاف ها پیشی گرفتند.

بر اساس نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات که کمیته عالی انتخابات عراق اعلام کرد، ائتلاف های الفتح و سائرون شگفتی خلق کرده و در بیشتر استان های عراق گوی سبقت را از ائتلاف«النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق ربودند.

ائتلاف سائرون که اتحادی از جریان صدر به رهبری«مقتدی صدر» و حزب کمونیست عراق است و این دو بر پایه مبارزه با فساد با هم متحد شدند، در شش استان از 18 استان عراق در صدر قرار گرفت و در چهار استان دیگر دوم شد.

اما ائتلاف الفتح که گروه های وابسته به الحشد الشعبی را در بر می گیرد و نقش اساسی در حمایت از نیروهای امنیتی عراق برای در هم کوبیدن گروه تروریستی داعش ایفا کرد، در چهار استان اول شد و در هشت استان دوم.

برخی منابع گفتند که ائتلاف النصر به رهبری العبادی که مورد حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکاست در همه استان ها به جز «نینوا»  و به طور خاص در شهر موصل بزرگترین شهر این استان که العبادی ماه جولای پیش آزادی آن از داعش را اعلام کرد، در رتبه سوم پس الفتح و سائرون قرار گرفت.اگر چه بر اساس برخی آمارها ائتلاف النصر در این استان نیز نتوانسته است که در صدر قرار گیرد.

این در حالی است که پیش از این برخی مسئولان گفته بودند که العبادی با کسب 60 کرسی در پارلمان رتبه نخست را از آن خود خواهد کرد.

در پی اعلام نتایج انتخابات عراق، طرفداران  ائتلاف سائرون  به ریاست مقتدی صدر رهبر جریان صدر به شادمانی در میدان التحریر شهر بغداد پرداختند.

یک منبع امنیتی عراقی گفت که نیروهای امنیتی نیمه شب گذشته همه مسیرهای منتهی به میدان التحریر در مرکز بغداد را که شاهد برگزاری جشن ائتلاف سائرون بعد از اعلام نتایج انتخابات بود، بستند.

این منبع تصریح کرد: هدف از این اقدام تامین امنیت جشن طرفداران ائتلاف سائرون بود.

کمیساریای انتخابات پارلمانی عراقی صبح امروز دوشنبه 14 می نتایج انتخابات در استان های بغداد، الانبار و واسط را اعلام کرد.

کمیساریای انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد در بغداد ائتلاف  سائرون با 413638 رأی مقام اول را به دست آورده است و بعد از آن  الفتح  با 233298 رأی، «دولت قانون» با 211243 رأی، «الوطنیه» با 204686 رأی، النصر با 194 هزار رأی، ائتلاف «القرار العراقی» با 94 هزار رأی و جریان الحکمه با 94 هزار رأی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در استان الانبار نیز فهرست «الانبار هویتنا» با 125 رأی،  الوطنیه  با 56 هزار رأی،  القرار العراقی  با 50 هزار رأی،  عابرون  با 46 هزار رأی و النصر با 40 هزار رأی به ترتیب پشت سر هم قرار گرفته اند.

در استان واسط نیز ائتلاف  سائرون  با 94 هزار رأی در مقام اول قرار گرفته است و ائتلاف های الفتح با 61 هزار رأی، النصر با 51 هزار رأی و جریان الحکمه با 49 هزار رأی به ترتیب در مقام هاب بعدی قرار گرفته اند.

به گفته کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، انتخابات پارلمانی این کشور روز شنبه گذشته با مشارکت 44.52 درصد مردم برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما