شناسهٔ خبر: 25533403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

امامزادگان مأمن امن زائران در خراسان جنوبی + تصاویر

در و دیوار امامزادگان و بقاع متبرکه،آرامش بخش روح و نوازشگر جان هستند تا دست پر از این وادی گذر کنی، حتی اگر یادت نباشد در چه جایگاهی ایستاده ای.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی یکی از استانهایی است که دارای بقاع متبرکه و امامزاده های بسیار زیادی است و این بقاع متبرکه  امن‌ترین خانه های جهان است و در و دیوارش، محرم رازهایی که در گنجینه دل نهان کرده است، در و دیوار امامزادگان و بقاع متبرکه، آرامش بخش روح و نوازشگر جان هستند تا دست پر از این وادی گذر کنی، حتی اگر یادت نباشد در چه جایگاهی ایستاده‌ای.

 
 
وجود مبارک امامزادگان در هر خطه ای از ایران اسلامی شرایط و فضای جامعه را به سمت و سوی معنویت، اخلاق و حیات اخروی سوق می‌دهد و به همین دلیل وجود این ظرفیت های ویژه در استان خراسان جنوبی باعث شده است نه تنها خود مردم استان بلکه سایر مردم کشورمان نیز در قالب گردشگران در ایام عید نوروز یا تابستان راهی این دیار می‌شوند.
 
 
چه بسیار افرادی که در هیاهوی زندگی ماشینی، مأیوس از همه جا به این پایگاه‏‌های امید و آرامش پناه آورده و در فضایی روحانی و ملکوتی با خداوند مهربان درد دل و عقده گشایی کرده و زندگی شیرین و پر امید خود را دوباره آغاز کرده ­اند. این مکان های مقدس که پل ارتباطی بین زمین و آسمان، و دنیا و آخرت، و انسان و خدا به شمار می­‌آیند، که پذیرای عاشقان و دلداده و امیدوار به رحمت پروردگار است.

 

اماکن مذهبی جایگاه گسترش فرهنگ دینی و تعالی بخشی عقاید و اخلاق مردمند که میزان توجه به این اماکن متبرکه گویای توجه مردم به امور مذهبی و اسلامی است. طبق آمارهای رسمی اعلام شده هم اکنون 96 بقعه مبرکه، 2هزار و 133 مسجد و 457 حسینیه در سامانه اوقاف خراسان جنوبی  ثبت شده است که برای آشنایی بیشتر به معرفی برخی از بقاع متبرکه شاخص در این استان می پردازیم.

 

امامزاده بی بی زینب خاتون(س) مشهور به مزار کاهی در ۵۰ کیلومتری جنوب بیرجند و در بخش مود شهرستان سربیشه در منطقه ای سر سبز و خوش آب و هوا واقع شده است. این بانوی بزرگوار بنا به شهرت، دختر امام موسی کاظم (ع) می باشد که در گذر از روستای کاهی به واسطه عارضه ای دار فانی را وداع و در این منطقه به خاک سپرده شده است.

امامزاده سیدعلی(ع) یکی از بقاع متبرکه استان است که در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال نهبندان و در کنار جاده و بر سر راه زوار حضرت علی بن موسی الرضا(ع) قرار دارد. این بقعه با توجه به موقعیت خاص آن سالیانه پذیرای خیل عظیمی از زائرین شهرستانهای نهبندان و بیرجند و همچنین مسافرین و زائرین در حال تردد جاده اصلی می باشد.

 

بقعه امامزاده سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) هم در داخل شهر فردوس واقع شده و در مسیر عبور زائرین و مسافرین قرار دارد که با توجه به اعتقاد خاص مردم منطقه زوار زیادی را به ویژه در ایام و مناسبتهای خاص از جمله روزهای تاسوعا و عاشورا به خود جلب می کند. در دهه فاطمیه مراسم عزاداری با شرکت اقشار مختلف مردم در این بقعه برگزار می‌شود و نیز در مراسم ایام محرم بیش از دو هزار نفر برای برپایی مراسم عزاداری به این مکان مقدس مشرف می شوند.

امامزاده بی بی نجمه خاتون(س) از دیگر بقاع متبرکه استان خراسان جنوبی در فاصله ۲۲ کیلومتری بشرویه به طرف طبس واقع شده و مورد توجه مردم منطقه است به طوری که همه ساله تعداد زیادی از مردم بشرویه و فردوس به این مکان مقدس برای زیارت مشرف می شوند.

امامزادگان شهدای باقریه بیرجند (دره شیخان) هم که در ابتدای ورودی شهر بیرجند واقع شده که به روایت علی بن محمد یاسزی مشهور به حسامی، شهدای دفن شده در این بقعه از اولاد و ذریه امام محمد باقر (ع) می باشند. این مکان مقدس همه روزه پذیرای زوار است ولی عمده زوار روزهای چهارشنبه و مناسبتهای خاص به این مکان می آیند.

امامزاده سلطان کریمشاه (ع) در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی سرایان و در ۱۹۰ کیلومتری بیرجند و در منطقه ای ییلاقی ، سرسبز و با آب و هوای گردشگری واقع شده است و بنا به اعتقاد مردم منطقه برادر سلطان محمد عابد (ع) و از اولاد موسی بن جعفر (ع) می باشد و نیز ساختمان جدید بقعه در سال ۱۳۶۲ با زیربنای ۴۰۰ متر مربع احداث شده است.

 

امامزاده سلطان ابراهیم رضا(ع) در شهرستان درمیان در ۱۴۰ کیلومتری شمال شرقی بیرجند واقع شده و در آن محل چشمه آبگرمی است که برای امراض نافع می باشد و به روایت تاریخی از برادران امام رضا (ع) محسوب می شوند. 

بقعه متبرکه زیدبن موسی(ع) مشهور به مزار فرخ آباد درجوار گلزار شهدا در جنب گورستان فرخ آباد شهر قاین واقع شده که برخی منابع ایشان را از از نوادگان امام موسی الکاظم(ع) می دانند.

امامزاده شاه سلیمان علی (ع) هم یکی از زیارتگاه‌های استان واقع در ۱۲۰ کیلومتری بیرجند و جنوب شرقی شهر خوسف است که بنا به روایات تاریخی ایشان از اولاد امام موسی بن جعفر (ع) می‌باشد. 

آستان مقدس حسین ابن موسی الکاظم در شهرستان طبس نیز یکی دیگر از امامزادگان خراسان جنوبی است که این امامزاده به دلیل استقرار در شهرستان طبس که در مسیر راه تهران و قم قرار دارد پذیرایی زائران سرزمین نور و زائرانی که قصد تشرف به کربلا معلی را دارند است.

 حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفتگو با  خاورستان،اظهار کرد: در ایام عید نوروز سال جاری تعداد ۷۸۳ هزار و ۸۸۴ نفر به زیارت بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی رفته و روزهای بهاری خود را آنجا سپری کردند.
 
 
وی افزود: همچنین بقاع متبرکه خراسان جنوبی دارای امکانات اسکان و رفاهی بوده که  از روز ۲۵ اسفند ۹۶ تا پایان روز ۱۴ فروردین ۹۷ تعداد ۱۲۶ هزار و ۹۹۱ نفر نیز در زائر سراها، سوئیت‌ها و کانکس بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی اسکان یافتند.
 
 
حجت الاسلام بخشی‌پور بیان کرد: در بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی اقدامات بسیار خوبی برای اسکان زائران صورت گرفته و در حال حاضر ۶۳۹ زائر سرا، سوئیت و کانکس در محدوده بقاع متبرکه ایجاد شده است تا مردم با آرامش به زیارت بروند.
 
 
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی ۹6 بقعه متبرکه دارد .
 
انتهای پیام/

نظر شما