شناسهٔ خبر: 25525682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

مجید انصاری از «نفوذ اسرائیل و منافقین» در سپاه می‌گوید!/ احتمال استعفای شهردار جدید تهران و هشدار عبدی

وقتی روحانی «عذرخواهی» نمی‌کند و بازار وعده‌های برجامی هنوز داغ است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«نفوذ منافقین در سپاه»؛ مجید انصاری مطرح کرد!

«مجید انصاری»، فعال اصلاح‌طلب و معاون سابق رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در مصاحبه با سایت جماران درباره سپاه پاسداران گفته است:

نهاد سپاه، نهادهای مؤثر و مقدس انقلاب، بیش از هر جای دیگری در معرض نفوذ عناصر اسرائیل یا منافقین به عنوان پادوهای آنها هستند!

او که اظهاراتش را در اشاره به انتقادات رسانه‌های کشور از مراسم عمامه‌گذاری اختصاصی فرزند حسن خمینی مطرح کرده، همچنین تصریح می‌کند:

بی تردید این رفتار و این نوع برخوردی که صورت گرفت یا نشأت گرفته از عناصر نفوذی اسرائیل، آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی است و یا اگر آن نیست، ناخواسته و نادانسته، عملا از روی جهالت و نادانی یا حسادت، عینا در میدان همان‌ها و در جهت همان‌ها گام برداشتن است.[1]

*این دومین مرتبه طی هفته‌های اخیر است که از جانب ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان به سپاه پاسداران حمله می‌شود.

پیش از این نیز یکی از بزرگان دولت کنایه‌ای را علیه سپاه مطرح کرد که با واکنش‌های گسترده مواجه شد.

نکته آنجاست که این حملات با بهانه و بی‌بهانه درست در مقطعی صورت می‌گیرد که ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولت با رخ دادن قضایایی مثل خروج آمریکا از برجام و بروز ضعف‌های گسترده در شورای شهر و شهرداری تهران، در یکی از لرزان‌ترین مقاطع سیاسی عمر خویش قرار دارند.

حملات ذکر شده اما در حالیست که اولا هیچ سندی درباره صحت ادعاهای طرح شده وجود ندارد، ثانیا انگیزه طرح نفوذ اسرائیل و منافقین در یکی از امین‌ترین نهادهای انقلابی کشور به بهانه انتقادات معقول رسانه‌ها از یک عمامه‌گذاری اختصاصی و البته سیاسی مشخص نیست و ثالثا سپاه در حین و بین همین حملات گسترده و متهم‌شدن‌ها اما مشغول دفاع از امنیت کشور در فراسوی مرزها، مشارکت در طرح‌های عمرانی کشور، محرومیت‌زدایی، اقدامات فرهنگی و توسعه فناوری‌های مرتبط با رفاه بیشتر مردم ایران است.

در اشاره به صحبت‌های انصاری لازم به توضیح است که اگر هم فرضی بر نفوذ وجود دارد بایستی احتمال آنرا نه برای سپاه که برای محیطی متصوّر بود که یک روز از آن صدای تقدیس جوانه‌های سبز! به گوش می‌رسد، روز دیگر پیغام آرزوی موفقیت فیس‌بوکی برای لیدر اصلاحات، روز دیگر توهین نسبت به خانواده معزز شهدا، در مقطعی سر میز نشینی با کسانی که بعدها در حصر قرار گرفتند و روز دیگر نیز هتاکی نسبت به مسئله حجاب.

***

چرا کسی که رجل سیاسی نیست نمی‌تواند شهردار تهران باشد؟

احتمال استعفای شهردار جدید تهران و هشدار عباس عبدی

«عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه اعتماد با اشاره به فرایند انتخاب شهردار جدید تهران گفته است:

شورای شهر در انتخاب آقای نجفی به هر دلیلی فارغ از مقصریابی موفق عمل نکرد بنابراین نباید اجازه داد این اتفاق بار دیگر تکرار شود.[2]

*عبدی همزمان با انتشار این مصاحبه در یک توییت هم نوشت: امیدوارم دوستان اصلاح طلب اشتباه دور اول را مرتکب نشوند. بهم زدن فرایندی که تاکنون پیش آمده با همه ضعف و قوتش به نفع جامعه نیست. در فرایندهای احتمالی بعدی مشکلات بیشتر می‌شود، نه کمتر.

در کنار اظهارات عبدی، صحبت‌های اخیر محمد عطریانفر، دیگر چهره ستادی اصلاح‌طلبان نیز حائز اهمیت است که درباره انتخاب شهردار جدید تهران گفته بود:

«باور من این است که وقتی یک گروه سیاسی آمده و شورایی را تشکیل می‌دهد و به قول توسلی نیروهای نیابتی ما در شورا مستقر می‌شوند و می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند که از وجاهت کافی برخوردار نیستند ما هم باید با گردن‌کلفتی و اقتدار ایستاده و آدمی را که به درد مدیریت شهری می‌خورد را برای شهرداری انتخاب کنیم«.

او افزوده بود: من نمی‌خواهم بگویم محسن هاشمی اولین، بهترین و آخرین گزینه است اما برای برون رفت از این آسیب هیچ راهی نداریم جز آنکه با اقتدار وارد شده و از آقای خاتمی به عنوان صمیمی‌ترین دوست خود توقع دارم که در این زمینه دخالت جدی‌تری کند و از سر مصلحت سنجی جامعه مناسب‌ترین گزینه را معرفی کند.[3]

این صحبت‌ها و حتی بیان احتمالاتی مبنی بر تکرار تجربه انحلال شورای شهر اول (که آنهم در اختیار اصلاح‌طلبان بود) گویای یک اتفاق بزرگ هستند که بوی آن به شامّه برخی اصلاح‌طلبان هم رسیده است.

اتفاق بزرگی که تحلیل‌ها می‌گوید «استعفا یا برکناری شهردار جدید تهران» است...

به سخن دیگر اینکه محمدعلی افشانی که روز گذشته بعنوان شهردار تهران انتخاب شد؛ نه تنها از میان رجال سیاسی نیست و نشان خاصی هم از کارآمدی در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود بلکه بعید است بتواند در دعوای بزرگان اصلاح‌طلب درباره منافع شهرداری و شورای شهر تهران دوام بیاورد.

این 3 دلیل برای شدت احتمال تحقق این تحلیل کافی به نظر می‌رسد که همانطور که عبدی هشدار داده است؛ نوستالژی استعفای نجفی تکرار شود و افشانی هم به زودی در دوراهی استعفا یا برکناری قرار گیرد.

***

وقتی روحانی «عذرخواهی» نمی‌کند و بازار وعده‌های برجامی هنوز داغ است

«محسن رهامی»، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با ایسنا با بیان اینکه مجموعه نظام با برجام توانست موفقیت‌های بزرگی به دست بیاورد و خطر جنگ و تحریم‌ها را رفع کند، گفته است:

بدون برجام ایران در شرایط سوریه و لیبی قرار می‌گیرد و احتمال حمله نظامی به ایران زیاد بود اما اکنون همه دنیا می‌گویند که متخلف در برجام شخص ترامپ است نه دولت روحانی و ظریف![4]

*شاید کسی در کشور تصوّرش را نداشت که حبّ و علاقه عده‌ای به توافق به هر قیمتی با آمریکا تا این اندازه باشد که حتی پس از مسجّل شدن بی‌دستاوردی برجام و خروج آمریکا از آن نیز اینطور به دفاع عاشقانه از برجام برخیزند.

در عین حال برخی معتقدند که این قبیل حرف‌های غلط درباره برجام به این دلیل گفته می‌شود که رئیس‌جمهور و اعضای ستاد برجام هنوز از بابت این توافق بد و احتمالات صفر ادامه آن عذرخواهی نکرده‌اند.

اظهارات رهامی در حالی است که مجید انصاری به تازگی طی اعترافاتی تصریح کرد آمریکا هیچ تحریمی را در برجام لغو نکرد.[5]

ماجرای حمله نظامی به ایران نیز دروغی بود که از روز اول برای هموارسازی مسیر برجام گفته شد اما نه تنها دلیل و سندی بر آن نبود بلکه کارشناسان امنیتی کشور تأکید دارند چنین فرضی محال است.[6]

از طرفی مدعیان احتمال جنگ هیچگاه به این سؤال پاسخ ندادند که آمریکا چگونه جنگ با ایران را آغازیدن می‌گیرد در حالی که در جبهه جنگ‌های نیابتی و حتی مستقیم در جنگ نفتکش‌ها، در فاو، در عراق، در بوسنی، در سوریه، در لبنان و در غزه شکست خورده است.

ماجرای لیبی شدن ایران هم به قولی از آن حرفهاست... حرف‌هایی که اکنون که برجام در سراشیبی شکست قرار گرفته و آمریکا نیز از آن خارج شده است؛ محک درستی یا نادرستی آن مشخص خواهد شد.

چه اینکه قبل از آقای روحانی هم نه تحریمی در ایران چندان احساس می‌شد، نه جنگی وجود داشت و نه لیبی و سوریه شده بودیم.

گفتنیست، مجلس خبرگان رهبری، روز یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی رئیس‌جمهور روحانی از بابت خسارات برجام شد.[7]

***

1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-916737

2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3742684

3_ mshrgh.ir/854715

4_ https://www.isna.ir/news/97022312287/

5_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-916737

6_ http://www.irna.ir/fa/News/82905852

7_ mshrgh.ir/854912

نظر شما