شناسهٔ خبر: 25487700 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

با حضور آیت الله جوادی ‌آملی؛

شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم برگزار شد

شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی و شخصیت های برجسته حوزوی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی و شخصیت های برجسته حوزوی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده رهبر انقلاب در عراق، آیت الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین،آیت الله بطحائی نمانیده خبرگان، آیت الله فاضل گلپایگانی نماینده خبرگان، حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه و همچنین تعداد کثیری از شخصیت ها و اساتید سطح عالی حوزه حضور داشتند.

در ابتدای همایش حجت الاسلام والمسلمین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به فعالیت های مجمع عالی تفسیر گفت: در سال نخست فعالیت تعداد اعزام مفسران به 30 نفر برای مراکز استان ها خلاصه می شد و تعداد اعزام ها به واسطه تقاضاهایی که صورت گرفت افزایش پیدا کرد و امروز به بیش از 123 نفر رسیده که امری مبارک است.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این مراکز استان ها و شهرهای دوم و سوم آن ها تحت پوشش اعزام مفسر قرار گرفته است، اظهار داشت: امسال 20 نفر از مفسران با همکاری سازمان ارتباطات اسلامی به خارج از کشور اعزام می شوند.

وی ادامه داد: بقیه مفسران نیز در سراسر کشور حضور پیدا می کنند، این برنامه یک جریان سازی در تبلیغ با محوریت قرآن کریم صورت داده و اعزامی هایی که از سوی مجمع عالی تفسیر و سازمان تبلیغات صورت می گیرد کفاف تقاضای کشور را نمی دهد.

وی اضافه کرد: جریان سازی با محوریت قرآن در ماه مبارک رمضان نیز امری مهم محسوب می شود، بر اساس آمار معتبر جذابیت برنامه های تفسیری چندین برابر مباحث موضوعات دیگر است، اعزام به دو صورت انجام می شود، برخی از اساتید به صورت مستقیم اعزام می شوند که از سوی سازمان تبلیغات و سازمات ارتباطات اسلامی صورت می گیرد.

پس از سخنان حجت الاسلام والمسلمین بنیادی از کتاب نقد ادله خلافت اثر آیت الله نجم الدین طبسی رونمایی شد و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای توضح درباره انگیزه نگارش این اثر سخنرانی کرد.

آیت الله طبسی گفت: 9 آیه از آیات قرآن کریم که عمده آیاتی به شمار می رود که اهل سنت برای اثبات مشروعیت خلافت و شخصیت های خود استفاده می کنند در این اثر مورد بحث قرار گرفته و به مسائل پاسخ داده شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: همچنین 10 روایت از عمده روایات مورد بحث اهل سنت که در جلسات و صحبت ها از آن استفاده می کنند نیز مورد نقد و بحث قرار گرفته و به ابهامات پاسخ جواب داده شده است.

وی ادامه داد: ماهی نیست که اخبار اهل سنت به دست ما برسد و به این آیات و روایات استناد نکرده باشند، بنده از مدت ها قبل آروز داشتم که این آیات و نقد آن ها را در یک مجموعه جمع آوری کنم و در جایی ندیده بودم که به این موضوع به صورت تحقیقی پرداخته شود.

آیت الله طبسی با تأکید بر توجه به مباحث تحقیقی و علمی به ویژه در مبلغان ابراز داشت: شاید گاهی برخی افراد به دلیل این که تحقیق کاملی در این زمینه نبوده دچار مشکلاتی نیز می شدند چون این مباحث پراکنده بود و در یک جا جمع نشده بود که خوشبختانه در این مجموعه جمع آوری شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: چرا شیعه همواره باید دفاع کند؟ ما بدون دعوا و در یک بحث علمی از اهل سنت می پرسیم که برای مشروعیت خلافت و خلفای خود چه ادله ای دارند؟ به حول قوه الهی همه ادله آن ها رد شد و سه سال بر این موضوع کار کردیم.

سپس مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار داشت: قلب انسان در روزهای اخیر به درد می آمد وقتی می شنید عده ای ناآگاه از دیکاتورترین فرد ایران به خوبی یاد می کنند و می گویند روح او شاد باشد در حالی که بدترین ظلم ها را علیه ملت ایران انجام داده است.

نجفی قدسی با بیان این که این مسائل به دلیل ناآگاهی نسل جوان و جامعه از مظالم رژیم پهلوی است، اظهار داشت: رضا خان در حق این کشور بسیار جفا کرده است اما این موضوعات برای جامعه به ویژه نسل جوان به خوبی تبیین نشده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که به این موضوعات به خوبی پرداخته نشده هنوز نسل جوان نمی دانند که بزرگان و علمایی مانند شهید مدرس چه زجرهایی کشیدند و رژیم پهلوی چه ظلم هایی به مردم کرده است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی ابراز داشت: اگر بزرگانی مانند شهید مدرس درست شناخته شوند برخی سخنان از جامعه شنیده نمی شود، باید مسائل را تبیین کرد تا مردم بدانند که وضعیت سابق چگونه بوده و الان در چه وضعیتی قرار داریم.

وی عنوان کرد: در کنار معارف دینی توجه به این موضوع نیاز است که نگاهی به گذشته داشته باشیم و بدانیم امروز درچه جایگاهی قرار داریم تا بتوانیم حافظ انقلاب به نحو احسن باشیم.

در پایان نیز حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: زمانی در مدرسه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی اساتید را جمع کردند به آن ها عرض شد که گاهی انسان تا یک دوره سطح و خارج کفایه بیان می کند فوری به سینه وجب می زند و می گوید در یک وجب سینه این همه علم وجود دارد اما علم کجا بود که نصیب آن ها شود؟

وی عنوان کرد: سه طلبه شاگرد مرحوم نائینی بودند، یکی علامه امینی شد که الغدیر نوشت و شیعه و غدیر را زنده کرد، شاگرد دیگر علامه طباطبایی شد که در قرآن و تفسیر کار کرد و دیگری آیت الله حکیم شد، این شاگردان مرحوم نائینی در قرآن، عترت و فقه کار کردند؛ امروز کدام یک از ما حکیم مستمسک نویس شده و کدام یک از ما علامه امینی و علامه طباطبایی شده است؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مبادا خدایی نکرده انسان سینه را وجب کند و بگوید در یک وجب سینه چقدر علم وجود دارد، سواد چیز دیگری است، اگر انسان 5 دور هم خارج کفایه بگوید در بین راه است چون علم چیز دیگر است.

وی اضافه کرد: حوزه باید بتواند حداقل در هر 50 سال مانند این شاگردان تربیت کند، شیخ اشراق می گوید علم را کسی وقف نکرده است و ما وقف نامه ای ندیدیم که علم برای زمان خاص و زمین مخصوص باشد، حال چرا ما استفاده نکنیم و  به بالا نرویم، اگر بزرگان به جایی رسیدند باد در غبغب نینداختند، این بزرگان شاگرد خود را ندیدند بلکه استاد را مورد توجه قرار دادند؛ از افضل اعمال رمضان و شب قدر سواد وعلم آموزی است اما گاهی برخی خیال می کنند با سواد شدن و علم آموزی معصیت کبیره است و از آن فرار می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شبهات امروز برخی علیه قرآن کریم گفت: این حرف ها همان حرف هایی است که سال ها قبل در زمان غیبت صغری می زدند، حرف دوران بسیار گذشته امروز دوباره تکرار می شود و می گویند معاذالله قرآن رؤیای پیامبر است، دیگری می نویسد قرآن معاذالله متکلم و مخاطب نداشت بلکه قرائت شخص پیامبر از جهان بود یعنی ایشان جهان بینی خود را به صورت کتابی در آوردند.

وی افزود: امروز بر مفسران، اساتید و مبلغان واجب عینی است که از دین دفاع کنند و به شبهات پاسخ دهند چون این موضوع زمانی واجب کفایی است که «من به الکفایه» قیام کنند، امروز هجمه و حمله به دین جدی است اما مدافعان کم هستند.وی تأکید کرد: امروز مبلغان و مفسران وظیفه دارند دست به قلم شوند و سخن بگویند و به شبهات پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند و بتوانند نظام، حوزه و جامعه را در سایه وحدت حول محور قرآن و روایات حفظ کنند، مفسران و اساتید باید اساس قرآن را با بیانات و تفاسیر تحکیم کنند./1323/پ۲۰۳/ج

نظر شما