شناسهٔ خبر: 25455218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟

جامعه دانشگاهی و فرهیخته کشور به دنبال خروج آمریکا از برجام نسبت به این موضوع و حواشی آن واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توافق جامع و نهایی هسته ای وین با عنوان رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ۲۳ تیر ۹۴ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و آلمان منعقد شد؛ توافق نامه ای که نقطه نظرات متفاوتی به همراه داشت و در نهایت پس از کش و قوس فراوان در ١٨ اردیبهشت ۹۷ با خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فصل تازه ای را آغاز کرد و این موضوع واکنش های متعددی را در کشور و به ویژه جامعه دانشگاهی داشته است.

 

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص تحریم محصولات ایرانی و خروج دولت آمریکا از برجام اظهار کرد: تحریم هایی که دولت آمریکا از آنها صحبت می کند و این تحریم ها جنبه رسمی ندارد.

 

وی در خصوص کالاهایی که رئیس جمهور آمریکا گفته است تحریم می شود، گفت: در ساخت محصولات دانش بنیان ایرانی هیچ محدودیتی نداریم و از تمام دانش بنیان ایرانی حمایت خواهیم کرد و به طور قطع حمایت ها بیش از قبل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مردم دلبسته برجام نبودند که حالا از نقض آن بترسند

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله ذاکر معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام بر جامعه ایرانی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری و مسئولان نظام، خروج آمریکا از برجام را پیش بینی می کردند و تصمیم ترامپ قابل باور بود.

 

وی درباره تأثیر این اتفاق از دیدگاه جامعه علمی و دانشگاهی کشور، اظهار کرد: موافقت با برجام از ابتدای کار بدون مشاوره با جامعه علمی و  شتاب زده بود، بر همین اساس جامعه علمی چندان با آن موافق نبود و خلاء های آن را مانع رسیدن به موفقیت می دانست.

 

حسین نصیرزاده فرمانده بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کاری که ترامپ انجام داد تکمیل کننده و نمایان گر فعالیت اولیه آن ها بود چرا که در شروع به برجام هم آمریکایی ها خود را نشان دادند و با پایبند نبودنشان به برجام و اقداماتی که انجام دادند نشان دادند برجام را قبول ندارند.

نصیرزاده اظهار کرد: چنین کشوری حتی به دوست و متحد خود هم رحم نمی کند و به طور قطع به ایرانی که او را به زیر کشیده است و در جوامع بین المللی خار و خفیف کرده رحم نخواهد کرد.

واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان  با بیان اینکه برجام یک توافق بین المللی و از ارزش و سطح بالایی برخوردار است، گفت: از ابتدا  هم مشخص بود که دولت آمریکا  زیاد روی این موضوع پابند نبوده  و شب گذشته هم این توافق بین المللی را مانند دیگر توافقات دیگر زیر پاگذاشت و خارج شد.

ابتکار یادآورشد: دولت امریکا از ابتدا هم برای ما و هم برای منطقه نشان داده است که یک کشور بی اعتماد در عرصه جهانی است.

واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا توان کافی را دارد رئیس جمهور آمریکا همان کاخ سفید خود را اداره کند، اظهار کرد: در حال حاضر مرزهای دانش و فناوری در عصر انفجار اطلاعات دست یک نفر یا یک کشور نیست که با خروج آن از برجام مشکلاتی برای ما یا سایر کشورهای دنیا ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: خروج آمریکا از برجام تاثیری بر روابط بین المللی دانشگاه ها ندارد

رسول ترابی مسئول بسیج دانشگاه فنی حرفه ای اظهار کرد: کاری که دولت آمریکا انجام داد اقدامی بود که در کتاب های تاریخ در گذشته هم نوشته شده است؛ دولت آمریکا هیچگاه بر تعهدات خود پایبند نبوده است و کشوری است که با قوانینی که ساخته به دنبال وارد کردن حجمه به دولت های مختلف است.

ترابی ادامه داد: باید متناسب با صحبت های مقام معظم رهبری به این پی ببریم که دولت امریکا هیچگاه مورد اعتماد نبوده است و خارج شدن ایران از برجام پاره کردن روح شیطان بزرگ است.

 

واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟

 

محمود نیلی احمدآبادی اظهار کرد: به نظر من خروج آمریکا از برجام موفقيت درحوزه سیاسی و بین المللی برای ماست و حرکت ترامپ باعث شد که ما در کشور حرکتی را ایجاد کنیم؛به هرحال ترامپ از روی ناچاری و در موضع ضعف کامل از موافقت نامه خارج شد.

پیام مرادی قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل کشور خطاب به دانشجویان و اصحاب دانشگاه گفت: شرایط امروز کشور به نحوی است که از هر کسی که به کشور و انقلاب علاقه دارد انتظار می رود در تبیین خباثت ها و سنگ اندازی های آمریکا نقش ایفا کند. این وظیفه جریان دانشجویی از هر سلیقه و طیف سیاسی است که تلاش کند مردم را از کارشکنی های آمریکا آگاه کند.

 

مرادی در تشریح راه حل های موفقیت کشور به رغم خروج آمریکا از برجام گفت: چند سال است که تلاش شده توانمندی ملی ما در حل مشکلات کشور نادیده گرفته شود؛ اولین قدم آن است که همان کسانی که چه در سطح نخبگان و چه در سطح مسئولان تلاش داشتند آمریکا را حلال مشکلات بدانند امروز در جهت القای توانمندی های داخلی بکوشند.

 

واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟

محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص لغو برجام از سوی کشور آمریکا بیان کرد: به نظر من بودن آمریکا در برجام برای ما ضرر داشت ولی در حال حاضر هم بود و نبودش برای ما فرقی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: من به آینده این کشور خوش بین هستم وهیچ چیزی مانع فعالیت این کشور نخواهد شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما